۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۲۹۲۹۶۳
معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین:‌

عدم آشنایی طلاب با روش تحقیق از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ‌ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برادران گفت: ‌متاسفانه یکی از بزرگ ترین مشکلات ما عدم آشنایی و آگاهی طلبه‌ها با اصل روش تحقیق و اصول اولیه پژوهش است، حتی در بسیاری از موارد بخاطر فقدان کارگاه‌های آموزشی پژوهشی،‌ دچار عدم بهره مندی از پایان نامه های نوشته شده هستیم.
اساتيد برتر راهنما اساتيد برتر ر اهنما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین،‌ حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برادارن صبح امروز در مراسمی که به منظور تودیع و معارفه اساتید منتخب راهنما جهت تحقق یقین پایانی طلاب در حسینیه مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین برگزار شد، با بیان این‌که تحقیق پایانی نباید صرفا جهت رفع تکلیف ارائه شود، ابراز داشت: بهتر است در این راستا،‌ مانند دانشگاه جلسه رسمی دفاعیه تشکیل گردد،‌ البته طوری که سخت گیری نشود و معاونت تحقیق نیز هم از نظر اجمالی و هم از نظر تفضیلی بر روند صحیح اجرای مراسم دفاعیه نظارت مطلق داشته باشد.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه برادران عنوان کرد: ‌در بحث پژوهش و تحقیق ما باید در حد آموزشی که به طلاب داده‌ایم از آن‌ها توقع و انتظار داشته باشیم.

 

وی ادامه داد:‌ متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم آشنایی و آگاهی طلبه‌ها با اصل روش تحقیق و اصول اولیه پژوهش است، حتی در بسیاری از موارد بخاطر فقدان کارگاه‌های آموزشی پژوهشی،‌ دچار عدم بهره مندی از پایان نامه های نوشته شده هستیم.

 

در ادامه این جلسه،‌ حجت‌الاسلام محمد محبی، معاون آموزش حوزه علمیه،‌ با اشاره به این‌که اساتید و طلبه‌ها  هر دو باید به فنون پژوهش آشنا باشند ابراز داشت: در درجه نخست مهارت بالای اساتید راهنما از جمله موارد مهم در این زمینه به شمار می‌آید،‌ آنان با انتخاب موضوع مناسب و کاربردی و نظارت‌های پیگیرانه در اصول محتوایی و همچنین با راهنمایی طلاب نسبت به بکارگیری منابع معتبر و موثق می‌توانند قدم موثری در سطح علمی طلاب بردارند.

 

معاون آموزش حوزه علمیه قزوین ادامه داد:‌ وظیفه اصلی یک استاد راهنما در عرصه تحقیق و پژوهش، نخست ایجاد استقلال فکری در طلبه‌ها، دوم ایجاد اعتماد به نفس مناسب در آن‌ها و در پایان حمایت از طلبه‌های محقق است.

 

وی بابیان این‌که لازم است در طلاب روحیه تحقیق و پژوهش ایجاد کنیم تصریح کرد: در قدم نخست باید اساتید خود را موظف به رسیدگی به امور پژوهشی طلبه‌ها نمایند، ‌سپس با ایجاد بسترهای تحقیقی و پژوهشی مناسب چه از نظر راهبردی و چه از نظر استراتژیکی در سرعت بخشی به فعالیت‌های طلبه‌ها،  زمینه مناسبی برای افزایش سطح علمی طلبه‌ها ایجاد کنند.

 

در پایان حجت‌الاسلام  محمد عبداللهی، ‌مدیر حوزه علمیه ملاوردیخان با اشاره به این‌که برای رسیدن به موفقیت در این عرصه باید به سوی علمی شدن حرکت کنیم ابراز کرد: باید زیرساخت‌ها بررسی و اصلاح شود.

 

مدیر حوزه علمیه ملاوردیخان ادامه داد:‌ خود کانون علمی یکی از زیر ساخت‌هاست،‌ در سطح بالا نیز انجمن‌های تخصصی وجود دارد که باید شناسایی شوند و در خدمت به حوزه به کار گرفته شوند.

 

وی در پایان گفت:‌ برای رسیدن به هدف مطلوب باید درس‌های حوزوی اعم از عمومی و تخصصی را سامان دهی و نشریات علمی و مرکز پژوهشی یا موسسه پژوهشی تخصصی پایدار در حوزه را راه اندازی کرد، تا بتوانیم به هدف اصلی که همان بستر سازی برای تولید علم است برسیم./873/202/ب3

ارسال نظرات