۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۸۹۳۴۱
رییس قوه قضاییه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق:

باید دنبال تربیت مدیرانی باشیم که به درد نظام بخورند/ ورود علم سکولار به دانشگاه نتیجه غفلت ما است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آملی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق(ع) ورود علوم سکولار به فضای دانشگاه ها را نتیجه غفلت های صورت گرفته دانست و تاکید کرد که باید دنبال تربیت مدیرانی باشیم که به درد نظام بخورند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق (ع) که ظهر امروز یکشنبه 29 شهریور در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره فقیه مجاهد، آیت الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: از رهبر فرزانه انقلاب، تشکر می کنم که راهبرد‌هایی را در اختیار ما گذاشتند و راه و مسیر را به ما نشان دادند.

 

وی بیان داشت: یکی از این راهبردها که در چشم انداز آیت الله مهدوی کنی هم دیده می شد، بحث علوم انسانی از منظر دین است. ما باید علوم انسانی اسلامی را آموزش دهیم و به آن عمل کنیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی مدعی بودند که علم باید بی طرف باشد. در حالی که علوم انسانی از منظر دین هم مهم است. ما میبایست منزلت علم خود را با قرآن و اهل بیت(ع) اظهار کنیم، که این کار را نکردیم و علم سکولار وارد کشور و در دانشگاه های ما مطرح شد.

 

رییس قوه قضاییه ورود ارزش ها به ساحت علم امر معقول و مقبولی است. البته داشتن علوم انسانی اسلامی منوط به شناخت خود علم است که ما مقدمات و ماهیت و هدفش را بشناسیم و بیندیشیم که دین کجای این حوزه سخن دارد؛ البته در معارف اسلامی هم باید کار شود و بایستی دنبال ایجاد معرفت دینی باشیم. به هر حال برای رسیدن به راهبرد مقام معظم رهبری باید کار جهادی شود و نیاز به خود باوری دارد.

 

رییس هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع) افزود: مطلب دیگر که از راهبردهای رهبر معظم انقلاب استخراج می شود، تربیت مدیران لایقی است که به درد نظام جمهوری اسلامی بخورند، مدیرانی که به غیر از علم از عمل هم برخوردار باشند؛ چراکه علوم ما زنگار می گیرد.

 

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: دانستن نظریات علمی یک رکن است و رکن دیگرش عمل کردن به آن ها است. برای مثال اولین رکن عوالم انسانی توحید است، ما چقدر به توحید در زندگی شخصی توجه داریم؟ غفلتی بالاتر از غفلت از خدا نیست. وقتی تنها هستیم خود را می بینیم و وقتی در جمع هستیم دیگران را و چه زمانی خدا را ببینیم؟ انسانی که خدایی شود، علم و عملش هم خدایی و نورانی می شود.

 

وی افزود: یکی دیگر از عوالم انسانی باور به علم دیگر است. اینکه بدانیم ما برای فنا خلق نشدیم و بهترین توشه برای آن دنیا تقوا است؛ علما مسیر درست را از خود گذشتن و رسیدن به خدا می دانند و من می گویم که اگر خود را بنده خدا بدانیم و هر چه که او فرمود عمل کنیم به سعادت می رسیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی سخنانش را با بیان نکاتی از نهج البلاغه به پایان برد و گفت: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه تذکر دادند که خدا به تقوا وصیت کرد و تقوا چیزی است که خدا از خلق می خواهد. شما در مسیر هستید باید توشه بیاورید. این پوست نازک شما تحمل آتش ندارد، در حالی که حتی خار را در پا تحمل ندارید.

 

در پایان جلسه رییس هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع)، حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی را به عنوان رییس جدید دانشگاه معرفی و حکم ریاست را به وی اعطا کرد./808/پ202/ج

ارسال نظرات