۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۳۵۸
آیت الله طباطبایی نژاد:

دولت به وظیفه خود برای احیای امر به معروف عمل کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این که دولت باید به وظیفه خود برای احیای امر به معروف و نهی از منکر عمل کند، گفت: حل معضلات و مشکلاتی نظیر ربا، دزدی، احتکار و بسیاری از مشکلات جامعه و گناهانی که شاهد آن هستیم از برکات و فواید امر به معروف و نهی از منکر است.
همايش امر به معروف و نهي از منکر وظيفه همگاني در اصفهان آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در همایش امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی در سالن شیخ بهایی اصفهان، با اشاره به اهمیت و عظمت فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند همه اعمال خیر در برابر امر به معروف و نهی از منکر قطره‌ای در برابر اقیانوس است، امام حسین(ع) و دیگر ائمه هم پیرامون این فریضه روایات بسیاری دارند.

 

امام جمعه اصفهان در ادامه افزود: همه واجبات و همه کارهای خوب به وسیله امر به معروف و نهی از منکر برپا می‌شود، عمل کردن این فریضه به معنای عدم بی‌تفاوتی انسان‌ها است، اگر آدم‌ها نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نباشند، اگر نسبت به هم احساس مسؤولیت داشته باشند ، اگر این احساس مسؤولیت در همه وجود داشته باشد و همه ناظر به هم باشند همه کارها و مشکلات بر طرف خواهد شد.

 

وی با اشاره به مراتب امربه معروف و نهی از منکر و شرایط آن تصریح کرد: عمل کردن به این فریضه نباید همراه با بداخلاقی و خشونت باشد، حتی خداوند به حضرت موسی و برادر ایشان حضرت هارون می‌گوید به سراغ فرعون بروید و با زبان خوش و با نرمی با او سخن بگویید، البته اولا باید از نظر قلبی با کسی که به او امر به معروف می‌کنیم مخالف باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این‌که فرزندان ما بر دیگران در امربه معروف و نهی از منکر شدن مقدم هستند، گفت: پیش از هرچیز بنابر روایات باید به فکر خانه و خانواده خود باشیم و حواسمان جمع فرزندانمان باشد، خیلی مهم است که انسان نسبت به فرزندان خود بی‌تفاوت نباشد، بی تفاوتی شرایط کنونی برخی خانواده‌ها را رقم خواهد زد و مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت.

 

والدین نسبت به فرزندان خود بی‌تفاوت نباشند

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود دقت داشته باشند، برخی از ما به سادگی از اشتباهات و گناهان فرزندان خود می‌گذریم در حالی که یک نمره کم آوردن از او را هرگز نادیده نمی‌گیریم، این رفتار به علت این است که برخی از ما به قیامت اعتقاد کامل و درستی نداریم و از نظر اعتقاد به خداوند هم دچار مشکل هستیم.

 

وی با بیان این‌که گناه کوچک و بزرگ نداریم، اظهار کرد: مگر می‌شود نافرمانی کردن از خدا کوچک باشد، تخلف از دستورات خدا کوچک نیست، این‌که گناه کبیره و صغیره شنیده‌اید مربوط به آثار این گناهان است، از نظر نافرمانی خدا گناه کوچک و بزرگ نداریم، کسی که معتقد به قیامت باشد نمی‌توان گناه پسر و یا دختر خود را نادیده بگیرد.

 

مدیر حوزه علمیه اصفهان ضمن تأکید بر نقش اساسی و مهم والدین در خانه و خانواده به عنوان اولین محل برای امربه معروف ونهی از منکر ابراز کرد: خانه‌هایی که پدر و مادر سالم در آن باشند فرزندان درستی هم دارند، شکی هم در این موضوع نیست، فساد از والدین به فرزندان سرایت می‌کند، منبع وقتی که بی تفاوت باشد تبعا ثمره آن هم بد خواهد بود.

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمودند قیام من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است، در جامعه‌ای که نافرمانی خدا می‌شود، سزاوار است که انسان مؤمن در چنین جامعه‌ای آرزوی مرگ بکند.

 

وی فدا شدن شخصیتی نظیر امام حسین(ع) با همه فرزندان و عزیزانش را برای بیداری جامعه اسلامی ذکر کرد و افزود: کار امام حسین(ع) بسیار مؤثر بود و همه آنچه ما امروزه داریم حاصل فداکاری ایشان است، روحیه بی‌تفاوتی باید از میان مسلمانان برود، نمی‌شود مسلمانان انقدر بی‌تفاوت باشند و اجازه بدهند هرکس هرکاری که دوست دارد انجام بدهد.

 

بسیاری از مشکلات جامعه با احیای امر به معروف ونهی از منکر برطرف می‌شود

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ابعاد گسترده امر به معروف و نهی از منکر در حل معضلات جوامع ابراز کرد: حل معضلات و مشکلاتی نظیر ربا، دزدی، احتکار و بسیاری از مشکلات جامعه و گناهانی که شاهد آن هستیم از برکات و فواید امر به معروف و نهی از منکر است.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: همه ما در یقین به قیامت و یقین به خدا ضعیف هستیم، باید در فریضه امر به معروف و نهی از منکر تقسیم بندی صورت بگیرد، دولت وظیفه خود را برای احیای این فریضه عمل کند، روحانیون و هیأت امنای مساجد هم در این زمینه وظیفه مهم و سنگینی برعهده دارند، یکی از اساسی‌ترین کارها در این زمینه فعالیت مساجد است، اگر واقعا کانون‌های فرهنگی منازل همسایه خود را اداره کنند و بتوانند نسل جوان را به مسجد جذب کنند بسیاری از معضلات و مشکلات برطرف خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: اگر مساجد ما فعال باشند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و در این میان برخی تقصیرها بر گردن ما روحانیون است، باید همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند مساجد سنگر است، مبارزه به شیاطین انس و جن به وسیله مساجد انجام شود، بحث امربه معروف و نهی ازمنکر بسیار عظیم و گسترده است.

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت فریضه امربه معروف ونهی ازمنکر در منظر امام خمینی و فرامین ایشان پیرامون این فریضه گفت: خداوند گاهی با مسائل دنیوی انسان‌ها را بسیار سخت مورد امتحان قرار می‌دهد، در ماجرای اصحاب سبت هداوند تنها کسانی را نجات داد که اهل نهی از منکر بودند و دیگران مسخ به میمون شدند، این وظیفه همه ما است که با فساد در جامعه مبارزه کنیم./1304/پ201/ج1

ارسال نظرات