تحریف ناپذیری قرآن در کلام رضوی
![سومين همايش ملي حديث رضوي](/Original/1394/07/15/IMAGE635798243802367698.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا صادق منش پژوهشگر عرصه دین امروز در همایش حدیث رضوی که در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، به ارائه مقاله با عنوان تحریف ناپذیری قرآن در کلام رضوی پرداخت.
وی با اشاره به مفهوم واژه تحریف در لغت افزود: تحریف در لغت به معنای دگرگون کردن و برگرداندن شکل و حالت چیزی است و در شرایطی که سزخن دارای دو معنا باشد حمل سخن بر معنای احتمالی تحریف کلام به شمار می رود.
پژوهشگر عرصه دین با بیان این که واژه کلام در متن قرآن کریم به معنای تغییر معانی حروف و کلمات به کار رفته است، اظهار داشت: تحریف لفظی مشتمل بر سه قسم تحریف به کاستی، تحریف به فزونی و تحریف به تغییر ساختار واژگان است.
وی ادامه داد: تحریفی که درباره قرآن اتفاق افتاده تحریف معنوی بوده که در روایات از آن به عنوان تفسیر به رأی یاد شده و مورد نهی قرار گرفته است، وقوع تحریف لفظی در قرآن کریم کاملا رد شده است؛ تحریف لغوی هم عرض تعریف معنوی و به معنای تفسیر به رأی است.
صادق منش با بیان این که دفاع از کرامت قرآن از اساسی ترین وظایف مسلمانان است، ابراز داشت: القای شبهه تحریف از سوی دشمنان اسلام نیازمند پاسخ های مناسب است، از عوامل پیدایش دیدگاه تحریف می توان به ابهام در تاریخ گردآوری قرآن و وهابیت و نسبت تحریف قرآن به شیعه اشاره کرد.
وی عنوان کرد: برخی از دلایل بطلان شبهه تحریف گواهی تاریخ، جنبه اعجاز قرآن و ضرورت تواتر قرآن است، از جمله دلایل محکم در رد شبهه تحریف قرآن بررسی آرای معصومان به شمار می شود که روایت قطعی الصدور آنان هم عرض قرآن است.
این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: با توجه با احادیث امام رضا(ع) دلایل تحریف ناپذیری قرآن کریم عبارت از آیه نفی باطل از قرآن، جاودانی و جهانی بودن قرآن، خاتمیت پیامبر(ص)، اعجاز قرآن، لزوم قرائت قرآن در نماز و ادله های التزامی است./1323/پ202/ف