۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۹۹۲۴۹
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان:

آمادگی برای ورود به دانشگاه نباید تبدیل به هدف اصلی نظام تربیتی شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: آمادگی برای ورود به دانشگاه نباید تبدیل به هدف اصلی نظام تربیت شود و مداخله نظام آموزشی نباید به حد سلب اختیار، آزادی و عمل آگاهانه از دانش‌آموز برسد و او را از مسیر انتخاب درست برای آینده خود منحرف کند.
سومين کنگره بين‌المللي علوم انساني و اسلامي قمصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده قمصری، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان امروز در سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی در کمیسیون «آموزش و پرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی» و «تعلیم و تربیت» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در ارائه مقاله خود با عنوان «رویکرد رشته‌ای (تخصص گرایی) به برنامه‌ریزی دوره متوسطه و تبیین و نقد آثار و پیامدهای آن برای توسعه علوم انسانی» گفت: باید با تدوین برنامه‌های مناسب، اقدام به فرهنگ‌سازی در جهت تدوین و تقویت منزلت علوم انسانی بپردازیم.

 

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از اینکه اغلب دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر در دوره متوسطه به تحصیل در رشته علوم‌ انسانی هدایت نمی‌شوند، عنوان کرد: این رویکرد سبب بروز پیامدهای ناگوار برای رشد و توسعه علوم انسانی در سطوح مختلف و حتی سطوح تخصصی شده است و تا زمانیکه چنین است نمی‌توانیم شاهد موفقیت چندانی برای جذب استعدادهای برتر به علوم انسانی باشیم.

 

حجت الاسلام صادق‌زاده با اشاره به کارکرد دوگانه اشتغال و تحصیل در دوره متوسطه ابراز کرد: برای آن که در پرتو مبانی نظری سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش و بهره مندی از تجارب جهانی، رویکردی داشت که در استعدادها را جذب علوم انسانی کرد، باید رویکرد تخصص‌گرایی نرم را در پیش بگیریم.

 

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از رویکرد تخصص‌گرایی که رویکرد رایج نظام آموزشی امروز مدارس است، تصریح کرد: تعجیل در هدایت دانش‌آموزان بدون تمهید مقدمات انتخاب، برچسب خوردن برخی شاخه‌های انتخابی و جذب نشدن استعدادها و علائق برتر به آنها، عدم توجه به هویت مشترک انسانی اسلامی و تبدیل تربیت رسمی و عمومی به محلی برای ورود به آموزش عالی از اشکالات جدی بر این رویکرد در آموزش و پرورش است.

 

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان افزود: رویکرد مختار یا تخصص‌گرایی نرم رویکردی صحیح برای نظام آموزشی است و باید از نگاه صرف تخصصی به نظام تربیت رسمی کاست.

 

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: آمادگی برای ورود به دانشگاه نباید تبدیل به هدف اصلی نظام تربیت شود و مداخله نظام آموزشی نباید به حد سلب اختیار، آزادی و عمل آگاهانه از دانش‌آموز برسد و او را از مسیر انتخاب درست برای آینده خود منحرف کند.

 

حجت الاسلام صادق زاده با تأکید بر این که باید ظرفیت وجودی دانش آموزان را هدفمند کنیم، گفت: آموزش های تخصصی باید با توجه به سطح رشد شناختی و بصیرت دانش آموزان باشد نه این که از سر اجبار و برای افزایش دانش در رشته های مختلف و برای ورود به دانشگاه اطلاعات مختلف را در قالب دروس مختلف به دانش آموز ارائه دهیم.

 

وی با بیان این که برنامه دوره متوسطه باید بر اساس تخصص گرایی نرم باشد، یادآور شد: برای تحقق گرایش تخصصی نرم در مدارس باید متناسب با علایق و استعدادهای دانش آموزان و پس از امکان تجربه کردن واحدهای انتخابی و اختیاری زمینه را برای جذب استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی فراهم کرد./807/202/ب1

ارسال نظرات