۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۴۸۵
در همایش علامه طباطبایی مطرح شد؛

علامه‌ای که پول کافی برای خرید کتاب نداشت / تفاوت تهذیب نفس پیامبران و یونانیان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین عابدی، گفت: علامه طباطبایی از آنجایی که پول کافی برای خرید کتاب نداشت، چندین کتاب را امانت می‌گرفت و با خط خود آنها را ‌نوشته و اصلاح می‌کرد و آنقدر زاهدانه زندگی می‌کرد که در طول زندگی، دستش همیشه خالی بود، به گونه‌ای که به دلیل سرما و نبود نفت مریض شد و از دنیا رفت.
حجت الاسلام و المسلمين احمد عابدي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، بعد از ظهر امروز در همایش بزرگداشت فیلسوف و مفسر بزرگ علامه طباطبایی که در سالن اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی، شاگردانی همچون آیات عظام مصباح یزدی، جوادی آملی، حسن زاده آملی و انصاری شیرازی را تربیت کرد؛ از این‌رو می‌توان به دانشمند بودن و فیلسوف بودن ایشان پی برد.

 

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم در ابتدا با ذکر چند خاطر و فضائل علامه طباطبایی مبحث خود را آغاز کرد و خاطر نشان کرد: بنده توفیق شاگردی علامه را نداشتم، اما بیشتر از خیلی از شاگردانش با ایشان رفت و آمد داشتم و از نزدیک رفتار و اخلاق ایشان را دیده و الگو خود قرار داده‌ام.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی، اظهار داشت: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی که می‌شود به آن اشاره کرد، این که آن بزرگوار به تمام معنا مقدس و متدین بود و هر روز یک ساعت مانده به اذان مغرب به حرم حضرت معصومه(س) مشرف ‌شده و به زیارت و نماز مشغول می‌شدند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه، یادآور شد: علامه طباطبایی در زمان طاغوت، هنگامی که می‌خواست حرم مشرف شود از پیاده رو نمی‌رفت؛ چرا که احتیاط می‌کرد خانه‌هایی که جهت عریض شدن خیابان تخریب شده بودند، غصبی باشند.

 

وی عنوان داشت: علامه آنقدر زاهدانه زندگی می‌کرد که در طول زندگی، دستش همیشه خالی بود و شهریه و سهم امام هم نمی‌گرفت؛ به گونه‌ای که به دلیل سرما و نبود نفت مریض شد و از دنیا رفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی، بیان داشت: علامه از آنجایی که پول کافی برای خرید کتاب نداشت، چندین کتاب را امانت می‌گرفت و با خط خود آنها را می‌نوشت و اصلاح می‌کرد که از جمله آنها می‌توان به تفسیر نورالثقلین در 5 جلد، تفسیر قمی در دو جلد و تفسیر البرهان اشاره کرد؛ همچنین ایشان یک کتاب رجال 5 جلدی هم نوشته است.

 

وی گفت: علامه طباطبایی وقتی کتاب سنن النبی را در نجف اشرف نوشت، قبل از این که آن را به چاپ بدهند به همه کتاب خود عمل کرده بود که بعضی از نکته‌های این کتاب باور کردنش برای ما سخت است، در حالی که علامه به آنها عمل کرده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: دو روش در اخلاق و تهذیب نفس وجود دارد که یکی از آنها روش یونانیان و دیگری روش انبیاء است؛ یونانیان سراغ غایات اخلاق می‌رفتند و در غایات اخلاق به غایات دنیوی توجه می‌کردند، به عنوان مثال برای رذائل و اخلاق یک هدف دنیایی ترسیم می‌کردند.

 

وی ادامه داد: روش دیگر روش انبیاء و ارزش‌های اخلاقی است که دارای غایات اخروی هستند، همان گونه که عبادت خدا را به عنوان ارزش و کمال می‌دانند./1325/پ202/ف2

ارسال نظرات