۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۹۵۸۵۷
آیت الله ایمانی:

هدف حوزه علمیه تربیت طلاب شایسته برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شیراز تربیت طلاب را مهم ترین مسأله در حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه باید طلاب شایسته ای را تربیت کند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای فردای جامعه باشند.
آيت الله ايماني

به گزارش خبرگزاری رسا در استان فارس، آیت الله اسدالله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز همایش جامعه اساتید گفت: امروز تنها مجموعه ای که از منبع لایزال وحی الهی از طریق اهل بیت برخوردار است مجموعه روحانیت است که بلا واسطه از این خرمن پر فیض استفاده می کند و خوشه چین این خرمن پربار از علم و دانش و ارزشهای بلند الهی است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: مجموعه های دیگری که در مسیر اسلام گام می زنند و با معارف حقه هم آشنایی دارند، ارتباط و پیوند محکمی که روحانیت با منابع اهل بیت و سخنان پربار خاندان گرامی پیامبر که همه چیز در آن است این چنین ارتباط شان محکم و استوار نیست و یا می توانیم بگوییم تعبدشان در مقابل کلام اهل بیت به میزان تعبد جامعه روحانیت و علما و تربیت شدگان این مجموعه نمی باشد.

 

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: به موازات همین قضیه مطمئن ترین و امین ترین مجموعه های موجود در جامعه اسلامی و جامعه تشیع در میان مردم، مجموعه روحانیت بوده است. اعتمادی که مردم به جامعه روحانیت از دیرباز به امروز دارند نشان صدق و صفای این مجموعه در مجموع و پیوند مستقیم انها با اهل بیت و معارف اهل بیت است.

 

وی در ادامه بیان کرد: بطوری که روشنفکران و شاید دگراندیشان هم به این امر معتقد و معترف اند. در مجموع، امانتداری روحانیت در طول تاریخ، روحانیت آنها را در این جایگاه رفیع قرار داده که مردم به این لباس و مجموعه حرمت خاصی قائل هستند.

 

آیت الله ایمانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر یک مقدار این مساله را توسعه دهیم، تمام حرکتهای پایدار اسلام و شیعه که پرچم آن مرجعیت بوده و یک مرجع پرچم آن را به دست گرفته به نتیجه رسیده وآثار آن قرنها در جامعه باقی مانده است.

 

وی در ادامه یادآور شد: به موازات این اعتماد و این حرمتی که مردم برای این مجموعه قائل هستند، تبعا مسؤولیت، وظیفه و تکلیف هم سنگین و سخت است. اساسا در زندگی بشر حق و وظیفه در مقابل یکدیگرند. هر اندازه حق فراوان تر باشد وظیفه هم به همان میزان سنگین تر است.

 

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: مثل دو کفه ترازو لنگه ای که حق است و لنگه دیگری وظیفه است به موازات هم حرکت می کنند و رشد دارند. این موقعیت استثنایی در جامعه اسلامی و شیعی مسؤولیتی سنگین پشت سر دارد که ما باید به ان توجه کنیم. این مسؤولیت سنگین در هر عصری متفاوت است. و در هر دورانی مختلف است. اما روح مسئله یک چیز است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: گاهی ما خودمان را می خواهیم و اسلام هم. گاهی اسلام را میخواهیم و خودمان هم می خواهیم. زمانی به خود توجه داریم و طبیعتا برای توجه به خود توجه به اسلام پیدا می کنیم. اما زمانی به اسلام توجه دارید و خود را فانی در اسلام می بینید و خود را برای دفاع از اسلام می بینیم. مطمئنا مسؤولیت ما هر روز رنگی دارد. اما اساس ان این یک جمله است. که اسلام را ببینیم و خود را هم برای اسلام می بینیم.

 

آیت الله ایمانی در ادامه تصریح کرد: برخی معتقدند و می گویند اسلامی که ما حجت الاسلام آن باشیم از ان دفاع می کنیم. این سخن با آن مسئولیت ها قابل تطبیق نیست. وظیفه اولیه ما، دین ما، اسلام ما، آنچه از اهل بیتمان آموخته ایم است. دین، ایمان و اسلام بود و در مسیر اسلام حرکت می کردند و فدا می شدند. این روح مسؤولیت ماست.

 

وی در ادامه بیان کرد: اما این روح هر روز یک کالبد و یک شکل دارد. امروز جامعه ما و نیازهای جامعه ما یک اقتضاهایی دارد که عصر شیخ مفید این اقتضاها را نداشت، اما از دوران غیبت صغری و بعد کبری تا به امروز اسلام را دیدن و خود را در پناه اسلام قرار دادن و در مسیر دفاع از اسلام خود را فدا کردن است.

 

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: به نظرم می رسد باید جامعه اساتید تبعا جلسات هفتگی یا ماهانه داشته باشند؛ یعنی مجموعه اساتید جمع شوند، مسائل را مرور کنند، محور مباحث دائمی و مستمرشان انتظارات امام و رهبر معظم انقلاب از اساتید و جامعه روحانیت باشد

 

وی در ادامه بین کرد: مشکلات و مسائلی که جوانان ما دارند، مانند گمراهی و خارج کردن آنها از خط راست است، ما باید به اینها توجه داشته باشیم. مگر اینان بنا بر لقبی که اهل بیت دادند ایتام پیامبر نیستند؟ ما متکفل این ایتام هستیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: وظیفه که ما داریم تربیت است. تربیت نسل فردا است. یعنی طلاب شایسته ای که باید فردا جای این مجموعه را پر کنند و عناصری که بتوانند پاسخگوی نیاز فردای جامعه باشند. تربیت طلاب مهم ترین مساله است.

 

وی در ادامه بیان کرد: تربیت این است که با شاگرد رفیق و دوست باشیم و با او به گفت وگو بنشینیم. آنچه که در دل او هست، بشنویم. این تربیت، به عنوان کسانی که در کسوت استاد در حال کار کردن هستند، یعنی همان گونه که می خواهیم در اصول و فقه مجتهد باشد، باید در تحلیل اخبار سیاسی هم مجتهد بار بیاید تا فریب نخورد و در جریان فتنه جز خائنین نباشد.

 

آیت الله ایمانی در ادامه ابراز کرد: رهبر انقلاب در گله هایی که از ما داشتند این نکته بود که یک مقدار حوزه ها از زمان عقب هستند. ما امام جامعه هستیم. دیگران به ما، به سخن ما، به موضع ما، به قلم ما نگاه می کنند. این فتنه 88 برای روحانیت یک محک بود. چه کسانی در این ازمون رفوزه شدند؟ بعضی ها بازگشتند و برخی در رفوزگی ماندند.

 

وی در ادمه بیان کرد: این برند جامعه اساتید باید خودش را در تمام مواضع و مقاطع جامعه نشان دهد. اول سال تحصیلی است، این جامعه اساتید باید برای دانشگاه، اموزش پرورش پیشنهاد دهد. جامعه اساتید باید برای حوزه علمیه استان نظر دهد، وقتی این افکار، افکار زنده، زبده و فعال باشد، جامعه استقبال می کند.

 

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: طلبه ها این را دیگر از دل و جان دوست دارند. با جامعه احساس یگانگی می کنند. اما موقعی که یک حادثه سیاسی در استان اتفاق می افتد، بی تفاوت می گذرد. یک مسأله بزرگ اجتماعی اتفاق می افتد، عکس العملی نداشته باشد، طلبه ها بی میل می شوند./839/101/ب1

ارسال نظرات