۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۲۹۳۱۰۸
کارشناس مسائل مذهبی:

انحراف از مسیر ولایت، جوامع را به ابتذال کشاند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی درباره اهمیت بحث ولایت و غضب خلافت و پیمان شکنی گفت: غصب خلافت و پیمان شکنی مردم در ولایت امام علی(ع) مسیر جامعه اسلامی را کج و منحرف کرد که اگر جامعه بر مسیر ولایت حرکت می کرد، دیگر نه کافری وجود داشت و نه جنایتی در عالم واقع می شد و ولایت چنان اهمیتی دارد که اهل بیت(ع) در راه احقاق حق ولایت به شهادت رسیدند.
دهه امامت و ولايت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام سید روح الله موسوی کارشناس مسائل مذهبی، عصر امروز دوره آموزشی غدیرشناسی "با غدیر تا ظهور" که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه‌ای نجف‌‌آباد برگزار شد، با اشاره به آیه «أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» گفت: یکی از نکاتی که خداوند در قرآن کریم بر آن تأکید کرده است، ولایت خداوند بر تمام هستی است.

 

وی با بیان این که مالکیت، ولایت می آورد، افزود: این یک قانون بین المللی و عقلی است و بر این اساس که حاکمیت حق خداوند است، پیامبر بعد از ورود به مدینه، تشکیل حکومت دادند و همان گونه که خداوند می فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» حق ولایت را به پیامبر اکرم(ص) و حضرات معصومین داده است.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه تصریح کرد: شیعه و سنی در شأن نزول این آیه تصریح کرده اند که درباره ولایت حضرت علی(ع) نازل شده است از آن جمله سیوطی از علما اهل سنت به این موضوع اعتراف کرده است.

 

وی درباره واقعه غدیر و غضب خلافت افزود: ابلاغ ولایت امام علی(ع) کامل کننده رسالت رسول اکرم بود و پیامبر اکرم(ص) برای این امر از تمام مردم بر ولایت امام علی(ع) بیعت گرفتند ولی چه شد که از آن جمعیت 100هزار نفری حتی به اندازه انگشتان دست بر پیمان خود وفادار نماندند.

 

کارشناس مسائل مذهبی درباره اهمیت بحث ولایت بیان داشت: در روایتی از امام صادق(ع) است که تا زمان قیامت هر کس هر گناهی انجام دهد، کسانی که غضب خلافت کردند در آن شریک هستند و یا وارد شده است که اگر قدر ولایت امام علی(ع) را ندانید، خداوند آن را از شما می گیرد و به نکبت می افتید.

 

وی در ادامه بیان داشت: غضب خلافت و پیمان شکنی مردم برای ولایت امام علی(ع) مسیر جامعه اسلامی را کج و منحرف کرد که اگر جامعه بر مسیر ولایت حرکت می کرد، دیگر نه کافری وجود داشت و نه جنایتی در عالم واقع می شد و ولایت چنان اهمیتی دارد که اهل بیت(ع) در راه احقاق حق ولایت به شهادت رسیدند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به قیام امام حسین(ع) و مسأله ولایت تصریح کرد:‌ امام حسین(ع) در زمان حرکت از مدینه به کوفه این گونه بیان کردند که مرا در گرفتن حقم یاری کنید و این حق، چیزی جز حق ولایت نبود و اگر ائمه معصومین به دنبال احقاق حق ولایت بودند، نه به خاطر رسیدن به حکومت دنیا، نه از سر رأفت و مهربانی و تنها برای امت بود.

 

وی تمام بحث ولایت را خلاصه شده در وجود مبارک امام زمان(عج) دانست و افزود: غدیر اتفاق افتاد تا ولایت به دست آخرین منجی برسد و انتهای غدیر در مهدویت است و متاسفانه بعد از انقلاب ما دلمان را به انقلاب خوش کرده و در امر ظهور کم کاری کردیم.  

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به داستان حضرت موسی و چهل سال گردانی در بیابان و تشابه آن به دوران غیبت گفت: امروز در دوران غیبت، ما در بیابان زندگی سرگردان هستیم و به مأمن آرامش نرسیدیم و تنها برای ظهور ادعا می کنیم که طبق روایتی اگر شیعیان ما به اندازه آب خوردن، تشنه ما بودند، ظهور می کردیم، نشان از کوتاهی ما در عصر غیبت است./1306/202/ب3

ارسال نظرات