۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۳۰۲۵۱۸
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

برهان قاطع، فصاحت و علم سلاح مبلغ است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با اشاره به جریان دعوت حضرت موسی(ع) از فرعون، گفت: نکته حاصل از درخواست همراهی هارون، فصاحت کلام، ترس از ضعف در برهان و محاجه است.
حجت الاسلام سيدي ثاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید حسین سیدی ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، شب گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز با اشاره به ارزش و جایگاه عقلانیت در دین مبین اسلام، اظهار داشت: دین مبین اسلام عقل را پیشرو و هدایت گر انسان می داند.

 


وی با بیان این‌که عقل پیشرو روح انسانی است، ابراز داشت: شکوفایی عقل در تبعیت از عقل و  شناخت و آگاهی است، اگر علم و شناختی نباشد عقل شکوفا نخواهد شد و در نتیجه تعالی روحی انسان اتفاق نخواهد افتاد.

 


این استاد سطح عالی حوزه علمیه تأکید کرد: باید دانست که بدون علم ره به جایی نمی توان برد و به نتیجه نخواهیم رسید، تکلیف انسان کسب معرفت برای حرکت رو به جلو برای تعالی روح و تقویت عقلانیت و تشخیص انسانی است.

 


وی با اشاره به جریان ارسال حضرت موسی برای هدایت و دعوت فرعون، اذعان داشت: حضرت موسی(ع) از خداوند متعال تقاضا دارد که هارون را نیز با وی ارسال کند و دلیل این درخواست را فصاحت حضرت هارون، ترس از تکذیب و قصور زبان از بیان می داند.

 


دبیر ستاد تفسیر استان نکات این درخواست حضرت موسی(ع) را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از این سخنان حضرت موسی(ع) چند نکته را در خصوص ویژگی های مبلغ می توان استفاده کرد و از آن ها در تبلیغ معارف دینی استفاده کرد و بهره برد.

 


وی ادامه داد: مبادا در هنگام تبلیغ خشمگین شد، خشم و عصبانیت نشان از ضعف در برهان و مسلک را نمایش می دهد، از این رو یک مبلغ نباید در تبلیغ و در برابر محاجه مردم به خود خشم راه دهد و ضعف خود را به مسلک خود سرایت دهد.

 


حجت الاسلام سیدی ثانی علم را سلاح تبلیغ عنوان کرد و افزود: باید با سلاح در راه تبلیغ گام گذاشت، علمیت و عمق شناخت نسبت به مسائل دینی، معرفت الهی و برهان قانع کننده باید همراه مبلغ دینی باشد، ضعف در سلاح به نمایش ضعف در مسلک منجر خواهد شد.

 


وی با بیان این‌که حضرت موسی(ع) برای دوری از این ضعف ها از خداوند درخواست همراهی برادرش هارون را می کند، افزود: نکته دیگر از این درخواست حضرت موسی(ع) و آیه شریفه نیاز به همراهی یک وکیل با انسان در تبلیغ و دعوت به دین الهی است.

 


این استاد حوزه علمیه با اشاره به ترس حضرت موسی(ع) از تکذیب فرعونیان، خاطرنشان کرد: با این نکات و مطالب می توان علت ترس حضرت موسی از تکذیب را ضعف در بیان، فصاحت کلام و برهان و منطقه ارائه شده دانست، این مطلب اهمیت این اصول را نشان می دهد./854/202/ب1

ارسال نظرات