۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۳۰۸۲۶۳

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ انتشار بیانه­ای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره محکوم کردن کشتار شیعیان مظلوم نیجریه، برگزاری آیین اختتامیه دوره آموزشی رایزنان جدید فرهنگی، دیدار معاون پژوهشی و آموزشی سازمان با هیات دانشگاهی از سنگاپور و مالزی از عناوین اخبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشار بیانه­ای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره محکوم کردن کشتار شیعیان مظلوم نیجریه  ، برگزاری آیین اختتامیه دوره آموزشی رایزنان جدید فرهنگی، دیدار معاون پژوهشی و آموزشی سازمان با هیات دانشگاهی از سنگاپور و مالزی از عناوین اخبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

 

سلیمانی در دیدار هیات دانشگاهی سنگاپور و مالزی:

دانشگاه‌ها با تعمیق همکاری‌های علمی به رفع مشکلات جهان اسلام کمک کنند

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار هیات دانشگاهی از سنگاپور و مالزی گفت: دانشگاه‌ها با تعمیق همکاری‌های علمی به رفع مشکلات جهان اسلام کمک کنند.

 

با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و مرکز توسعه همکاری‌های علمی ـ دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گروه شش نفره که مشتکل از رشلی رملی، نور عینی یوسف، روضی سولیزا هشام و فیصل بن موسی از مرکز مطالعات جهان دانشگاه ملی مالزی (UKM)، نور عایشه عبدالرحمن از دانشگاه ملی سنگاپور و ادریس رشید خان سوراتی، معاون هولدینگ مطبوعاتی سنگاپور، می‌شوند طی یک سفر علمی و تحقیقاتی، از تاریخ 19 تا 29 آذرماه در ایران به سر خواهند برد.

 

این گروه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

سلیمانی در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از تحقق سفر گروه علمی کشورهای مالزی و سنگاپور به جمهوری اسلامی ایران گفت:برای رفع معضلات کنونی مسائل جهان باید نخستین گام‌‌ها را از جایگاه دانشگاه‌ها و نخبگان این مقاطع برداریم.

 

وی هچنین بر ضرورت تعامل و برقراری ارتباط مستمر دانشگاهیان با یکدیگر تأکید کرد و گفت: کشورهای اسلامی همه یک روح واحد هستند؛ گرچه مرزهای سیاسی آن‌ها را از هم جدا کرده اما ما در حوزه شرق آسیا با مالزی احساس مودت و نزدیکی می‌کنیم.

 

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ بر لزوم ریشه‌یابی و شناخت علل پایه‌ای مشکلات جهان اسلام تأکید و تصریح کرد: امروز، جهان اسلام درگیر معضلات گوناگونی است که شرق آسیا نیز از این مسائل به دور نیست .بنابراین باید برای رفع بحران‌های موجود چاره‌ای اندیشید و اقدامات و راه‌ حل‌های مشترکی را در دستور کار قرار داد.

 

سلیمانی ادامه داد: در موقعیت کنونی، آن چیزی که دین مبین اسلام را تهدید می‌کند، بنیادگرایی و تروریسم است؛ اگر خواستار برطرف ساختن ریشه‌های این بحران هستیم باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاهیان بهره‌ گیریم.

 

وی با اذعان اینکه گفتمان و آموزش بهترین راه حل مشکلات کنونی جهان اسلام است، گفت: مراکز علمی و دانشگاهی تنها نقش تولید علم را بر عهده ندارند، بلکه در تربیت معنوی جامعه نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کنند؛ به همین منظور سفر گروه‌های علمی به ایران و دیگر کشورهای اسلامی بسیار با اهمیت برشمرده می‌شود.

 

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ دیدار گروه علمی مالزی و سنگاپور با اساتید و نخبگان علمی ایران را بستری برای داد و ستد علمی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: این دیدار می‌تواند زمینه تبادل نظر شما با اساتید و نخبگان علمی ایران را فراهم و بسترهای داد و ستد علمی میان دو کشور را ایجاد کند.

 

سلیمانی در ادامه یادآور شد: هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اقوام، ملت‌ها و ادیان مختلف در جامعه امروز حیاتی است؛ آتش خشم و خشونت در جهان امروز را دانشگاهیان می‌توانند، فرو بشانند.

 

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ،ایران را کشوری با قدمت تاریخی کهن دانست و اظهار امیدواری کرد تا این گروه علمی در سفر خود به کشورمان با رخدادهای علمی نوین و داشته‌های فرهنگی کشورمان به صورت کاربردی و سازنده آشنا شوند.

 

دانشگاه‌ها؛ منادی وحدت

سلیمانی معتقد است که دانشگاه‌ها می‌توانند منادی وحدت باشند و به رفع مشکلات جهان اسلام کمک کنند چراکه تعمیق همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی و تبادل اطلاعات و تجربیات و استفاده بهینه از توان و ظرفیت‌های طرفین به ویژه راهبردی کردن چهره حقیقی اسلام است که می‌تواند به رفع بحران‌های موجود در جهان اسلام کمک شایانی کند.

وی در سخنان خود با تأکید بر اینکه ایران در منطقه خاورمیانه از جایگاه ممتازی برخوردار است گفت: ما با وجود سایه‌های تحریم‌ها و تهدیدها به عنوان کشوری با جایگاه ممتاز در تولید علم در سطح خاورمیانه مطرح هستیم؛ به گونه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی در چرخه تولید علم جهانی هیچ جایگاهی نداشتیم.

 

سلیمانی افزود: سهمی که مالزی در تولید علم جهانی و علم در آسیای شرق داشته، قابل توجه است؛ از این رو لازم است تا سطح ارتباط و تعاملات دو کشور ایران و مالزی بیش از گذشته، تقویت و مستحکم‌تر شود.

 

ایران؛ جزء 10 کشور تولیدکننده کتاب در جهان

وی در ادامه بیان کرد: سالانه 70 هزار عنوان کتاب در ایران به چاپ می‌رسد که می‌توان این کشور اسلامی را در ردیف 10 کشور تولیدکننده کتاب در جهان دانست.

 

سلیمانی در ادامه سخنان خود بیان کرد: ما با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از آن به عنوان بزرگترین فروشگاه کتاب در دنیا یاد می‌شود، کتاب‌های بسیاری در عرصه‌های علوم انسانی، پزشکی، اقتصادی، پژوهشی ـ علمی، سیاسی و ... در معرض بازدیدکنندگان قرار می‌دهیم.

 

وی با اذعان اینکه تولید کتاب در ایران اسلامی، شاخص بسیار بالایی دارد گفت: سالانه 60 عنوان کتاب پیرامون روابط فرهنگی بین‌المللی ایران از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چاپ و منتشر می‌شود که می‌تواند در آشنا سازی، علاقه‌مند سازی و ایجاد باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی تأثیر بسزایی را داشته باشد.

 

در بخش پایانی این دیدار، هر یک از اساتید دانشگاه‌های مالزی و سنگاپور به بیان نقطه نظرات خود پیرامون جهان اسلام، نقش ایران در تولید آثار فرهنگی در سطح جهان، لزوم تقویت روابط فرهنگی میان ایران و مالزی، تحقق همکاری‌های مشترک فی مابین جهت استحکام روابط و معرفی دستاوردهای علمی ـ پژوهشی ایران در آسیای شرق پرداختند.

بنابر اعلام این خبر، در مدت حضور این اساتید بازدید از جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی و فرهنگی شهرهای تهران و اصفهان و بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس و بازدید از بازار سنتی تجریش پیش بینی شده است.

 

با انتشار بیانیه‌ای؛

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشتار شیعیان مظلوم نیجریه را محکوم کرد

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور بیانیه ای حمله به مرکز جمعیت اسلامی نیجریه و کشتار شیعیان مظلوم این کشور را محکوم کرد.

 

متن این بیانیه به این شرح است:

بسمه تعالی

حمله وحشیانه به کانون تجمع مسلمانان شیعه در شهر زاریای نیجریه و کشته و مجروح کردن صدها تن از مؤمنان پاک‌باخته، جدیدترین حلقه از توطئه‌ای است که امنیت و ثبات کشورهای اسلامی را نشانه رفته و تلاش دارد آتش اختلاف و عداوت را در میان امت اسلامی شعله‌ور کند.

 

تمامی شواهد حکایت از آن دارد که این اقدام بدون وجود هر گونه دلیل آشکار و تنها با برنامه‌ریزی و دلایل پشت‌پرده صورت گرفته است. در کشوری که بوکوحرام، هم‌پیمان گروه تروریستی داعش، مدنیت و انسانیت را به چالش کشیده و جنایات فراوانی را در حق مردم نیجریه روا داشته است، حمله‌ای چنین خشن به جمعی مسالمت‌جو و به خاک و خون کشیدن بیگناهان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

 

در تمامی کشورها، دولت‌ها حافظ جان و نوامیس شهروندان آن کشور هستند. لذا هجوم به گروهی از مسلمانان و ریختن خون آنان بدون هر گونه دلیل موجهی برخلاف همه قوانین حقوقی و عرف بین‌المللی است.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن محکوم نمودن این کشتار فجیع از مجامع بین‌المللی و اسلامی می‌خواهد تا در برابر این اقدام غیر انسانی و اسلامی با اتخاذ موضعی آشکار، مانع از تکرار این فجایع شوند. ضمن اینکه از دولت نیجریه می‌خواهد نسبت به جان شیخ ابراهیم زاکزاکی، رهبر جمعیت اسلامی این کشور به مسئولیت قانونی خویش عمل کند.

از درگاه خداوند متعال برای شهدای این فاجعه بزرگ، رحمت واسعه الهی و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان و آسیب دیدگان صبر و اجر مسئلت می‌نماییم.

 

آیین اختتامیه دوره آموزشی رایزنان جدید فرهنگی برگزار شد

چهارمین دوره آموزشی رایزنان جدید فرهنگی، با برگزاری مراسم اختتامیه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پایان یافت.

 

 این آیین با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عباس خامه‌یار و قهرمان سلیمانی، معاونان بین‌الملل و پژوهشی و آموزشی این سازمان، عصر دیروز سه‌شنبه 24 آذر در محل سالن شهید رحیمی این سازمان برگزار شد.

 

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان خود با اشاره به اینکه این دوره آموزشی بعد از چند سال، در دوره مدیریت جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی احیا شده است، هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی را انتقال تجربه و افزایش دانش سازمانی عنوان کرد.

 

وی تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزو سازمان‌های رسالتی است؛ بنابراین انتظار ما از رایزنان این است که محل مأموریت خود را به یک محل صرفاً اداری تبدیل نکنند و همیشه رسالت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران را برای خود مدنظر داشته باشند.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری گفت: رایزنان فرهنگی ایران باید آداب و رسوم کشور میزبان را رعایت کنند، و در کشورهایی که مأمور هستند، به یاد داشته باشند که نماینده کشوری با شهدای فراوان و رسالت بزرگ هستند.

 

وی به نمایندگان فرهنگی، توصیه کرد تا گسترش تعاملات و ارتباطات با آحاد فعالان و مسئولان فرهنگی کشورها و انجام فعالیت‌های فرهنگی برای ایرانیان مقیم و خانواده‌های اعضای

سفارت و نهادهای ایرانی در کشور میزبان را مدنظر داشته باشند.

 

مدیریت روابط با دیگر نهادهای ایرانی و مشارکت دادن دیگران در فعالیت‌های فرهنگی، از دیگر توصیه‌های این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به رایزنان جدید فرهنگی بود.

 

وی همچنین با بیان اینکه در فعالیت فرهنگی باید بر اساس معادل زبان و فرهنگ کشور میزبان اقدام کنیم، گفت: در علم فرهنگ‌نویسی، وقتی فرهنگ یک‌زبانه می‌نویسیم، مقابل کلمات از توصیف استفاده می‌کنیم و تعریف‌محور می‌شویم؛ اما در فرهنگ دوزبانه، مقابل واژه‌های مثلاً زبان فارسی، معنای انگلیسی آن را به کار می‌بریم. فراموش نکنید که فعالیت فرهنگی در کشورهای دیگری که با ما هم‌زبان و هم‌فرهنگ نیستند، مانند نوشتن فرهنگ دوزبانه است.

 

ابراهیمی‌ترکمان به استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در کشورهای مختلف توسط رایزنی‌های فرهگی تأکید کرد و داشتن صداقت را اولین اصل برای رایزنان فرهنگی برشمرد و گفت: هدف ما از کار فرهنگی و نتیجه نهایی آن، تأثیرگذاری است. باید دقت کنیم که در فعالیت‌های فرهنگی باید براساس تعاملات خود تأثیرگذار باشیم. در کار فرهنگی باید به دنبال این باشیم که نتیجه رفتار و تعامل ما تأثیرگذار باشد.

 

وی افزود: همچنین نباید به صورت صددرصد به دنبال تأثیرگذاری صرف باشیم و با توجه به رفتارهای خوب در کشورهای دیگر، باید درصدی هم از آن کشورها تأثیر بپذیریم و تجربیات خوب آنها را به کشورمان منتقل کنیم./998/د101/ف2

 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات