۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۲۹۴۸۴۲
آیت الله مهدوی:

فضای شهرها در ماه محرم رنگ و بوی حسینی بگیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت اصفهان گفت: یکی از راهکارهای مهم را برای درک بهتر ایام عزاداری امام حسین(ع) تغییر و تحول ظاهری شهرها و خیابانها و کوچه ها دانست و گفت: اگر کاری کنیم که فضای شهر یا محله رنگ و بوی محرم را به خود بگیرد، بهترین کار را کرده ایم.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته و در جلسه پرسمان که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: تباکی کردن مورد رضایت اهل بیت(ع) است.

 

وی در ادامه گریه کردن با صدای بلند در عزاداری امام حسین(ع) را بلا اشکال دانست و افزود: عزاداری کردن انواع مختلفی دارد که، اشک ریختن، تباکی کردن یعنی حالت انسان مصیبت دیده را به خود گرفتن و ریا کردن سه نوع آن است و از این سه مورد، تنها دو مورد اول، مورد امضای اهل بیت واقع می شود.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: نحوه خاصی برای عزاداری امام حسین(ع) وارد نشده است و هر عملی که رنگ و بوی عزاداری داشته باشد، مورد رضایت اهل بیت است، و ما نباید از عزاداری دیگران جلوگیری کنیم.

 

نماینده مردم اصفهان در خبرگان رهبری با اشاره به نشانه ها و علامت های تباکی ابراز داشت: نشانه تباکی کردن این است که اگر فرد تباکی کننده در تاریکی قرار بگیرد، باز هم حالت تباکی خود را حفظ کند.

 

وی در ادامه یکی از راهکارهای مهم را برای درک بهتر ایام عزاداری امام حسین(ع) تغییر و تحول ظاهری شهرها و خیابانها و کوچه ها دانست و افزود: اگر کاری کنیم که فضای شهر یا محله رنگ و بوی محرم را به خود بگیرد، بهترین کار را کرده ایم.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که چرا در اسلام شادی وجود ندارد و همه افراد در فکر عزاداری هستند؟ ابراز داشت: به وجود آمدن چنین دیدگاهی در بین مردم به خاطر رفتار افراطی است که از برخی افراد جامعه و عموماً افراد متدین سر می زند.

 

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به روایتی از امیرالمؤمنین که می فرمایند، «خندیدن زیاد از حد، موجب کم شدن عقل می شود»، خاطر نشان کرد: در دین اسلام خندیدن بیش از حد، برخلاف گریه کردن، مورد مذمت واقع شده است.

 

وی تصریح کرد: خنداندن دیگران باید در حد برطرف کردن غم از چهره آن ها باشد و البته در جهت به دست آوردن رضایت خداوند، پس برنامه هایی که صرفاً برای خنداندن دیگران طراحی می شود، مورد رضایت خداوند نیست.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که چرا طلاب شهریه دریافت می کنند ولی دانشجویان شهریه پرداخت می کنند، آیا این تفاوت ظلم به دانشجویان نیست؟ بیان داشت: شهریه ای که طلاب دریافت می کنند از اموال شخصی امام زمان(عج) است که در اختیار مراجع تقلید قرار داده شده است و ایشان به عنوان جانشینان امام زمان(عج)، وجوهات دریافتی از مردم را، در اختیار طلاب قرار می دهند.

 

نماینده ولایت فقیه در هلال احمر اصفهان افزود: بسیاری از خیریه های کشور، از وجوهاتی که مراجع تقلید در اختیار آن ها قرار می دهند، به نیازمندان کمک می کنند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که برای دوری از حالت اُنسی که بین رفیقان به وجود می آید، چه باید کرد؟ ابراز داشت: به وجود آمدن حالت انس بین دو نفر سبب ایجاد مشکلاتی می شود که در برخورد با این مسأله باید کاملاً مدبرانه عمل کنیم.

 

آیت الله مهدوی گفت: باید به گونه ای که طرف مقابل متوجه نشود، خودمان را از معرض دید او خارج کنیم، چرا که برخورد خشن سبب بروز افسردگی می شود، تا کمکم حالت انس به وجود آمده از بین برود./867/202/ب1

ارسال نظرات