۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۸۲۰

پنجمین پیش نشست همایش ملی «انسان، جامعه سلامت» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین پیش نشست همایش ملی «انسان، جامعه سلامت» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
نشست علمي «انسان و سلامت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین پیش نشست همایش ملی «انسان، جامعه سلامت» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی، صبح امروز در این مرکز برگزار شد.

 

سخنران این نشست، حجت الاسلام محمد صادق شجاعی، دکترای روان شناسی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه است و همچنین دبیر علمی این نشست را نیز دکتر رضا حبیبی بر عهده داشتند.

 

در ابتدای این نشست دکتر رضا حببیی، با اشاره به محورهای نشست، عنوان کرد: نخست باید تعریف و جایگاه انسان از منظر مکاتب روانشناسی معاصر مورد عنایت قرار گرفته و بعد از آن تعریف سلامت و بیماری و تاریخچه شکل گیری ایده سلامت و بیماری مطرح شود چه این که دردوران قدیم بعضا انسان دارای فضائل اخلاقی را سالم و مخالف آن را بیمار تلقی می کرده اند.

 

حبیبی با اشاره به تاریخچه تعریف انسان در مکاتب مختلف ابراز داشت: در نگاه فلسفه غرب باستان از انسان تعریف خاصی ارائه می شود که چند مؤلفه دارد؛ نخست این که او حیوان ناطق است چرا که ما یک جمادات داریم که در گذر زمان ارتقا به موجودات دارای قدرت رشد و نمو پیدا می کند و بعد از آن دارای هوشیاری و میل است و ارتقا دیگری این میل تحت یک قدرتی به نام عقل است که آن میل را کنترل می کند و بنابراین انسان در بین مخلوقات برتر محسوب می شود.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام شجاعی با اشاره به تاریخچه سلامت در زندگی انسان ابراز داست: بحث سلامت مسأله ای اساسی است و اصلا داستان زندگی انسان است و از همان روز نخستین مطرح بوده است و همه افراد و فلاسفه در مورد آن اظهار نظر کرده اند و در اسلام هم به آن اهمیت زیادی داده شده است و موضوع مهم این است که سلامت یک موضوع بین رشته ای است و شاید بیشتر از همه رشته ها روانشناسی آن را دنبال کرده و روانشناسان خود را متولی آن  می دانند و ما هم مسأله سلامت را از همین دیدگاه مطرح می کنیم.

 

حجت الاسلام شجاعی با بیان اینکه سلامت و بیماری با هم در ارتباط هستند و با به کارگیری هرکدام دیگری به ذهن می آید اضافه کرد: و به قول فلاسفه نسبت بین آن دو عدم و ملکه و دو روی یک سکه هستند؛ چراکه سلامت را به عدم وجود بیماری در فرد تعریف کرده اند هرچند این تعریف در مرور زمان تغییر کرده است و الان در روانشناسی شکل کامل تری به خود گرفته است.

 

سلامت جسم و روح

وی با اشاره به دو بعد جسمی و روانی در موضوع سلامت یادآور شد: ابن سینا درست کار کردن اعضای بدن را سلامتی می داند؛ اما سلامت هم در مفهوم جسمی به کار می رود و هم در حوزه روانی انسان وارد شده است  همچنانکه در بعضی از لغت نامه ها جنبه های روانی را هم مورد توجه قرار داده اند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: مفهوم سلامتی و بیماری با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، به همین خاطر اگر ما بررسی کنیم به لحاظ تاریخی مفهوم سلامت و بیماری را کاملا مرتبط با هم می بینیم و از همین رو نمی توانیم تاریخچه سلامت و بیماری از هم جدا کنیم و چه بسا ممکن است این گونه گفته شود، دغدغه اصلی کاهش رنج و مشکلات انسان بوده است و به همین خاطر اول به بیماری و بعد به سلامت رسیده اند و در گذشته تعریف و مبنایی بیماری را برای سلامت مطرح می کردند و لذا بحث سلامت در حاشیه قرار می گرفت.

 

گفتنی است، در پایان این نشست کارشناس و سخنران این نشست به سؤالات حاضران پاسخ گفت./1330/پ202/س

ارسال نظرات