۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۸۹۲۸۸

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اجرای طرح تشدید نظارت بر سلامت دام‌های قربانی در خراسان رضوی در آستانه عید سعید قربان، آغاز ثبت‌نام ترم مهرماه دوره‌های حفظ، تجوید و روانخوانی قرآن کریم دانشگاه فردوسی مشهد و برگزاری بخش شعر و داستان جشنواره آیات در مشهد از جمله مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، جعفر عطارباشی، رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هر ساله در ایام محرم، صفر و عید قربان توسط دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان خراسان رضوی طرح تشدید نظارت بر سلامت دام‌های قربانی اجرا می‌شود.

 

وی با بیان این که ارائه خدمات در کشتارگاه‌ها در اعیاد سعید قربان و غدیر خم به صورت رایگان است، اظهار کرد: ذبح در معابر و سطح شهر توسط شهروندان بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی، احتمال خطر انتقال بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و انگل‌های داخلی مشترک دام و انسان را افزایش می‌دهد.

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به این که انگل‌های خارجی همچون کنه‌های خونخوار، جرب وکک کودکان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: گوشت و آلایش حاصل از ذبح دام باید توسط کارشناسان دامپزشکی بازرسی شود تا سلامت آن تایید شود و شهروندان نمی‌توانند سلامت گوشت را قضاوت کنند و این فقط با همکاری شهروندان با کشتارگاه‌های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی میسر می‌شود.

 

وی با تاکید بر این که نگهداری گوشت دام ذبح شده در یخچال به مدت حداقل 24 ساعت الزامی است تا خطر تب کریمه کنگو از بین برود، تصریح کرد: دام زنده قربانی به ظاهر سالم، ممکن است در مرحله نهفتگی بیماری‌های خطرناک بوده و ذبح آن سبب آلوده کردن محیط زندگی شهروندان شود از سوی دیگر در صورتی که دام آلوده در یخچال منزل شهروندان نگهداری شود، احتمال خطر آلوده کردن دیگر مواد غذایی داخل یخچال نیز وجود دارد.

 

وی بر ممنوعیت کشتار دام به هر شکلی چه به صورت قربانی و یا ذبح دام در مراسم و اعیاد در خارج از کشتارگاه تاکید کرد و افزود: تماس کودکان با دام قربانی که در حیاط منزل نگهداری می‌شوند، احتمال ابتلای کودکان به بیماری‌های مشترک انسان و دام از قبیل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر کارگران زحمتکش شهرداری که اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کنند، ناخواسته در معرض خطر بیماری ها قرار می‌گیرند.

 

عطارباشی اظهار کرد: هدایت خرید دام زنده قربانی به مراکز تحت نظارت و کشتارگاه‌ها، برای حذف مخاطرات حمل دام زنده از میادین دام به‌کشتارگاه‌ها و اعمال بازرسی قبل از کشتار به منظور جلوگیری از قربانی کردن دام‌های بیمار را مانند سالیان گذشته با جدیت بیشتر نسبت به دیگر ایام سال در دستور کار داریم.

 

وی همچنین بازرسی بهداشتی گوشت و احشاء خوراکی قربانی به منظور احراز سلامت گوشت، هدایت گوشت قربانی برای گذراندن پیش سرد به منظور عقیم‌سازی عوامل احتمالی بیماری‌زا در لاشه ها به ویژه ویروس خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اعمال نظارت شرعی بر ذبح دام قربانی و نیز فرآیند تطهیر لاشه‌ها را از دیگر برنامه‌های مکمل کار خیر مردم در اعیاد سعید قربان و غدیر خم توسط اداره کل دامپزشکی استان اعلام کرد.

 

آغاز ثبت‌نام ترم مهرماه دوره‌های حفظ، تجوید و روانخوانی قرآن کریم دانشگاه فردوسی مشهد

 ثبت‌نام ترم مهرماه دوره‌های حفظ، تجوید و روانخوانی قرآن کریم دانشگاه فردوسی مشهد از تاریخ 21 تا سی‌ام شهریورماه از طریق سایت نهاد رهبری این دانشگاه انجام می‌شود.

 

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌های آموزشی که از دو طریق لینک حفظ قرآن به شکل اینترنتی و نیزحضوری صورت می‌گیرد و برای این منظور می‌توانند در بازه زمانی مذکور(روزهای زوج) از ساعت 9 تا 12 همراه با مدارک کامل، به دفتر مرکز تخصصی حفظ قرآن شهید شهریاری نهاد رهبری دانشگاه فردوسی واقع در مسجد حضرت زهرا(س) مراجعه کنند.

 

مدارک لازم جهت ثبت‌نام حضوری شامل فیش پرداخت شهریه از طریق عابر بانک به شماره ملت کارت 6104337925198242 به نام ایمان محمدیان، کپی کارت دانشجویی یا مدرک فارغ التحصیلی یا کارت کارمندی ویژه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، اساتید، کارمندان و خانواده کارمندان و اساتید دانشگاه فردوسی و نیز کپی صفحه دوم شناسنامه ویژه بستگان درجه یک کارکنان و اساتید دانشگاه فردوسی است.

 

یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلات بیشتر درخصوص میزان شهریه و نحوه برگزاری کلاس‌ها از سایت نهاد رهبری، فایل راهنمای ثبت نام دوره‌ها را دریافت کرده و یا با شماره‌های 38806437-09012335515 در ساعات اداری تماس حاصل کنند.معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری بخش شعر و داستان جشنواره ملی آیات در مشهد خبر داد.

 

برگزاری بخش شعر و داستان جشنواره آیات در مشهد

 حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری جشنواره ملی آیات در خراسان رضوی خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف تبلیغ و گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی و تأکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی با محوریت قرآن و عترت برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این که این جشنواره در دو بخش شعر و داستان در خراسان رضوی برگزار می‌گردد، افزود: این جشنواره در 14 رشته فیلم کوتاه، پویانمایی، مستند داستانی، تئاتر، گرافیک، کودک و نوجوان، نقاشی، داستان و شعر، وبلاگ‌نویسی، آواها و نواهای قرآنی، نگارگری و تصویرسازی، فیلم‌نامه نویسی و پوستر در سطح کشور برگزار می‌شود اما با توجه به ظرفیت‌های فراوان و زیادی که در عرصه شعر و داستان قرآنی در استان داریم استان خراسان رضوی میزبان برگزاری این جشنواره در بخش شعر و داستان شد.

 

معاون قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما هر ساله برگزارکننده جشنواره علوم و هنرهای قرآنی هستیم، عنوان کرد: برگزاری این جشنواره باعث رشد و شکوفایی استعدادهای بسیاری در مشهد و استان خراسان رضوی خواهد شد که مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 20 دی‌ماه است.

 

آزمون جامع استانداردهای مهارتی در خراسان رضوی برگزار شد

سرپرست اداره آموزش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سومین مرحله آزمون جامع استانداردهای مهارتی در سال 94 در این استان برگزار شد.

 

محمدرضا محمدی با بیان این خبر افزود: این آزمون همزمان با سراسر کشور در 14 شهرستان این استان برگزار شد.

 

وی اظهار داشت: 1663 نفر مهارت آموز روز جمعه 27 شهریور ماه ساعت 10 الی 12 صبح در این آزمون شرکت کردند.

 

محمدی گفت: حوزه اصلی آزمون برادران در مشهد هنرستان شهید کاظمیان و خواهران هنرستان مصلی نژاد و همچنین مرکز مهارت آموزی سروش توان یابان(خواهران و برادران) بود.

 

آغازثبت‌نام چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در خراسان رضوی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از آغاز ثبت نام چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت خبر داد.

 

حجت الاسلام محمدتقی کاظمی نسب با بیان این خبر افزود: ثبت نام چهاردهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت از 16 شهریورماه آغاز می‌شود و تا 20 مهرماه ادامه خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: رشته‌های اصلی این آزمون حفظ قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن و ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه است.

 

حجت الاسلام کاظمی نسب گفت: این آزمون یک کنکور قرآنی محسوب می شود و بزرگترین فعالیت استانی بعد از نمایشگاه قرآن است.

 

وی افزود: مجری آزمون در هر شهرستان یک مؤسسه قرآنی مورد تأیید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود که تمامی فرآیند اجرای آن با نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار می‌شود.

 

معاون قرآن و عترت ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: آزمون ویژه سن زیر 12 سال به صورت شفاهی برگزار می گردد.

 

ثبت نام در چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از طریق سایت www.quranedu.ir است.

 

برگزاری مرحله کشوری مسابقات اذان، مکبری و ادعیه نماز دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور  

مرحله نهایی سومین دوره مسابقات ملی اذان، مکبری و ادعیه نماز دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور 127 نفر از سراسر کشور در مشهد برگزار می‌شود.

 

در این دوره از مسابقات 114 نفر در رشته اذان و 13 نفر نیز در رشته مکبری و ادعیه نماز پس از بررسی و داوری فایل‌های رسیده توسط هیئت داوران در سه بخش صوت، لحن و تجوید و کسب نمره حد نصاب بالای 50ٰ مجوز حضور در مرحله نهایی این دوره از مسابقات به میزبانی مشهد مقدس را کسب کردند.

 

بر اساس این گزارش، سال اول مسابقات اذان دانشجویان، در سطح دانشگاه‌های مشهد و سال دوم، در سطح خراسان رضوی برگزار شده است، اما امسال با هماهنگی وزارت علوم و فن‌آوری، سومین دوره مسابقات اذان دانشجویی به صورت ملی برگزار می‌شود.

 

از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این مسابقات می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی اذان‌گویی توسط استاد سعیدطوسی قاری و داور بین‌المللی مسابقات(با ارائه گواهی معتبر)، برپایی نمایشگاه کتاب، زیارت حرم مطهر رضوی، آموزش تصحیح قرائت نماز( با ارائه مدرک) و مشاوره مذهبی اشاره کرد.

 

مرحله نهایی سومین دوره مسابقات ملی اذان، مکبری و ادعیه نماز دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور 28 و 29 مهرماه سال جاری در مشهد مقدس و به میزبانی مؤسسه آموزش عالی خاوران و در اردوگاه ثامن الائمه(ع) برگزار خواهد شد./934/203/ب2

ارسال نظرات