آیت الله جوادی آملی مطرح کرد؛
ضرورت سوگواری عالمانه برای سالار شهیدان/استقلال کشور محصول فهم عالمانه عاشورا
خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی با تأکید بر سوگواری عالمانه برای سالار شهیدان گفت: الان ماه محرم است، شما با سخنرانها تماس داشته باشید، بگوئید حرفهای عالمانه بزنند، حرفهای عالمانه را گوش بدهید؛ آنها را وادار نکنید که برای شما خواب و قصه نقل کنند؛ اگر شما می بینید جامعه ای به برکت سالار شهیدان مستقل است؛ محصول آن فهم عالمانه است.
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع اقشار مختلف شهرستان آمل، حسینیة هدایت آمل درباره ضرورت سوگواری عالمانه برای سالار شهیدان گفت: بدین شرح سخنرانی کرد:
خدای سبحان فرمود: من شما را امر کردم، رسول خدا فرمود: من مأمورم این کار را انجام بدهم. در امتثال این امر آنقدر پافشاری می کرد، می فرمود: ولو هیچ کس من را یاری نکند، من موظّفم امر خدا را امتثال کنم. خدای سبحان هم فرمود: لا تُکَلَّفُ اِلّا نَفسَک. رسول من! گرچه باید سخنرانی کنی، باید دعوت کنی، گرچه باید املاء کنی، عدّه ای فرمایش تو را بنویسند، جامعه را دعوت کنی؛ ولی اگر کسی حاضر نشد با تو همکاری کند و تو تنها ماندی؛ مبادا صحنه را ترک کنی، بلکه: حَرّضِ المُؤمِنینَ عَلَی القِتال، دیگران را ترغیب و اتمام حجت بکن؛ ولی اگر کسی تو را یاری نکرد، نباید بگوئی من تنهایم. مسئله نجات جامعه نیازی به همکاری و همیاری ندارد. شما باید اقدام بکنید، بَلَغَ مَا بَلَغ؛ عدّه ای به دنبال تو حرکت می کنند.
تصمیم سالار شهیدان(ع) بر مبنای شرایط تاریخی عصر نسبت به قیام
همین مضمون را که خدایِ سبحان در قرآن کریم به رسولش فرمود: لا تُکَلَِّفُ اِلّا نَفسَک، وجود مبارک سالار شهیدان که به منزلة پارة تن پیامبر علیهما السَّلام است فرمود که اگر در تمام دنیا جائی برای آسایش من نباشد، من تن به ذلّت نخواهم داد: لُو لَمْ یَکُنْ مَلجَاءٌ وَ لا مَأوَی لَمَا بایَعتُ یَزیدَ بنَ مَعاوِیه. اگر نه تنها هیچ کس مرا یاری نمی کند، هیچ کس هم مرا پناه ندهد و من در کلّ روی زمین تنها بمانم، دست ازاین مبارزه بر نمی دارم. الآن یک فرصت خوبی است؛ برای اینکه من اگر قبلاً در زمان معاویه قیام می کردم،؛ خودم با بچه هایم قیام می کردیم، ما را در مدینه می کشتند، صدای ما هم به جائی نمی رسید؛ جامة مشکی در بر می کردند و برای ما عزا می گرفتند و عوام فریبی می کردند و صدای ما خاموش می شد. الآن معاویه رخت بر بسته. اگر دیدید الآن من ساکت نمی نشینم، برای این است که فرصت، فرصت مناسبی است. من 20 سال ساکت بودم؛ 10 سال در زمان حکومت برادرم امام مجتبی، چون مسئولیت با برادرم بود؛ 10 سال هم بعد از شهادت امام مجتبی من ساکت شدم و غم خوردم. چون معاویه یک داهیة(مکار) تاریخ بود و لُوث می کرد.
الآن که او رخت بر بست، مستشاران او هم که رخت بر بستند،یزید یک جوان فاسقی است، کم تجربه است؛ او دست از این کارهای خامیاش برنمیدارد، فرصت مناسبی است که من با شهادتم بساط حکومت آنها را بر دارم. فرمود: شما تا روز قیامت باید این فکر را احیاء کنید، دین به ما اجازه نمی دهد.
تأثیر عزاداریها در تعقل مردم جامعه
در بسیاری از موارد سالار شهیدان می فرمود:ما 14 نفرامامان معصوم یک برنامه داریم. هر کدام از ما یک وظیفه ای دارد، خدای سبحان برای من یک وظیفه ای معیّن کرده، برای برادرم یک وظیفه ای معیّن کرده. ما در هر مقطعی عهدهدار تأمین عدل و عقل مردم هستیم. اگر چنانچه مردم عاقل باشند، راحتند. این عزاداریها برای آن است که مردم عاقل و عادل بشوند و حسنة دنیا و آخرت نصیب آنها گردد.بعضی منطقشان این است که خدایا! به ما دنیا بده، دیگر به فکر حلال و حرام نیستند، به فکر عدل و ظلم نیستند، به فکر عقل و جهل نیستند: مِنَ النّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنیا، دیگر نمی گویند ( حَسَنَه )! امّا وَ مِنهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنیا حَسَنَهً وَ فِی الآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنَا عَذابَ النّار. برکات دنیا، برکات آخرت، بهشت جاودان؛ اینها را از خدا می خواهند. حسنة دنیا با عدل و عقل حاصل می شود.
نقش اساسی فهم عالمانه در مراسم سوگواری سالار شهیدان(ع)
این کارها به برکت روضه خوانی سیّدالشهداء هست. اشک بسیار چیز خوبی است، امّا فائده اشک 10 درصد است؛ آن 90 درصد را فهم و استدلال و سخنرانی های عالمانه و آیات قرآنی و روایات و ارزیابی و تحلیل نهضت عاشورا و تاریخ اسلامی و صدها مسائل علمی دیگر تشکیل می دهد. اگر شما می بینید جامعه ای به برکت سالار شهیدان مستقل است؛ محصول آن فهم عالمانه است. گفتند: خواب آدم عالم بهتر از عبادت آدم غیر عالم است. آن را با یک فریب می شود از جا به در برد و این را هرگز نمی شود تکان داد: لا یُحَرِّکُهُ العَواصِف. اینکه گفتند: تا می توانید در هر روز علم، در هر زمان علم، در هر زمین علم کسب کنید؛ برای همین جهت است. رسول گرامی فرمود: هیچ برکت ندارد آن مجلسی که انسان یک ساعت در آنجا بنشیند و چیزی یاد نگیرد. ما تمام کارهایمان باید قُربهً اِلَی الله باشد، بهترین راه برای نزدیک شدن معنوی به خدا همان عدل و عقل است. فرمود: اگر کسی یک جا بنشیند و چیزی یاد نگیرد؛ به همان اندازه از خدا دور شده است. خدا یعنی عدل محض، خدا یعنی عقل محض، خدا یعنی علم محض، خدا یعنی حکمت محض. انسان وقتی از عدل و عقل دور شد، از علم و حکمت دور شد، از آن کمالات دور شد؛ قهراً سقوط می کند، هبوط می کند: یَتَخَطَّفَهُ الطِّیرْ اُو تَهوِی بِهِ الرّیحْ فِی مَکانٍ سَحیق.
الان ماه محرم است، شما در هر محلی هستید، در هر شهر و کوی و برزنی هستید؛ با حسینیههایتان، با سخنرانانتان تماس داشته باشید، بگوئید حرف های عالمانه بزنند، حرف های عالمانه را گوش بدهید. آنها را وادار نکنید که برای شما خواب و قصه نقل بکنند! خواب، هرگز کسی را بیدار نمی کند. این درک است که انسان اگر مریض است، او را درمان می کند؛ اگر در حال احتضار هم باشد، به او حیات می دهد؛ اگر جاهل است، او را عالم می کند؛ اگر خوابیده است، او را بیدار می کند. این است که امام صادق(ع) فرمود: اگربخواهی به شهر یا روستائی بروی؛ اوّل سئوال بکن در آن شهریا روستا یک عالم هست یا نه!
ضرورت توجه عالمانه به شبهه افکنی دشمنان در رسانه های گروهی
الآن شما در این ماهوارهها و سایتها و اینترنت می بینید؛ چقدر متشابهات را پراکنده می کنند، چقدر شبهه افکنی می کنند. یا آنها را گوش ندهید، اگر قدرت تحلیل ندارید؛ یا اگر گوش دادید، ضبط کنید، با علمایتان در میان بگذارید که یک چنین شبهه و اشکالی هست؛ پاسخش چیست! اینها شما را روشن می کنند، شما هم چهار تا جوان را روشن می کنید. مطمئن باشید آنکه از جریان نظامی نا امید شد، از جریان تحریم اقتصادی نا امید شد، از شورای امنیت بردن نا امید شد، از شورای حکام دارد نا امید میشود؛ از راهِ ایجاد شبهات می خواهد نسل جوان را خالی کند:فَاستَخَفَّ قُومَهُ فَاَطاعُوهُ، اینها همیشه بنایشان بر شستشوی مغزی است. شما این شبهات را از هر جا شنیده اید، با علمایتان در میان بگذارید که این آیة قرآن معنایش چیست.
وجود مبارک امام صادق(ع) فرمود: وقتی یک جائی می روی، هم مسائل طبیعی را در نظر بگیر، ببین هوایش سالم است، آب سالم دارد، زمینش برای کشاورزی آماده است؛ اینها مسائل اقتصادی و دنیائی تو. هم بررسی کن، ببین یک آدم بِفهم، یک عالم، یک محقق، یک پژوهشگر دینی در آن شهر یا روستا حضور دارد یا ندارد که تو مشکلاتت را با او در میان بگذاری؛ و گرنه در آن شهر و روستا زندگی نکن، در آن استان زندگی نکن، در آن کشور زندگی نکن. اگر یک کسی یک جائی می رود، بالأخره طبیب لازم است، مسئول برقراری امنیت لازم است. اینها را حسینیه و نهضت أبی عبدالله و عاشورا به ما می گوید.
وجود مبارک سالار شهیدان خود مهندس و معمار کلّ بود؛ فرمود: ما آمدیم، اینها را سرجایشان بنشانیم؛ هر کسی را وقتی سر جایش نشاندیم و هر چیزی را در جای خود قرار دادیم، هر حرفی را در جای خود گفتیم، هر عقیده یا خُلق یا فقه یا حقوق را در جای خود نهادیم؛ این بنیان می شود « بنیان مرصوص» و چنین بنیانی محبوب ذات أقدس إله است.
امام حسین(ع)، شجره طیبه عدل و عقل
در جریان سیّد الشهداء، در حقیقت انسان برای مظلومیت عدل و عقل اشک می ریزد. عدل اگر بخواهد به یک صورتی در بیاید، به زیبا ترین صورت ترسیم می شود؛ عقل اگر بخواهد به یک صورتی در بیاید، به صورت فرشته ظهور می کند. آنچه را که در بهشت ترسیم کردهاند، همین نماد عدل و عقل است، همین صورت عدل و عقل است. اینجا درخت عقل، میوة عدل می دهد، درخت عدل، میوة عقل می دهد. از وجود مبارک امام رضا(ع) سئوال کردند: روایاتی که مربوط به آن شجرة مَنهیّه است که وجود مبارک آدم از آن درخت نهی شد که از آن درخت نخورد؛ آن چه درختی بود؟ بعضیها می گویند: گندم بود، بعضی می گویند انگور بود، بعضی می گویند خرما بود. فرمود: همة اینها درست است. عرض کردند: چطور؟ فرمود: درخت بهشت مثل درخت دنیا نیست که اگر درخت انگور است، خرما ندهد، سیب و گلابی ندهد! درخت بهشت در اختیار بهشتی است، بهشتی هر چه اراده کند او عطا می کند. اینجا درخت عدل میوة عقل می دهد، درخت عقل میوة عدل می دهد. اگر کسی عاقل شد، عادل هم هست؛ اگر کسی عادل بود، عاقل هم هست. ما برای اینکه یک چنین درختی را خواستند قطع کنند و بُریدند، اشک می ریزیم و ناله می کنیم./998/د102/س
منبع: روزنامه کیهان
ارسال نظرات