تبدیل متون آموزشی غربی به دینی زمینه ایجاد تمدن اسلامی را فراهم میکند
خانم زهرا فقیه مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) کرمان درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با ارزش تحصیل در حوزه های علمیه اظهار داشت: انسان موجودی مکلّف است و تکلیف به عنوان کرامت و شرافتی است برای انسان چرا که گویای این مطلب است که انسان به علت دارا بودن توان عقلی می تواند دستورات الهی را درک کند و با انجام آنها موجبات تعالی خود را فراهم کند.
وی ادامه داد: از آنجا که تکلیف از ناحیه خدا به عهده ما گذاشته شده است، لازم است با تکالیف دینی خود آشنا شویم چرا که دین ما برای تمام ابعاد زندگی دستور و برنامه دارد از این رو شناسایی دین و فراگیری تکالیف الهی از واجبات است.
فقیه عنوان داشت: انسان برای انجام هر عملی نیاز به آگاهی و شناخت نسبت به آن مسأله دارد؛ هر فعلی که از انسان صادر شود چه عبادت باشد، چه معامله یا هر عمل دیگری لازم است حکمش را فراگیریم تا نسبت به آن اطلاعات کامل داشته باشیم از این رو در روایات بسیار به تفقه در دین تاکید شده است.
وی افزود: حوزه های علمیه جایگاهی برای شناسایی و تفقه در دین هستند از این رو افرادی که وارد حوزه های علمیه می شوند با انگیزه شناسایی و فقاهت در دین است چراکه این علم به مرحله وجوب رسیده است.
مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب کرمان تصریح کرد: طبق روایت، فراگیری و تحصیل علم فریضه است اما تحصیل علوم دینی واجب بر هر مرد و زن است بنابراین فراگیری علوم دینی در اولویت است.
وی در ادامه بیان داشت: انسان برای رهایی از زندگی ناپسند و عذاب الهی باید نسبت به دینش آگاهی کامل و کافی داشته باشد تا برای رفع مشکلاتش اقدام کند از این رو آشنایی با تکالیف دینی و بهره مندی از آن در زندگی بسیار نزد خدا ارزشمند است به همین جهت امام صادق (ع) می فرمایند: فردی که از شخص صادقی حلال و حرام خدا را به دست آورد؛ آنچه فراگرفته از طلا و نقره های دنیا ارزشمند تر است.
فقیه در مقایسه علوم حوزوی با علوم دانشگاهی، خاطر نشان کرد: دامنه علوم حوزوی وسیع تر از علوم دانشگاهی است چراکه هم نیازهای دنیایی و هم نیازهای آخرتی انسان را دارا می باشد و هم ارتباط انسان با خدا را بهبود می بخشد و هم در زمینه ارتباط افراد با یکدیگر موثر است از این رو خیر دنیا و آخرت در تحصیل و به کارگیری علوم دینی است.
وی افزود: البته ممکن است دیگر علوم نیز موجب ارتباط با خدا و افراد دیگر شود اما نوع اتّم و اکمل آن در علوم دینی و حوزوی است از این رو علوم دانشگاهی بیشتر برای توانمندسازی افراد برای کارکردهای دنیایی است که گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت غیر مستقیم موجب تعالی انسان می شود اما علوم حوزوی به صورت کاملا مستقیم ارتباط انسان با خدا را تعالی می بخشد.
مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب کرمان با اشاره به مبنای علوم حوزوی اذعان داشت: مبنای علوم حوزوی رهبانیت نیست از این رو بر مبنای فطرت است و تمام نیازهای واقعی انسان را در بر دارد اما مبنای علوم دانشگاهی آموزه های غربی است که نیازمند آزمون و خطا است در حالی که علوم حوزوی نشأت گرفته از دین کامل اسلام که آزمون و خطا نیاز ندارد چرا که آموزه های پروردگار به بندگانش است که از طریق پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای مردم بیان شده است.
وی بیان کرد: از آنجا که منابع متون دینی موثق هستند از این رو طلاب با آسایش خاطر از آنها بهره مند می شوند و بر اساس آن به راحتی نیازهای روحی و جسمی خود را تامین می کنند چراکه پشتوانه این علوم خدا و فرستادگانش هستند که صلاح انسان را بهتر درک می کنند از این رو می داند آنچه امر به انجامش شده مطمئنا حکمت و فایده ای در بر دارد و آنچه نهی از انجامش شده مسلما مصلحت و خطری برایش دارد.
فقیه در رابطه با نحوه مکمل بودن این دو علم نسبت به یکدیگر، تاکید کرد: باید به کمک بزرگان و کارشناسان علوم دینی متون دانشگاهی از حالت غربی خارج شده و محتوای اسلامی بگیرد تا در زمینه ایجاد تمدن اسلامی در جهان موثر باشیم از این رو برای این امر لازم است چهره های حوزوی و عالم به دین وارد دانشگاه ها شوند و ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند و تعاملات گسترده ای داشته باشند تا با مطالعه و بررسی تحولات شگرفی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن متون دینی به عنوان دروس پیش نیاز و کاربردی می تواند دانشجویان ما را در جهت شناسایی خطاها و مشکلات متون غربی تدریس شده در دانشگاه توانمند سازد از این رو وقتی دانشجو بداند متنی که مطالعه می کند چه ایراداتی دارد مطئنا در مرحله عملکرد و به کار گیری آن توانمند تر است چراکه بهتر می تواند بر مبنای اسلام آن را محک بزند و تشخیص دهد./9703/302/ب1