۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۹۴۱۸۶
سفیر سابق ایران در عربستان:

تاکنون دلیلی برای توطئه خواندن فاجعه منا وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره فاجعه منا، گفت: براساس بررسی‌های وزارت خارجه هنوز دلیلی که ثابت کند این فاجعه یک توطئه بوده وجود ندارد.
سيد محمد حسيني سيد محمد حسيني سيد محمد حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و مشاور وزیر امور خارجه در نشست بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا که ظهر امروز شنبه در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه ناهماهنگی و عدم مدیریت متمرکز اتفاقی است که در عربستان قابل مشاهده است، تاکید کرد: در روز دوم مهر که با عید قربان مصادف بود فاجعه منا رخ داد، بر اساس بررسی های انجام شده در وزارت خارجه دلایلی که ثابت کند این فاجعه یک توطئه بوده هنوز وجود ندارد، اما ممکن است این موضوع پس از بررسی های دیگری مطرح شود.

 

وی افزود: در ساعات اولیه حادثه هیچ‌گونه امداد رسانی به حجاج صورت نپذیرفت، دلیل اصلی این برخورد کاملا مشخص نیست، آنها به دیگر کشورها اجازه کمک رسانی نیز نداده و تا چند روز اجازه ورود کشورهای مختلف به حادثه را ندادند.

 

سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در این حادثه، خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه وقوع حادثه و به محض اطلاع ستاد ویژه ای ایجاد و از سایر دستگاه ها نیز برای حضور دعوت شد، اولویت های این ستاد جلوگیری از جانباختن دیگر حجاج بود، کاردار عربستان چهار مرتبه احضار شد و  تقویت نیروهای امدادی در دستور کار قرار گرفت ولی عربستانی ها قبول نکردند.

 

وی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: هیات عالی رتبه ای از سوی دولت جمهوری اسلامی به عربستان اعزام شد، عدم اعلام آمار دقیق جانباختگان توسط عربستان  ازجمله نگرانی های این ستاد بود.

 

حسینی با اشاره به اقدامات وزیر امور خارجه، در این زمینه، گفت: فشارهای سیاسی از جمله کارهایی بود که آقای ظریف در نیویورک انجام دادند، تمامی اسناد موجود میان ایران و عربستان به جهت فشار آوردن به این کشور بررسی شد.


وی ادامه داد: ایران تنها کشوری است که توانست بیشتر اجساد جانباختگان خود را به کشور بازگرداند.


سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره به وضعیت کنونی عربستان، ابراز داشت: رابطه دوجانبه میان ایران و عربستان پس از انقلاب اسلامی کاملا خاص بوده است، این روابط به ویژه با تحولات یمن و لبنان رویه جدیدی را اتخاذ کرد.


 
حسینی با بیان اینکه  رابطه ایران و عربستان در سال های اخیر به تیرگی گروید، تصریح کرد: چندین تحول دیگر مانند تحولات درون عربستان این روابط را دست خوش تغییر کرد، باید توجه شود بر اساس قواعد آل سعود فقط فرزندان عبدالعزیز می توانند جانشین وی شوند، با توجه به شرایطی که در نظام بین الملل ایجاد شد وقوع تغییراتی در ساختار هرم قدرت عربستان احساس شد.

 

وی ادامه داد: تصور می شد نسل جوانتر که از سوی امریکایی ها مهم هستند باید به قدرت برسند، محمد بن نایب از جمله این جوانان است، اصولا نظام عربستان کاملا محافظه کار است، در زمان ملک سلمان این تغییرات سریع بوده و اقداماتی که در گذشته سابقه نداشت اتفاق افتاد و در حال حاضر برادر زاده پادشاه ولی عهد است.

 

سفیر سابق ایران در عربستان ،افزود: این تحولات سبب شد یک شبه کودتا در ساختار داخلی عربستان رخ دهد، اختلافات موجود در عربستان پیرامون یمن و انتخابات درون جناحی شامل این تغییرات است./811/ت302/ش 

ارسال نظرات