۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۹۷۹۵۷
در سرای اهل قلم تهران؛

میزگرد تخصصی نقش ایران در تاریخ علم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ میزگرد تخصصی نقش ایران در تاریخ علم با عنوان «تاریخ علم، ایران و جهان اسلام» عصر امروز در سرای اهل قلم تهران برگزار شد.
ميزگرد تخصصي نقش ايران در تاريخ علم با عنوان «تاريخ علم، ايران و جهان اسلام» ميزگرد تخصصي نقش ايران در تاريخ علم با عنوان «تاريخ علم، ايران و جهان اسلام»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میزگرد تخصصی نقش ایران در تاریخ علم با عنوان «تاریخ علم، ایران و جهان اسلام» عصر امروز دوشنبه 4 آبان‌ماه، با سخنرانی پروفسور جُرج صلیبا استاد علوم اسلامی و عربی دانشگاه کلمبیا و با حضور دکتر حسین معصومی همدانی‌ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو موسسه‌پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، فرید قاسملو، عضو هیان علمی بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، ایرج نیک‌سرشت، عضو پیوسته پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و عضو پیوسته انجمن فلسفه علم فرانسه، افشین داور‌پناه،‌ معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه تاریخ علم در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در این میزگرد پروفسور جُرج صلیبا استاد علوم اسلامی و عربی دانشگاه کلمبیا، با اشاره به اینکه زبان فارسی را از میان دست‌نوشته‌های نجومی فراگرفته است، گفت: من زبان فارسی را از بین دست‌نوشته‌های نجومی فرا گرفته‌ام.

 

وی با اشاره به رابطه علم هیات عربی ـ اسلامی، کلاسیک و یونانی، عنوان کرد: واژه هیات در زبان یونانی وجود ندارد این اصطلاح به هدف جداسازی هیات از نجوم در تمدن اسلامی ساخته شده است.

 

استاد علوم اسلامی و عربی دانشگاه کلمبیا، اظهار داشت: با مراجعه به متون عربی ـ اسلامی در حوزه علم هیأت به جای تایید، بیشتر شاهد رد سنت یونان هستیم، بنابراین هدف از ساخت ساختمان جدید به زبان عربی، برای رد سنت یونانی است.

 

پرفسور صلبیا با طرح این سوال که چگونه علم هیأت در جهان اسلام شکل گرفته است، بیان داشت: نیاز اساسی به علم هیأت در قرن نهم میلادی یا دوم هجری مشاهده می‌شود که نشان از گسست کامل بین علم نجوم و هیأت اسلامی دارد.

 

وی گفت: بین عالم اسلامی و سنت یونانی نوعی تعارض وجود دارد یعنی سنت یونانی به عدم سازگاری بین هر نوع مشاهده و مبنای نظری تأکید دارد.

 

استاد علوم اسلامی و عربی دانشگاه کلمبیا، با اشاره به تاثیرگذاری علم جدید بر اروپای دوران قرون وسطی و رنسانس ابراز کرد: در دوره قرون میانه آثار علمی عربی به لاتین ترجمه می‌شد که به نوعی بر اروپای آن زمان تاثیرگذار بود./807/202/ب2

ارسال نظرات