۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۲۹۵۷۵۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

جایگاه عقل انسانی در معرفت او از دیدگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در خصوص جایگاه والای تشیع، بیان داشت: با وجود تمام تحریف‌ها کلمه شیعه را می‌توان در بسیاری از متون موثق اسلامی یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد برجسته اخلاق، شامگاه جمعه، 24 مهر در مسجد امیر(ع) تهران، در خصوص ارث بری امام حسین(ع) از حضرت ابراهیم(ع)، گفت: در زیارت وارث آمده است که امام حسین(ع) همه ارزش‌های وجودی حضرت ابراهیم(ع) را به ارث بردند، این ارزش‌ها در آیان قرآن نیز بیان شده است و در روایات مختلف هم به آن‌ها اشارات فراوانی شده است.

وی افزود: در اسلام منظور از خواندن و شنیدن، یعنی دچار شدن، یعنی اگر بشنویم و بخوانیم اما تاثیری روی ما نگذارد این‌کار ارزش و سودی ندارد.

استاد برجسته اخلاق با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص)، بیان داشت: افرادی که می‌خوانند اما عمل نمی‌کنند همانند یک درخت بدون میوه و یا یک چراغ بدون نور هستند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: اگر زیارت وارث را می‌خوانیم باید بر روی ما تاثیر مستقیم بگذارد، در تمام وجوه ما را تغییر دهد، درست مانند اتفاقی که در واقعه کربلا برای حُر رخ داد.

وی در خصوص زندگی حُر بن ریاحی، ابراز داشت: حُر ابتدا برای امامان دروغین می‌جنگید، اما لحظه‌ای شنید که به او بشارت بهشت داده می‌شود، به همین دلیل بود از زیر سایه ائمه کفر خارج شد و به سمت سعادت حرکت کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به نفس باطنی، بیان داشت: در درون افراد ندایی است که خطوط نورانی الهی و هدایت‌گر نام دارند و بر همین اساس فرد می‌تواند به آن ندا گوش دهد و به سمت خوبی حرکت کند، در روز قیامت نیز عذر کسی قابل قبول نیست، زیرا درون هر فردی یک حجت وجود داشته است که او را از گناه دور می کرده.

وی با اشاره به معنی حجت، ابراز داشت: حجت همان چیزی است که دلیل نام دارد و فرد را به سوی مقصد صحیح راهنمایی می‌کند، این حجت باطنی در اصل عقل نام دارد.

استاد برجسته اخلاق، اظهار داشت: حتی اگر فرد هیچ امام یا پیامبری را هم درک نکند، باز همین حجت درونی که او را از خطاها دور می کرده و به او هشدار می داده دلیلی می‌شود که در روز قیامت مورد محاسبه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به وارث ابراهیم خلیل الله سلام می‌دهیم، باید برای فهم این ارث سراغ خود حضرت ابراهیم(ع) برویم، ارثی که از طریق آن امام سوم شیعیان به آن درجات والا رساند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان مطلبی در خصوص زندگی حضرت ابراهیم(ع)، بیان داشت: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را اسوه می‌نامد، به این معنی که حضرت ابراهیم(ع) را باید بشناسیم تا ما نیز در برخی از وجوه، وارث خلیل الله شویم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به دو آیه از سوره نحل، گفت: هفت خصلت برای حضرت ابراهیم در این دو آیه بیان شده است، دو پاداش نیز درباره وی مد نظر گرفته شده است.

وی افزود: «امت بودن»، «قانت لله بودن»، «راسخ بودن در اطاعت»، «عبادت مطلق خداوند»، «شکرگزار نعمات بود»، «شایسته امام شدن داشت»، «لایق هدایت شدن بود»، از صفاتی است که برای ابراهیم خلیل الله در قرآن کریم آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان تاکید کرد: کلمه شیعه در قرآن وجود دارد، در کتب مخالفین تشیع هم بسیار از این عبارت استفاده شده است، زیرا این لغت از سوی خدا و پیامبر(ص) به کار گرفته شده است./856/پ202/ب

ارسال نظرات