۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۳۰۶۰۳۳
حجت الاسلام عالی:

مجالس اهل بیت و پیاده روی اربعین حسینی از شعائر دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم از مجالس اهل بیت(ع) به عنوان یکی دیگر از شعائر دین نام برد و با اشاره به این که مجالس اهل بیت(ع) همه ساله پر رنگ تر از سال قبل برگزار می‌شود، گفت: برگزاری مجالس اهل‌بیت(ع) نشانه زنده بودن مذهب و دین اسلام است و هرچه پرشور تربرگزار شود، نشانه زنده تر بودن دین است.
حجت الاسلام مسعود عالي حجت الاسلام مسعود عالي حجت الاسلام مسعود عالي حجت الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ظهر امروز در مراسم عزداری اربعین حسینی در هیأت شهدای درب یلان شهرستان کاشان با اشاره به این که اگر ظواهر دینی از بین رفت محتوای دین نیز از بین خواهد رفت، گفت: خوشبختانه برخی از شعار های دینی در بین ما پررنگ است، اما متأسفانه برخی از شعارهای دینی نیز در حال کمرنگ شدن است.

 

وی افزود: در توصیه های دین و فرهنگ دینی به ما گفته شده بسیاری از اعمال دینی از جمله صدقه، دعا، زیارت، ذکر و دستگیری از افراد نیازمند را پنهانی انجام دهید و نیازی به داد و فریاد ندارد چرا آن که باید ببیند و اجرش را بدهد می‌بیند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که روایتی در این زمینه که اگر کسی عمل صالحی را انجام داد آن را آشکار کرد ثواب و اجر آن به اندازه ای پایین می آید که تبدیل به گناه می شود یاد آورشد: از امام باقر(ع) روایت است، اگرکسی عمل صالحی را به صورت پنهان انجام دهد 70 درجه ثواب آن در بهشت از عمل آشکار بالاتر است.

 

حجت الاسلام عالی یاد آورشد: اگرکسی عمل صالحی را انجام داد، اگر یک بار برای دیگران نقل کند 70 درجه عمل پنهان او سقوط می کند و تبدیل به عمل آشکار می شود چون ثواب عمل آشکار 70 درجه از ثواب عمل پنهان پایین تر است.

 

وی افزود: اگر کسی برای بار دوم عمل صالح پنهان خود را نقل کند خداوند به ملائکه می فرماید  نه تنها ثواب عمل  صالح پنهان او را پاک کنند بلکه برایش گناه بنویسید.

 

به گفته وی، شاید برخی اوقات نقل کردن برای خدا باشد اشکالی ندارد اما  اگر به قصد خود نمایی و نشان دادن خودش باشد به جای ثواب برایش گناه نوشته می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یاد آورشد: در عین حال که دین اسلام توصیه به انجام اعمال صالح پنهان کرده است اما انجام برخی اعمال صالح را توصیه کرده است با سرو صدا و هیاهو به گوش دیگران برسانید.

 

حجت الاسلام عالی از شعائر دین به عنوان اعمال صالحی نام برد که تأکید بر انجام آشکار آن با سرو صدا و هیاهو شده است از این رو  شعائر دین آن دسته از اعمالی است که باید هماره با هیاهو باشد و هرچه بیشتر هیاهو داشته باشد بیشنر مطلوب خدا است چرا که اسلام دین شخصی  و خصوصی و فردی نیست که  افراد تنها در حوزه خصوصی خود دین دار باشند اما در بیرون از خانه و در جامعه هیچ ظهور و بروزی از دین داری نباشد.

 

وی با تأکید بر این‌که خداوند اسلام را که دین اجتماعی است آن را در مقیاس جهانی‌ می‌خواهد گفت: مسلمانان باید علم و پرچمی را که  شعار و نشانه دین اسلام و زنده بودن مذهب است را همیشه برافراشته نگه دارند و آن را به جهانیان عرضه کنند.

 

به گفته وی اگر مسلمانان در تیپ و قیافه و لباس و سبک و زندگی و در بازار و شهر هیچ تفاوتی با کفار نداشته باشد و ظاهر آنها بیانگر مسلمان بودن آنها نباشد و شبیه کفار باشند اما در باطن دینداری کنند این شیوه مطلوب خدا نیست چون خدا می خواهد مسلمین  همه جا بروز و ظهور و حضور داشته باشند و پرچم اسلام را برافراشته کنند.

 

صلوات یکی از شعائر پر رنگ دینی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که برخی از شعار های دینی در بین ما پررنگ اما برخی دیگر متأسفانه در حال کم رنگ شدن است گفت: یکی از شعارها و شعائر دینی که در بین ما خیلی پر رنگ است صلوات بلند است، از این رو صلوات اگر تنها دعای صرف باشد نیازی به داد زدن ندارد آهسته هم می تواند باشد اما صلوات که بالاترین اذکار است ضمن این که ذکر و دعا است، شعار هم هست از این رو پیامبراکرم(ص) فرمود هر موقع می خواهید بر من صلوات بفرستید صدای خود را بلند کنید.

 

وی افزود: وقتی صدای صلوات بلند می شود نشان دهنده این است که دین اسلام زنده است و مذهب اسلام حامی و طرفدار دارد و مانند پرچمی است که نشان دهنده این است که زیر این پرچم جمعیت زیادی است، ضمن این که صلوات اثر تربیتی زیادی دارد چرا کودکان وقتی می بینند پدر و مادر با شنیدن  این نام مقدس احترام می گذارند و صلوات می فرستند متوجه می شود این نام مقدس و محترم است.  

 

اذان حق مسلمین است و باید این پرچم بلند باشد

 حجت الاسلام عالی همچنین از اذان به عنوان یکی دیگر از شعار های دینی نام برد و با تأکید بر این که اذان یک شعار و یک  نشانه دین اسلام است افزود: به هرشهری وارد شوید که صدای اذان در آن طنین باشد نشانه این است مردم شهر مسلمان هستند.

 

وی افزود: هیچ کس از شنیدن اذان اذیت نمی شود و خواستار اذان نگفتن بلند از مناره های مساجد نیست چرا که اذان حق مسلمین است و باید این پرچم بلند باشد ازاین رو تمام فقها فتوا دادند کسی نمی تواند بگوید از صدای اذان اذیت می شوم اما چنانچه قبل و یا بعد از اذان دعا و مناجات و مداحی باشد اگر راضی نباشند  نباید ادامه داشته باشد.

 

نام برای مسلمان یک شعار و یک نشانه است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درادامه از نام فرزندان به عنوان یکی دیگر از شعائر دین اسلام نام برد و با ابراز تأسف از کم رنگ شدن شعار دین اسلام در جامعه گفت: نام  برای مسلمان یک شعار و یک نشانه است که در جهان مسلمانان و و شیعیان با نام شناخته می شوند از این رو نامگذاری فرزندان  برای مسلمان یک شعار و یک نشانه است و تنها یک لفظ برای صدا کردن یکدیگر نیست بلکه شناسنامه کوچکی است که هویت فرد، دین و پدر و مادرش را معرفی می کند.

 

وی افزود: امام صادق می فرماید، کودکی که به دنیا می آید اولین حقی که به پدر و مادرش دارد به ویژه پدر دارد این است که نام نیک برای فرزندش انتخاب کند و در ادامه حق تعلیم و تربیت و بزرگتر که شد  فراهم کردن زمینه ازدواج است اما انتخاب نام اولین حقوق فرزند به پدرش و مادرش است.

 

حجت الاسلام عالی یاد آورشد: امام صادق فرمود، اگر فرزندی در خانه متولد شد اگر پسر است تا هفت روز او محمد و اگر دختر است تا هفت روز او را  فاطمه صدا کنید و روز هفتم مستحب است برایش نام انتخاب کنند اما توصیه اولیه دین است که قبل از این که کودک به دنیا بیاید برایش نام انتخاب کنید.

 

وی یاد آورشد: اما اگر کودک به دنیا آمد و نامی برایش انتخاب نکردید، مستحب است تا روز هفتم برای او نام انتخاب کنید، بنابراین، روز هفتم در صورت تمایل همان اسامی محمد و فاطمه و یا این که نام جدیدی انتخاب کنید.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: امام صادق می فرماید، خانه هایی که در آن نام محمد، احمد، علی، حیدر، فاطمه، جعفر، حسن و حسین است  بابرکت است از این رو اگر این اسامی مهم نبود دشمنان اسلام در طول تاریخ این همه با مسلمانان مبارزه نمی کردند و یا معاویه بخشنامه صادر نمی کرد اگر بچه ای به د نیا آمد که اسم او علی بود خانه را بر سر اهل خانه خراب کنید.

 

به گفته وی، اهل بیت(ع) با حفظ این اسامی مبارزه فرهنگی می کردند اما امروزنام هایی برای بچه های شیعه و بچه های امیرالمومنین انتخاب می کنندکه نه تنها شعار خودی نیست بلکه شعار بیگانه است.

 

وی افزود: اگر نام اهل بیت(ع) را برای فرزندان خود انتخاب کردید چه بهتر اما اگر نخواستید نام اهل بیت را انتخاب کنید نام هایی را که انتخاب می کنید حداقل دو مشخصه معنای خوب و تناسب با فرهنگ ماداشته باشد.  

 

حجاب مهمترین شعار و نشانه دینی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم همچنین از حجاب به عنوان یکی دیگر از شعائر دینی نام برد و با اشاره به این که حجاب مهمترین شعار و نشانه دینی است که  نشانه وابستگی به دین است افزود: حجاب در زمان معاصر اگر نگوییم مهمترین شعار دینی در جهان است حداقل از شعار های مهم دینی جهان است.

 

وی یاد آورشد: در گذشته تنها حجاب برای مسلمانان نبود ، مسیحی و یهودی ها حتی تمدن های غیر دینی یونان باستان و هند باستان نیز حجاب داشند و  حتی مردان پوشش گشاد و بلند داشتند اما از زمانی که لذت های مادی وارد فرهنگ ها شد، لباس ها هم تنگ و چسبیان و بدن نما شد و از آن زمان حجاب فقط مخصوص مسلمین شد.

 

وی با بیان این که امروز در غرب ملیت های زیادی از جمله مسلمانان زندگی می کنند گفت:  حجاب در بین تمامی ملیت های در غرب نشانه مسلمانان در غرب است که حجاب بر خلاف نام که باید حرف بزند تا بگوید من مسلمان هستم، نیازی به گفتن ندارد.

 

حجاب بزرگترین شعار دینی است و زن با حجاب با حجاب خود برای اسلام تبلیغ می کند

حجت الاسلام عالی با تأکید بر اینکه امروز حجاب بزرگترین شعار دینی است و زن با حجاب با حجاب خود برای اسلام تبلیغ می کند گفت:  تمامی دشمنی کفار با حجاب برای این است که حجاب در اجتماع بدون اینکه کلامی بر زبان بیاورد برای اسلامی تبلیغ می‌کند.

 

وی یاد آورشد:  بانوان محجبه هرلحظه در حال عبادت هستند چون با حجاب خود همیشه در حال عبادت هستند اما در نقطه مقابل حجاب، زنان بی حجاب خواسته و یا ناخواسته در حال ضربه زدن به جبهه حق و کم رنگ کردن جبهه حق هستند.

 

به گفته وی، خیلی از بانوان بد حجاب مخالف دین و ضد دین نیستند و اهل بیت را  هم دوست دارند اما گمان می کنند حجاب یک مسأله شخصی است مانند غذا خوردن که یکی دوست داشته باشد دیگری دوست نداشته باشد و یا بر عکس آن، لباس وسیله شخصی نیست که پوشش در خانه را در جامعه داشته باشند چون هرگونه پوششی در بیرون از خانه و در جامعه الگوسازی  است و با الگو درست کردن، مقاومت جبهه حق با بد حجابی و با بی حجابی تضعیف و نابود می‌شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر ظواهر دین از بین برود محتوای دین نیز از بین خواهد رفت گفت: دین هم محتوا و هم ظواهر دارد  و هر دو مهم است و ظاهر مسلمان باید نشان دهد مسلمان و شیعه امیرمومنان است.  

 

مجالس اهل بیت(ع) و پیاده روی اربعین حسینی از شعائر دینی است

حجت الاسلام عالی در ادامه از مجالس اهل بیت(ع) به عنوان یکی دیگر از شعائر دین نام برد و با اشاره به این که مجالس اهل بیت(ع) همه ساله  پر رنگ تر از سال قبل  برگزار می شود گفت: برگزاری مجالس اهل بیت نشانه زنده بودن مذهب و دین اسلام است و هرچه پرشور تربرگزار شود،  نشانه زنده تر بودن دین است.

 

وی از پیاده روی20 میلیونی اربعین حسینی به عنوان یک حادثه عجیب و بی سابقه در تاریخ نام  برد و افزود: تاکنون جمعیت 3 تا 4 میلیونی در حج سابقه داشته است که آن نیز مسلمانان بودند اما جمعیت 20 میلیونی اربعین حسینی که سال به سال به آن افزوده می شود یک اتفاق عجیب و غریبی درجهان است که توسط دشتگاه امام حسین تحقق یافته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که دستگاه امام حسین درحال پاک کردن و تطهیر کردن است یاد آورشد: در هشت دفاع مقدسبا آمدن هر شهیدی جامعه پاکسازی می شد و امروز نیز این اتفاق با دستگاه امام حسین تکرار می شود.

 

به گفته وی، دشمن میلیاردها هزینه ساخت فیلم های مبتذل و فرهنگ ابتذال می کند اما با فرا رسیدن محرم و اربعین همه را پاکسازی می کند.

 

حجت الاسلام عالی با اشاره به این که پیاده روی اربعین حسینی مانور شیعیان است که به جای پیاده روی اربعین باید از آن به عنوان قیام اربعین و نهضت اربعین و مانور شیعه نام برد که هر سال پر رنگ تر از سال قبل می شود گفت: این مهندسی خدا است که با دستگاه امام حسین در حال پاکسازی و تطهیر کردن جامعه و آماده سازی جامعه برای ظهور است./1307/201/ب2

ارسال نظرات