۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۹۶۵۵۲
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

بی‌تدبیری و خودبرتربینی آل‌سعود فاجعه منا را رقم زد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی فاجعه منا را ناشی از سوء تدبیر و خود برتر بینی آل‌سعود دانست و گفت: اگر آنها به فکر دیگران بودند و با خود می گفتند که آنها هم مثل ما انسان هستند چنین اتفاقی رقم نمی‌خورد.
حجت الاسلام آقاتهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در مراسم شب ششم محرم هیأت فاطمیون که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد با بیان اینکه انسان‌ها معمولا سعی می کند ایرادات و اشکالات را از خودش دفع کند و تقصیر را به گردن دیگران بندازد، اظهار داشت: به همین دلیل است که دانش آموزان وقتی نمره بدی می گیرند می گویند به ما نمره ندادند.

 

وی افزود: برخی تا در زندگی دچار مشکل و شکست می شوند می گویند مرا سِحر کردند یا دعا نوشته اند؛ بسیاری از اختلافات و درگیری هایی که میان زن و شوهر وجود دارد از روی ناآگاهی و سوء تدبیر است، نمی دانند باید باهمدیگر چگونه برخورد کنند و حتی نمی روند این امور را بیاموزند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آداب همسردانی کار آسانی نیست، گفت: دو موجود زنده صاحب اراده با تفاوت های گوناگون می خواهند همدیگر را در طاعت الهی یاری کنند، بنابراین باید شیوه های زندگی را بیاموزند.

 

زن و شوهر باید بهترین یاور در مسیر بندگی خدا باشند

استاد حوزه علمیه قم امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه را دو الگوی برتر در روابط خانوادگی برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی که پیامبر(ص) از حضرت فاطمه(س) پرسیدند که علی(ع) چگونه همسری است، گفتند بهترین یاور برای من در طاعت خداوند است؛ ما نیز باید در زندگی خود اینگونه باشیم اما متأسفانه گاهی اوقات برخی افراد در مسیر بندگی همسر خود سنگ اندازی می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی ابراز داشت: در زندگی با دیگران تلاش کنید هرچه برای خود می خواهید برای آنها نیز بخواهید؛ این بهترین دستوری است که بارها از ائمه اطهار(ع) نقل شده است؛ اگر اینگونه باشد زندگی ها بسیار زیبا می شود.

 

 

حادثه منا ناشی از سوء تدبیر و خود برتربینی آل‌سعود بود

وی سوء تدبیری آل‌سعود در حادثه منا را ناشی از عمل نکردن به این دستور مهم اخلاقی دانست و گفت: اگر درک کنیم که دیگران هم مثل ما انسان هستند و خود را جای پایین دست ها بگذاریم چنین اتفاقاتی در دنیا نمی افتد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی ریشه بسیاری از رذائل اخلاقی و گناهان را عدم درک طرف مقابل عنوان کرد و افزود: در مواجهه با امام زمان(عج) نیز خود را جای حضرت بگذارید که دوست داشتید شیعیان چگونه باشند، همانگونه نسبت به حضرت رفتار کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: من گاهی خود را جای حضرت می گذاریم از رفتار خودم خجالت می کشم؛ حضرت بسیار بزرگوار است و بسیاری از رفتارهای ما را نادیده می گیرند.

 

 

«اراده» نقش اصلی را در شکل گیری شخصیت افراد بازی می کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه اراده در شکل گیری شخصیت هر فردی نقش بسزایی دارد و گفت: بسیاری از عوامل دیگر نظیر، خانواده، دوست و محیط نیز مؤثر است اما آنچه که نقش کلیدی دارد اراده فرد است؛ به همین دلیل خداوند بندگان عاصی را مؤاخذه می فرماید زیرا که صاحب اراده بوده و می توانست به شکل دیگری رفتار کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به آیه«إِنْ هِیَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّیْتُمُوها» بیان داشت: خداوند می فرماید این بت ها چیزی نیستند مگر یک اسم که شما و پدرانتان بر روی آنها نهاده اید؛ اما برخی با اینکه می دانند کاری از دست این بت ها برنمی آید با اختیار و اراده خود به سوی آنها می روند.

 

وی اقسام وحی را تبیین کرد و گفت: هر شب قدر خداوند ملائکه را نازل می فرماید تا تقدیر یکساله بندگان را رقم بزنند؛ نزول ملائک بر امام دائمی است؛ اما یک نوع وحی هم در زمان پیامبر(ص) بود که ملائکه نازل می شدند و آیات و احکام الهی را ابلاغ می کرند، به این وحی تشریعی می گویند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در ادامه آیه«وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ» را شرح داد و ابراز داشت: هر کاری می کنید بدانید که خداوند می بیند؛ در ادامه آیه می فرماید حتی مؤمنان هم شاهد اعمال شما خواهند بود.

 

 

کسی که نسبت به امام زمان حیا کند گناه نمی کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان باید نسبت به امام زمان(عج) حیا داشته باشد، گفت: هرکاری که ما انجام می دهیم حضرت می دانند و می بینند، اعمال خوب و بد ما به ایشان عرضه می شود؛ امام(ع) بهتر از خودمان ما را می شناسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: امام از هر ابزاری برای هدایت بندگان استفاده می کند به همین دلیل امام حسین(ع) علی اصغر خود را در دست گرفت تا شاید دشمنان به خود بیایند و توبه کنند.

 

وی محاسبه نفس را امری ضروری برای مؤمنان دانست و گفت: اگر همین الان به ما بگویند که عمر شما تمام شد و باید از این دنیا بروید آیا آماده اید؟ بنابراین سعی کنید تا روز عاشورا اعمال خود را محاسبه کنید بدهی و دیون خود را بپردازید و پیش از آنکه موعد رفتن شود خود را آماده کنید.

 

گفتنی است در مراسم عزاداری شب گذشته هیأت فاطمیون پیکر مطهر شهید مهدی علیدوست از مدافعان حرم حضرت زینب(س) بر روی دستان عزادارن حسینی تشییع شد و حضور آن شهید والا مقام معنویت این مراسم را دوچندان کرد./928/پ202/ف

ارسال نظرات