برخی از صفات اهل بیت قابل حصول نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: تک تک عبارات زیارت جامعه کبیره مبین اعتقادات شیعیان است.
وی زیارت جامعه کبیره را زیارتی فوق العاده دانست و افزود: تک تک عبارات این زیارت پر محتوا، بیان گر اعتقادات شیعیان است ولی درک کامل برخی از عبارات آن بسیار سخت بوده و از حیطه تفکر ما خارج است.
آیت الله مهدوی با تفسیر و تبیین برخی از عبارات زیارت جامعه کبیره بیان کرد: عبارات زیارت جامعه کبیره به گونه ای است که اگر کسی در خواندن آن دقت کافی داشته باشد، با هر بار خواندن مطالب جدیدی را دریافت می کند که در بارهای قبلی به آن توجهی نداشته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: صفاتی که امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت (ع) ذکر کرده اند به دو دسته صفات قابل حصول یعنی صفاتی که مردم عادی می توانند در جهت رسیدن به حدودی از آن تلاش کنند و صفات غیر قابل حصول یعنی صفاتی که از دسترس غیر از چهارده معصوم خارج است و خداوند کسی را برای تلاش در جهت رسیدن به آن ها تشویق و ترغیب نکرده است، تقسیم بندی می شوند.
وی با توجه به اولین عبارت زیارت جامعه کبیره که می فرماید، السلام علیکم یا اهل بیت النبوة، تصریح کرد: اهل بیت النبوة اولین صفت از صفاتی است که مخصوص چهارده نور مقدس بوده و این جمله به دو صورت خبری یعنی این که متکلم بیان آن اراده هیچ ضرری را برای اهل بیت (ع) نداشته و گناهی نمی کند و به صورت انشائی یعنی این که متکلم بیان آن، برای اهل بیت (ع) آرزوی سلامتی می کند، تفسیر می شود.
آیت الله مهدوی در تبیین عبارت مختلف الملائکة ابراز کرد: آیه چهارم سوره قدر که می فرماید«تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِاِذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ» به رفت و شد ملائکه برای کسب دستور و اجازه برای اداره امور عالم از کوچک ترین ها تا بزرگ ترین ها در شب قدر اشاره دارد ولی باید بگوییم که عبارت مختلف الملائکة بیان گر رفت و شد دائمی ملائکه نزد اهل بیت (ع) است و این رفت و شد اختصاص به شب قدر ندارد.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به عبارت ولی نعمائی افزود: آیه صد و نود و ششم سوره اعراف که می فرماید«اِنَّ وَلِّیَ اللهُ الِّذی نَزَّلَ الکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّلِحِینَ»، ولی نعمت بودن خداوند را ذاتی و صدوری دانسته و عبارت ولی نعمائی در زیارت جامعه کبیره ولی نعمت بودن اهل بیت (ع) را ظهوری و به اذن الله می داند.
وی به جمله معروف شهید مدرس که می گوید، سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست، اشاره کرد و گفت: جمله شهید مدرس هم سو با عبارت ساسة العباد در زیارت جامعه کبیره است و این عبارت یعنی تصمیم گیری برای مسائل حکومتی و سیاسی نیز به اهل بیت (ع) محول شده است و کسی حق دخالت در آن ندارد.
آیت الله مهدوی با توجه به دو صفتی که با عنوان های ارکان البلاد و ارکان التوحید در زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت (ع) ذکر شده است، بیان کرد: وجود اهل بیت (ع) فرو رفته در وحدانیت خداوند است، به همین سبب ستون های عالم هستی، وجود مطهر ایشان می باشد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با توجه به عبارت زیبای ابواب الایمان تأکید کرد: اگر کسی از برای نزدیک شدن به خداوند از مجرای وجود اهل بیت (ع) استفاده نکند، مانند آن کسی است که برای ورود به یک خانه با وجود این که آن خانه درب دارد، از بالای دیوار وارد شود.
وی ابراز کرد: یکی از معانی عبارت امین وحی الله در زیارت جامعه کبیره یعنی این که وجود مطهر آل الله معارف الهی را بدون ذره ای کم و کاست برای مردم بیان کرده اند، البته این مسئله را از واژه قُل در آیه اول سوره اخلاص که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید«قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ» می توان متوجه شد، چرا که ایشان حتی واژه قُل را در بیان خود حذف نکرده اند.
آیت الله مهدوی در تبیین معانی دیگر عبارت امین وحی الله تصریح کرد: حفظ ولایت و حافظ اسرار الهی بودن دو معنی دیگر برای عبارت امین وحی الله است که برای وجود مطهر اهل بیت (ع) ذکر شده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه آیه سی ام سوره بقره که می فرماید«...اِنِّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلِیفَةً...» و عبارت خلفاء فی ارضه در زیارت جامعه کبیره را مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: از تبیین این آیه و این عبارت در می یابیم افرادی که می گویند انسان های عادی توان رسیدن به مقام خلیفة اللهی را دارند، کاملاً در اشتباهند چرا که این مقام یعنی مقام خلیفة اللهی به وجود اهل بیت (ع) اختصاص دارد.
وی با اشاره به آیه سی و سوم سوره احزاب که می فرماید«یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ بَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً» و عبارت اذهب عنکم الرجس افزود: از ارتباط لفظی و معنایی بین عبارت اذهب عنکم الرجس در زیارت جامعه کبیره و آیه سی و سوم سوره احزاب متوجه می شویم، شأن نزول این آیه وجود مطهر چهارده معصوم (ع) می باشد نه فقط پنج تن آل عبا.
آیت الله مهدوی در پایان با بیان روایتی از امام صادق (ع) در مورد واژه الرجس بیان کرد: الرجس به معنای آلودگی فکر و تشکیک ذهن راجع به وجود خداوند است که وجود مطهر اهل بیت (ع) از این آلودگی محفوظ است./867/202/ب3