۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۹۹۹۶۲
مدیرکل ارشاد اصفهان:

گام نخست در رفع معضل طلاق، ارتقای فرهنگی و معنوی افراد جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی گام نخست در رفع مسأله طلاق را ارتقای فرهنگی و معنوی هرکدام از افراد جامعه دانست و گفت: همان طور که برای برآورده کردن نیازهای اقتصادی خود تلاش می‌کنیم موظف به داشتن برنامه برای ارتقا و پیشرفت اخلاقی و معنوی خود هستیم.
حجت الاسلام حبيب رضا ارزاني مديرکل اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، ظهر امروز در سلسله نشست‌های آموزش مهارت زندگی با بیان این که خانواده جایگاه بالایی در جامعه دارد، گفت: عملکرد جامعه در حوزه خانواده با وضع مطلوب فاصله دارد و اگر همه ما تعهد و تکلیف خود را بشناسیم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: دشمن در مسأله نظام خانواده ورود پیدا کرده و به دنبال تحت تأثیر قرار دادن خانواده و جامعه است و متأسفانه تا حدی هم موفق شده به طوری که میزان طلاق در ده سال گذشته افزایش یافته است، اگر در جامعه غیر دینی زندگی می‌کردیم شاید قرار نبود از طلاق جلوگیری شود هر چند که غرب نیز به طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه می‌کند اما ما به عنوان جامعه دینی و مذهبی باید به بررسی این مسأله بپردازیم.

 

وی گام نخست در رفع مسأله طلاق را ارتقای فرهنگی و معنوی هرکدام از افراد جامعه دانست و تصریح کرد: همه ما برای برآورده کردن نیازهای اقتصادی خود تلاش می‌کنیم اما آیا برای ارتقای اخلاقی و معنوی خود برنامه داریم در حالی که هرکدام از ما نسبت به همسر و فرزندان خود مسئولیت داریم و موظف به داشتن برنامه برای ارتقا و پیشرفت اخلاقی و معنوی خود هستیم.

 

حجت الاسلام ارزانی اولین اصل در خانواده را محبت دانست و افزود: ما می‌توانیم نسبت به خانواده و با برخورد خوب با خانواده نشاط کاری پیدا کرده و خانواده پویایی داشته باشیم، به هر میزان که مودت و رحمت در خانواده بیشتر باشد خانواده پویاتر می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ابراز محبت و قدردانی کردن در مورد همسر باید انجام شود همان طور که در روایت داریم من لم یشکر المخلوق لم یشکر الله یعنی اگر کسی از مخلوق تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است، مرد علاقه‌مند است که همسرش از او تشکر کند و زن به ابراز محبت علاقه داشته و تشنه محبت است و در این راستا تشکرکردن خانم به ابراز محبت مرد کمک می‌کند.

 

وی نخستین راه برای رفع مشکل را تشخیص درست مسئله دانست و اظهار کرد: نباید مشکل را به صورت مستقیم بگوییم چرا که اسلام وظیفه مچ گیری به ما نداده است البته رصد و پایش کار فرهنگی به حساب می‌آید اما نباید به شکل مستقیم مسئله را مطرح کرد بلکه باید نیمه پر لیوان را دید و مسائل مثبت دیگر را مورد تشویق قرار داد، در روایت آمده که قلب مرد وحشی است و هرکه آن را تسخیر کند قلب مرد برای خودش می‌شود.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان این که برخی خانم‌ها در حوزه تشخیص ضعیف هستند و فرزندان و شوهر خود را به خوبی نمی‌شناسند، گفت: تکریم ذاتی انسان بسیار بحث مهمی است و باید تلاش کنیم همه در جایگاه انسانی خود تکریم شوند چرا که تکریم تمام آحاد جامعه وظیفه ما است و بحث تکریم خانواده برای ما مهم است البته مدل تربیتی هرکدام از افراد با هم متفاوت است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اصل گفت‌وگو اظهار کرد: گفت‌وگو اصل ارزشمندی است اما ما از این اصل بهره نمی‌بریم، زن و شوهرها چه میزان با هم گفت‌وگو می‌کنند؟ وقت گذاشتن و محبت کردن بسیاری از مشکلات را حل می‌کند اما مهارت گفت‌وگو وجود ندارد.

 

وی با بیان این که نباید خود را با دیگران مقایسه کرد، افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که هیچ گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید چرا که شما داخل زندگی خود را با بیرون زندگی دیگران مقایسه می‌کنید بنابراین نباید در مقام قیاس شرایط زندگی برآمد چرا که هر شخصی مشکلات خاص خود را دارد./1304/202/ب3

ارسال نظرات