۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۹۳۸۲۰
استاد حوزه علیمه قم:

اهل بیت احیاگر فرهنگ، سیره و سنت پیامبر اکرم بودند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علیمه قم گفت: سیره ائمه(ع) نیز همچون پیامبر(ص) بود، درو اقع پس از رحلت پیامبر(ص) این اهل بیت(ع) بودند که فرهنگ، سیره و سنت ایشان را احیا کردند و تداوم بخشیدند.
حجت الاسلام سيد محمدرضا حسيني جلالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  حجت الاسلام  سید محمدرضا حسینی جلالی، استاد حوزه علمیه قم در  سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی فقه حکومتی با موضوع «امامت» که پیش از ظهر امروز  در مدرسه علمیه جعفریه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انبیاء را خدا انتخاب و برای آنها جانشین‌های برای هدایت انسان ها بر روی زمین  تعیین کرده و این درجه و مرتبه معنوی اهل بیت(ع) نیز از سوی خداوند به ایشان اعطا شده است.

 

استاد حوزه علیمه قم با بیان این که تمامی انبیاء الهی از جانب پروردگار دارای حجت و کتابی برای ادعای رسالت و نبوت خویش هستند، تصریح کرد: عقیده ما مسلمانان این است که  پیامبران  و ائمه، هردو از سوی خداوند تعیین می شوند  و این مسئله به عنوان  بحثی میان ما و مخالفین اسلام است.


وی با یادآور شدن این که پیامبر(ص) امور دینی، دنیوی و حکومتی را در کنار یکدیگر انجام می دادند، افزود: تبلیغ و جنگ، اداره حکومت، قضاوت بین مسلمانان از جمله وظایف حکومتی حضرت بود و دیگر این که افزون بر اهتمام در امور دینی مردم نسبت به  مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، جنگ و سایر مسائل دنیوی نیز توجه داشتند.

 

حجت الاسلام حسینی افزود:سیره ائمه(ع) نیز هم چون پیامبر(ص) همه جانبه بود درواقع پس از پیامبر(ص) این ائمه(ع) بودند که  فرهنگ، سیره و سنت ایشان را احیا کردند وتداوم بخشیدند و تمام مخالفین باید این مسئله را بدانند  که ائمه (ع) افزون بر انجام امور فقهی در مسائل دنیوی نیز فعالیت داشتند و سیره پیامبر(ص) را ادامه دادند.

این نویسنده ومحقق دینی با بیان این که امامت دنیوی حضرت علی(ع) بعد از قضیه سقیفه به طور عجیبی تصاحب شد، بیان کرد: حضرت زهرا(س) در این مسیر مقاومت شدیدی کردند و سعی کردند تا فاسد بودن دستگاه خلافت، بی سوادی و تصاحب آن  را  به مردم  زمان بفهمانند و  به انصار ومهاجرین نیز تذکر دادند که امویان حق ما اهل بیت را سلب می کنند؛ اگر چه جهاد حضرت زهرا(س)بدون جنگ بود ولی  ایشان بر اساس احساس وظیفه به تکلیف خویش عمل کرد.

 

وی با ارائه این سؤال که چرا امام علی(ع) پس از ماجرای سقیفه، مأموریت به سکوت داشتند، گفت: اگر حضرت سکوت اختیار نمی کردند در همان ابتدا به شهادت می رسیدند می شدند و بنابراین  چیزی از اسلام باقی نمی ماند در نتیجه ایشان به دلیل عدم همراهی مردم و برای حفظ اسلام سکوت کردند؛ به نظر بندهف سکوت 25 ساله حضرت علی(ع) سبب ایجاد تغییر و تحولات بزرگی در امر دین و اجتماع شد از جمله نیروهایی فرهیخته ای که برای اسلام تربیت شدند.

 

استاد حوزه علمیه  به تبیین سیر حرکت سیاسی ائمه(ع) پرداخت و بیان کرد: حکومت در بین سال های 36 تا 40 هجری قمری در اختیار امام علی (ع) بود و حضرت احکام شرعی جنگ بین مسلمانان را تعیین کردند یعنی حضرت علی(ع) نیز همچون پیامبر(ص) افزون بر پرداختن به امور دنیایی و جهادی به امور شرعی نیز اهتمام داشتند.


این نویسنده ومحقق دینی با بیان این که صلح امام حسن(ع) نیز همچون جهاد امام حسین(ع) و نوعی جهاد بود، تصریح کرد: امام حسن(ع) نیز در طول حکومت کوتاهی که داشتند دائم درگیر جنگ بودند و خیانت های بسیاری  از سوی اطرافیان و یارانشان متحمل شدند؛ متأسفانه بعضی در آن زمان متوجه صلح امام نبودند و حقیقت صلح را درک نمی کردند و به امام (ع) اعتراض می کردند که چرا صلح کردید.


 حجت الاسلام حسینی با یاداور شدن این که امام حسین(ع) در موسم حج نیز فعالیت داشتند، اظهارکرد: : حضرت در منا، خطبه ای را در جمعیتی  متشکل از علما ،انصار ومهاجرین و شخصیت ها بیان کردند که  در آن خطبه، حرکت سیاسی حکوت اموی را زیر سوال بردند و بعد از این خطابه در کربلا به شهادت رسیدند؛ همان طور که  امام خمینی(ره) فرمودند:انقلاب ما از تاسوعا و عاشورا است و این اهمیت و تأثیر جهاد وقیام امام حسین(ع) را در انقلاب اسلامی بیان می کند.

 

وی بیان کرد: زمینه فعالیت های دنیایی و حکومتی برای اهل بیت (ع) بعد از امام حسین (ع) کمتر وجود داشت و ایشان بیشتر در امور دینی و گسترش آن اهتمام داشتند؛ برخی افراد در ابتدای انقلاب اسلامی معتقد بودند که راه دین باید از سیاست و امور دنیوی فاصله بگیرد در حالی دین و سیاست هرگز از یکدیگر جدا نیستند./930/202/ب2

ارسال نظرات