۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۳۰۳۰۷۵

گزارش/ رونمایی از محصولات جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نام های «مأخذ شناسی قواعد فقهی»، «دانشنامه اصولیان شیعه» و «منابع و ادله علم اصول فقه» در این پژوهشگاه و با حضور و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.
آرم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نام های «مأخذ شناسی قواعد فقهی»، «دانشنامه اصولیان شیعه» و «منابع و ادله علم اصول فقه» پیش از ظهر امروز در این  پژوهشگاه و با حضور و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

 

همچنین در این مراسم، حجج اسلام والمسلمین نجف لک زایی، مدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، محمد جعفری گیلانی رئیس هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سیف الله صرّامی، رییس پژوهشکده فقه و حقوق نیز حضور داشتند.

 

لازم به ذکر است از دیگر حاضران در این مراسم می توان حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی رییس دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حجج اسلام، علی اصغر نصرتی مدیر اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه، محمد علی خادمی کوشا، مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق، نوسیندگان این آثار جدید و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این پژوهشگاه را نیز نام برد.

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: کارنامه درخشان پژوهشکده فقه و حقوق

در ابتدای این مراسم و بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، مدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پژوهشکده فقه و حقوق در میان 13 مرکز و پژوهشکده پژوهشگاه علوم و فرهنگ، جزو مجموعه های درخشان محسوب می شود، اظهار داشت: به شکر خدا این پژوهشکده با اعضای فعال و خوب و هیأت علمی پرتلاشی که دارد در حوزه مباحث فقهی و حقوقی آثار ارزشمند و قابل توجهی را تقدیم به جامعه علمی کرده است.

 

وی با بیان این که پژوهشکده فقه و حقوق سه گروه دارد که این سه اثر ارزشمند در گروه دانش های وابسته به فقه به عمل آمده است، افزود: این پژوهشکده تا به حال در آثار خود مشکلی از نظر محتوایی دیده و گزارش نشده است و در کمک به مباحث فقهی مهم جامعه گام های مهمی برداشته است.

 

تلاش پژوهشکده فقه و حقوق در احیای فقه جواهری

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: پژوهشکده فقه و حقوق سعی کرده است مباحث فقهی و حقوقی نظام اسلام را با مراجعه به منابع اصیل اسلامی و با شیوه مرسوم و مسطلح اجتهاد جواهری در حوزه علمیه و به دور از کج تابی های موجود در خیلی از جاهای دیگر پیگیری کند و در همین راستا تا به حال 100 اثر ارزشمند را تحویل داده که حدود 12 درصد از کل آثار پژوهشگاه را به خود اختصاص داده است.

 

مدیر گروه دانش های وابسته به فقه: گام های مؤثر پژوهشکده فقه و حقوق درپر کردن خلأهای فقه شیعی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد علی خادمی کوشا، مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق، با اشاره به اهداف بلند این پژوهشکده در راستای پاسخ گویی به جامعه جهانی دینی در موضوعات فقهی، اظهار داشت: به شکر خدا این پژوهشکده موفق شد سه اثر ارزشمند در زمینه دانش و پژوهش فقهی عرضه کند و گامی در جهت پر کردن خلأ های موجود در فقه شیعه بردارد.

 

وی در معرفی سه اثر تازه منتشر شده از این پژوهشگاه ابراز داشت: کتاب دانشنامه اصولیان شیعه حجت الاسلام محمد رضا ضمیری و با رویکرد تحلیلی به شناخت تاریخ و شخصیت علمی واجتماعی دانشمندان اصولی و معرفی آثار ایشان به همراه روش شناسی و مکتب شناسی و بررسی تأثیر و تأثر علمی آنان پرداخته است.

 

مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق  با اشاره به اهداف تولید این اثر علمی، بیان داشت: شناخت مکاتب اصولی علمای شیعه و نوآوری های آنان و امکان سازی مقایسه بین شخصیت های اصولی از اهداف این اثر ارزشمند است.

 

وی با اشاره به کتاب مأخذ شناسی قواعد فقهی به عنوان دومین اثر تولید شده در این پژوهشکده، آن را اثری کم نظیر در حوزه قواعد فقه دانست و تأکید کرد: ترسیم جامع از قواعد فقهی و زمینه سازی در منابع قواعد فقهی را می توان از اهداف تولید این اثر علمی دانست که این اثر به همت محققان پژوشکده فقه و حقوق و با تصحیح و تکمیل حجت الاسلام علی‌رضافرحناک به زور طبع آراسته شده است.

 

حجت الاسلام خادمی کوشا اضافه کرد: کتاب دیگر که به همت حجت الاسلام سیف الله صرامی مدیر پژوهشکده تولید شده است منابع و ادله علم اصول فقه نام دارد که با رویکرد تحلیلی و استدلالی به روش شناسی علم اصول فقه در زمینه منابع و ادله پرداخته است و هدف از آن نگاه ثانوی و برون داشت به اصول فقه در زمینه منابع و ادله آن و مطالعه مقایسه ای بین منابع و ادله فقه است.

 

مدیر حوزه های علمیه : بقای دین به نوشتن است

لازم به ذکر است، در ادامه این مراسم از آیت الله حسینی بوشهری برای سخنرانی دعوت به عمل آمد، وی نیز در ابتدای سخنان خود در اهیمت بحث نویسندگی و کتابت، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی نورانی می فرماید«قلم و نویسندگی نعمت بزرگی از جانب خداوند است و اگر نباشد ملک و دین باقی نمی ماند و زندگی خوب از بین می رود» که این سخن بسیار بلندی است و در واقع تفسیر آیه نورانی قرآن کریم در سوره قلم است آنجا که خداوند به قلم و نوشتن با آن سوگند یاد کرده و سخن خود را بیان می کند«نون و القلم و ما یسطرون».

 

سه بخش جالب و جدید در کتاب مأخذ شناسی قواعد فقهی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به  سه اثر «مأخذ شناسی قواعد فقهی»، «دانشنامه اصولیان شیعه» و «منابع و ادله علم اصول فقه» که امروز رونمایی می شود، خاطرنشان کرد: بنده مطالعات اجمالی روی هر سه این کتاب ها داشتم و به صورت کوتاه مطالبی از نقاط قوت هر سه کتاب بیان می کنم؛ کتاب اول که بنده روی آن تأمل کردم مأخذ شناسی قواعد فقهی است که یک بار هم در سال 79 چاپ شده بود اما از آن جایی که کامل نبود توسط دوستان پژوهشکده فقه و حقوق تصحیح و تکمیل شد و امسال به چاپ رسید که در این کتاب مطالبی در ارتباط با قواعد فقهی در سه بخش مجزا به صورت مؤلف محور، قاعده محور و معرفی قواعد فقهی بر اساس ابواب فقهی بیان شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت این کتاب این است که در بخش اول آن تمام کتاب ها و مقالات و حتی رساله ها و پایان نامه هایی که در زمینه قواعد فقهی نوشته شده است به همراه نام مؤلف جمع آوری شده که نشان می دهد زحمات قابل توجهی برای آن کشیده شده است و همچنین در بخش دوم آن حدود 1120 قاعده فقهی بیان شده که برای طلاب بسیار مفید است.

 

منابع و ادله علم اصول فقه کارجدید در عرصه علم اصول

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کتاب دوم یعنی منابع و ادله علم اصول فقه، ابراز داشت: این اثر نیز کارجدیدی است که نمونه آن کمتر دیده شده که در آن مطالب به صورت مقایسه ای بیان شده است و مباحث جامع و پخته ای از علم اصول فقه جمع آوری شده و در پایان به نتایج جالبی هم رسیده است.

 

دانشنامه اصولیان شیعه دائره المعارفی عالی و ارزشمند

آیت الله حسینی بوشهری کتاب سوم یعنی دانشنامه اصولیان شیعه که نوشته حجت الاسلام سیف الله صرّامی رییس پژوهشکده فقه و حقوق است را نیز کتابی ارزشمند خواند و عنوان کرد: یکی از مطالب جالب این کتاب بیان تاریخ تحول اصول فقه و تأثیر پذیری اصولیان از یکدیگر و بیان مکاتب و در کل دایره المعارفی ارزشمند و عالی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این اثر نشان می دهد کار سنگینی برای تدوین آن انجام شده و تتبع های زیادی نیز برای تکمیل آن صورت گرفته است و نوآوری ها خوبی ها در آن دیده می شود، ان شاءالله غیر از این دو جلد که تا به حال منتشر شده مجلدات بعدی آن هم در آینده روانه بازار شود.

 

لازم به ذکر است، آیت الله حسینی بوشهری پس از پایان یافتن سخنان، خود به همراه رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ و رییس هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس پژوهشکده فقه و حقوق نیز حضور داشتند از این سه اثر ارزشمند رونمایی کردند./1330/ز503/س

ارسال نظرات