۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۴۱۱
در کرسی آزاداندیشی «طلبه و شبکه‌های اجتماعی» مطرح شد؛

مبلغان و طلاب، سربازان جهادی جنگ سایبری/ تغییر تعاملات و ارتباطات اجتماعی از آسیب‌های شبکه های مجازی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه در کرسی آزاد اندیشی "طلبه و شبکه های اجتماعی" با اشاره به نقش طلاب در ورود به این شبکه ها با آشنایی و آگاهی کامل، گفت: امروز جامعه نیازمند یک جهاد سایبری است و طلاب باید به عنوان یک مبلغ دینی در رأس این جهادگران باشند.
کرسي آزاد انديشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، کرسی آزاداندیشی با عنوان «طلبه و شبکه های اجتماعی» با حضور دو تن از اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه و جمعی از طلاب مدارس علمیه شهرستان نجف آباد پیش از ظهر امروز در حوزه علمیه زهرائیه برگزار شد.

 

ابراهیم مهرانی استاد حوزه و دانشگاه، یکی از اساتید این کرسی آزاد اندیشی درباره رویکردهای موجود نسبت به فضای مجازی گفت: گروهی خوش بین، تفریط گرا و منفعل، گروهی بدبین و افراط گرا و به طور کلی مخالف استفاده، گروهی ذوق زده و توهم گرا در برابر این فضاها و گروه چهارم واقع گرا هستند که با استفاده از توانمندسازی و بالا بردن سواد رسانه ای خودشان را در برابر آسیب های فضای مجازی واکسینه می کنند.

 

وی درباره ویژگی های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی افزود: هدف بنیان گذاران این فضاها که به عنوان یک محصول به جامعه جهانی عرضه کردند، در درجه اول مصرف گرا کردن افراد، وارد کردن تهدیدات و خطرات اخلاقی در خانواده ها، عدم کنترل و مدیریت بر این فضاها و دور کردن افراد از تعقل و تفکر، سطحی نگری مهم ترین ویژگی های شبکه های اجتماعی و مجازی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بر اهمیت تخصص با تکنیک های فضاهای مجازی اشاره کرد و افزود: برای ورود یک مبلغ به فضای مجازی و تأثیر مثبت در آن باید تکنیک هایی چون، تسلط و آشنایی با فضاهای مجازی، مشخص نمودن جامعه هدف، مخاطب شناسی و تولید محتوا براساس سلیقه مخاطب، تسلط مبلغان به زبان های خارجی، آشنایی با تکنیک های انتقال پیام را به درستی آشنایی پیدا کند.

 

وی در ادامه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که با استفاده از همین شبکه های مجازی صورت گرفت، بیان داشت: امروز هنر و رسانه به هم گره خورده است و امروز ما در یک فضای شارلاتانیزم هستیم و اگر نفهمیم چه موقع چه چیزی را با چه تکنیکی و به چه شیوه ای به مخاطب هدف بیان کنیم، یا از مرحله دور می شویم یا هضم و یا در این راه مأیوس و عصبی می شویم.

 

مهرانی درباره مهم ترین آسیب های فضای مجازی نیز گفت: آسیب هایی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وارد کرده است تماما مخالف دستورات صریح اسلام است از آن جمله، اتلاف وقت و عمر کاربران که به عنوان وقت خورهای بزرگ نامیده شده اند در مقابل تأکید اسلام بر مدیریت زمان، انزوا، جعل هویت، احساس افسردگی، رقابت مجازی که امروز کاربران این فضا را دچار بت پرستی مدرن کرده است که بعد از یک مدت خود مجازی اش را می پرستد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر آسیب های، کاهش مطالعه، کاهش احساس مسؤولیت، حیازدایی با تشکیل کمپین هایی چون آزادی یواشکی، حرام های جذاب است.

 

کارشناس رسانه درباره راهکارهای مقابله با این آسیب ها نیز افزود: در مرحله اول باید به این باور برسیم که در چه فضای مکاره ای هضم شده ایم و با واقع بینی به سراغ مقابله با این آسیب ها بریم و به جای شهوت و تکنولوژی مجازی، تقوا مجازی استفاده کنیم و در درجه اول از خودمان شروع کنیم به خصوص با تغییر سبک زندگی و این که زندگی حقیقی را از فضای مجازی تفکیک کنیم و این فضای مجازی با وجود تمام فرصت ها امروز نیازمند یک جهاد سایبری است.

 

شیوه اصلی مبارزه در جنگ نرم، واکسینه کردن است نه قرنطینه کردن

محسن هاشمیان استاد حوزه و دانشگاه دیگر استاد این کرسی آزاداندیشی، مهم ترین تهدید امروز جامعه اسلامی را با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، جنگ نرم بیان کرد و افزود: شما طلاب مهم ترین نقش را در تهدیدها و حملات جنگ نرم به عهده دارید و نباید به دلایل واهی این تکلیف را از خود ساقط کنید.

 

وی مهم ترین راهکارهای مبارزه با جنگ نرم را واکسینه کردن به جای قرنطینه کردن بیان داشت و گفت: فضاهای مجازی همانند ویروس می مانند و ما باید به عنوان یک گلبول سفید وارد عمل شویم و شما طلاب باید با توانمند شدن در عرصه فضای مجازی و شناخت آسیب های این شبکه ها وارد عرصه تبلیغی در فضای مجازی شوید.

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره شیوه های مبارزه در جنگ نرم بیان داشت: در نبرد نرم باید وارد شوید تا ساخته شوید و تقوا در این میدان یعنی وارد شدن نه بدون آگاهی و با سواد رسانه ای است که باید بدانیم، بخواهیم تا بتوانیم و امروز در میدان نبرد نرم باید از هر طبقه و سلیقه ای برای نبرد وجود داشته باشد.

 

وی با بیان سختی از شهید مطهری که هدف وسیله را توجیه می کند، افزود: یکی از مواردی که هدف، وسیله را توجیه می کند در همین میدان نبرد نرم است که اگر نتوانیم به روز باشیم، شکست می خوریم و وقتی وارد می شویم باید آسیب ها را بشناسیم که این فضا، هم چیز در یک آشفتگی اطلاعات است و این اطلاعات زیاد مانع درک معنا می شود.

 

هاشمیان با اشاره به فعالیت بعضی از گروه های مذهبی در این شبکه ها تنها با قرار دادن بعضی مطالب دینی که گاهاً سبب آسیب می شود، بیان کرد: در این شبکه ها با وجود افزایش اطلاعات دینی، هیچ گاه دیندار نخواهیم شد و فقط دانستن علم سبب تغییر نمی شود، چون مطالب این شبکه ها دارای عمق نیست و این خود به مرور تبدیل به یک آسیب می شود.

 

وی با اشاره به این که امروز در شبکه های مجازی با وجود فراوانی مطالب دینی دچار یک نهیلیسم ارزشی شده ایم، افزود: متأسفانه به دلیل ویژگی این شبکه ها، دیگر جملات دینی اثر خود را در این شبکه ها از دست داده است با این که از سوی دیگر بیش از نیمی از مطالب درج شده جعلی است.

 

کارشناس رسانه کم شدن و تغییر تعاملات و ارتباطات اجتماعی را از جمله آسیب های دیگر شبکه های مجازی بیان کرد و گفت: متاسفانه امروز ما به جای رجوع به متن کتب دینی، و استفاده از رسانه اول که همان کتاب است، اطلاعات خود را از این شبکه ها و فضاهای مجازی دریافت می کنیم و همین امر سبب دوری ما از معرفت و شناخت حقیقی می شود./1306/201/ب1

ارسال نظرات