بدون درک زنان عاشورایی، ادبیات عاشورایی هیچ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نصرالله قادری منتقد و مدرس سینما وتئاتر، در نشست نقد و بررسی کتاب آواز سرخ باران که عصر امروز 28مهر با حضور حسن جلایر نویسنده کتاب، محمدرضا گودرزی و قاسمعلی فراست در فرهنگسرای گلستان تهران برگزار شد با بیان اینکه در ادبیات عاشورایی تخیل راه ندارد، تشریح کرد: هنر همگام با تخیل است ولی ادبیات عاشورایی از این مهم مبرا است.
در ادبیات عاشورایی تخیل راه ندارد
وی با بیان اینکه ادبیات عاشورایی در نزد نویسندگان به دو شکل تقسیم شده است و هر کدام به نوبه خود دارای مشکلاتی است، بیان داشت: شکل نخست اثر ادبی عاشورایی منوط به خود واقعه و حقیقت می باشد در این حالت نویسنده غافل از این موضوع است که اثر تاریخی است و در شکل دوم نویسنده به حواشی واقعه پرداخته است و به خود واقعه عاشورا توجهی نشده است.
نصرالله قادری اظهار داشت : در این دوره که آثارادبی عاشورایی جای برای تخیل ندارد نویسنده باید از راه کشف و شهود به زیبایی اثر جان بدهد وعلاوه براین باید فن وتکنیکهای هنری را در یابد تا بتواند اثری درخور و لایق را ارائه دهد.
اثر ادبی عاشورایی خود، خود را بازگو میکند
این منتقد و مدرس سینما و تئاتر با تاکید براینکه اولین عنصری که در ادبیات عاشورایی تجلی میکند خود اثر است تشریح کرد: در ادبیات عاشورایی نویسنده خود نمینویسد بلکه خود اثر خود را بازگو میکند همانطور که در اشعار حافظ، شعر است که حافظ را روایت میکند.
نصرالله قادری افزود: با محصور کردن واقعه عاشورا به روضه ضربه بزرگی به این درس بزرگ خواهیم زد.
وی ابرازداشت: برخی از منتقدین آثار و مفاهیم دینی را بدترین نوع روضه میدانند وبه نقد و بررسی آن نمیپردازند.
این منتقد و مدرس سینما و تئاتر با بیان اینکه ادبیات عاشورایی باید تجلی زیبایی باشد گفت: نویسنده با کشش و جذابیتی که با تجلی زیباییهای عاشورا حاصل میشود خواننده را به سوی تفکر هدایت کند.
کار نویسنده ادبیات عاشورایی مبارزه با خرافات است
وی با اشاره به اینکه نخستین و سختترین کار نویسنده در ادبیات عاشورایی مبارزه با خرافات است بیان داشت: باورهای خرافی که در میان مردم رواج پیدا میکند در برخی از مواقع حتی مخالف با معیارها و سنتهای الهی است و نویسندگان حوزه دینی باید به این مهم توجه داشته باشند و به مبارزه با این معزل جامعه بپردازند.
نصرالله قادری اضافه کرد: نویسندگان باید با مطالعات گسترده، خود ودیگران را این خرافه ها جدا سازند.
باید بین احساس و تعقل پیوند برقرار شود
این منتقد و مدرس تئاتر وسینما با بیان اینکه ادبیات عاشورایی نباید به سمت ادبیات صنعت برود تشریح کرد: درادبیات عاشورایی آنچه که مهم است ارتباط بین احساس و تعقل است اگر رابطه این دوناقص باشد ادبیات صنعتی خواهد بود.
وی افزود: اگر احساس و تعقل در خواننده برانگیخته شود خواننده در پایان داستان خود به ادامه و تحقیق نسبت به موضوع خواهد پرداخت.
نخستین شرط آفرینشگر ادبیات عاشورایی، خود سازی است
نصرالله قادری بیان داشت: نویسنده ادبیات عاشورایی باید خود را از تعلقات دنیایی برهاند تا با وحی و الهام آسمانی که بر وی نازل میشود اثری را در جامعه اشاعه بدهد که تا بر دنیای اطراف تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
بدون ادراک زنان عاشورایی، ادبیات عاشورایی هیچ است
وی درپایان با تاکید براینکه با هوشیاری زنانه میتوان ادبیات عاشورایی را نگاشت ابراز داشت: این واقعه بزرگ را باید با احساس و هوشیاری زنان نوشت چرا که بدون درک حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) از عاشورا هیچ نخواهیم فهمید./9668/202/ب2