۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۸۳۷
مدیر حوزه علمیه قزوین:

حضرت زینب قهرمان معنوی کربلا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به نقش تاثیرگذار حضرت زینب(س) در ماندگاری واقعه کربلا، گفت: حضرت زینب قهرمان معنوی کربلا است.
حجت الاسلام سيد موسي ابراهيمي

حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا گفت: امام حسین(ع) خواهر بزرگوارشان را توصیه به صبر و استقامت کرده و برای صبوری دل ایشان دعا می‌کردند.

 

وی با تاکید بر اینکه حضرت زینب(س) رسالت تبیین قیام عاشورا را عهده‌دار بودند، اظهار کرد: ایشان در کوفه ملامت کوفیان را مطرح کردند چراکه آنان اهل بیت(ع) را می‌شناختند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت زینب کبری کوفیان را سرزنش کردند، خاطرنشان کرد: ایشان تاکید کردند به کوفیان که شما عهدشکنی کردید و چنان این موضوع را بیان کردند و واقعه کربلا را به تصویر کشیدند که خیلی از افراد تحت تاثیر قرار گرفته و در کوفه شیونی به پا شد.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین افزود: با سخنرانی که حضرت زینب(س) در کوفه داشتند بسیاری از مردم از رفتار خود پشیمان شده و گروهی به نام توابین تشکیل شد که به خونخواهی حسین(ع) انقلاب کردند.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به سخنان پیام‌اوران عاشورا در شام عنوان کرد: حضرت زینب(س) در شام ابتدا اسراء را معرفی کرده و عرضه داشتند که ما خاندان اهل بیت(ع) هستیم تا آن‌هایی که آشنایی ندارند آگاه شوند.

 

این مسؤول با اشاره به بیانات کوبنده زینب کبری(س) در کاخ یزید و برملا کردن جنایات وی ابراز کرد: ایشان ضمن ملامت یزید تاکید کرد که آیا این عدالت است که اهل بیت خود را در پرده‌سرا قرار دهی و اهل بیت رسول خدا را به اسیری بگیری و ادامه دادند که من تو را حقیرتر از آن می‌دانم که با تو صحبت کنم اما چه کنم که روزگار ما را به این سو کشانده است.

 

وی با بیان چرایی ام‌المصائب خواندن حضرت زینب(س) گفت: این بانوی بزرگوار دختر شهید، خواهر شهید، مادر شهید و همسر شهید هستند، در کربلا 17 نفر از بی‌هاشم شهید شدند که هر کدام نسبتی با حضرت زینب(س) داشتند، ایشان مشکلات زیادی را بعد از واقعه کربلا تحمل کردند؛ سوزاندن خیمه‌ها و مصیبت اسارت، دختر فاطمه زهرا(س) را مشهور به اسوه صبر کرد.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه حضرت زینب(س) قهرمان کربلا بودند، اظهار کرد: این بانوی با کرامت قهرمانی معنوی و الگوی صبر و استقامت هستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در مجلس ابن زیاد هم هنگامی که او از روی شماتت به زینب(س) گفت: «دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟» زینب کبری در پاسخ فرمود ما رأیت الا جمیلا؛ جز زیبایی چیزی ندیدم،«ما رأیت الا جمیلا» یعنی در اوج بلا زیبایی توحید و بلکه بالاتر از آن جلوه ذات جمیل خداوند را دیدن.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به نقش روحانیون و حوزه علمیه در شناسایی و تبیین شخصیت والای حضرت زینب(س) عنوان کرد: جامعه روحانیت باید در ابتدا به خوبی تاریخ وقایع کربلا را خوانده و درک کنند و حضرت زینب(س) را با دید مسؤولیت ببینند کسی که در راه خدا قدم برداشته است.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی در پایان گفت: وعاظ و روحانیون باید وقایع کربلا را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و سپس با بیانی زیبا برای مردم بازگو کنند./955/302/ب3

ارسال نظرات