۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۳۱۱۲۶۹
به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران؛

سومین سمینار علمی «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین سمینار علمی «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» با گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم حمیدرضا اسداللهی و قدردانی از خانواده وی و همچنین با حضور نمایندگانی از کشورهای اسلامی برگزار شد.
مسجد جمکران

به‌گزارش خبرگزاری رسا، سومین سمینار علمی «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» با گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم حمیدرضا اسداللهی و قدردانی از خانواده وی و همچنین با حضور نمایندگانی از کشورهای اسلامی به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در محل مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار شد.


سید مجید مطهری نژاد مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران نیز در این سمینار اظهار کرد: پس از شکل‌ گیری انقلاب اسلامی، پیرامون این اتفاق الهی نظریات مختلفی مطرح شد؛ عده‌ای از پژوهشگران مبنای انقلاب اسلامی را یک اتفاق اجتماعی بر شمردند. همچنین عده‌ای از آنها مبنای انقلاب اسلامی را یک اتفاق اجتماعی برشمردند؛ آنها قائل به این هستند که انقلاب اسلامی ایران مانند سایر‌ انقلاب‌های دیگر دنیا با حرکت خودجوش مردم آغاز شد.


وی افزود: مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران مبتنی بر آیات قرآن و احادیث عترت(ع) و همچنین منظومه کلام امام (ره)، مبدأ و مبنای انقلاب اسلامی را یک جریان نور الهی می‌داند که این نور ما را متصل به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می‌کند؛ حال ما در این مقطع زمانی وظیفه تشکیل امت واحده اسلامی و زمینه‌سازی و تسهیل در امر ظهور را برعهده داریم. حال مسجد مقدس جمکران در این برهه زمانی وظیفه پیوند انقلاب اسلامی با مهدویت را برعهده دارد.


در ادامه این نشست میزگرد علمی با حضور حجت الاسلام مصلحی وزیر سابق اطلاعات، دکتر نادر طالب زاده و دکتر منوچهر محمدی از کارشناسان ارشد علوم سیاسی برگزار شد.


دکتر نادر طالب زاده در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه اساس آینده پژوهی در جهان پس از انقلاب اسلامی شکلی اساسی گرفت، اظهار کرد: انقلاب اسلامی از زمان وقوع، جهان را به سمت آینده کشید و اگر انقلاب اسلامی نبود شبکه ای مانند CNN تاسیس نمی‌شد.


وی ادامه داد: این شبکه زمانی تاسیس شد که ماجرای تسخیر لانه جاسوسی پیش آمد و اهمیت اخبار آن تا جایی پیش رفت که شبکه‌ای 24 ساعته برای پوشش وقایع راه‌اندازی شد و می‌توان گفت فکر اینکه خبر باید متحول شود مربوط به انقلاب اسلامی است و هویت انقلاب اسلامی خبر را عوض کرد.


حجت‌الاسلام حیدر مصلحی با بیان اینکه ما باید خط شهدا را حفظ کنیم، هشدار داد: عده‌ای سعی دارند مسیر انقلاب اسلامی و خط امام (ره) را به انحراف بکشانند و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و نسبت به این موضوع برنامه‌های متعددی دارند؛ هر برنامه‌ای که بخواهد باعث تقویت جبهه انقلاب اسلامی شود، موضع ضعفی برای این دست از دشمنان و منافقان خواهد بود و به‌ همین علت در برابر آن برنامه‌ها موضع‌گیری می‌کنند.


مصلحی با بیان اینکه مهدویت، مهمترین آرمان انقلاب اسلامی و از اهداف امام (ره) بود، تصریح داشت: شعار و آرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تمدن نوین اسلامی و حرکت به‌سوی ظهور امام زمان (عج) و برپایی حکومت حقه اهل‌بیت (علیهم السلام) بود. این شعار امام (ره) و مقام معظم رهبری، اکنون مورد غفلت مسئولین نظام قرار گرفته و نسبت به آن بی تفاوت هستند و اصلاً در قبال این موضوع برنامه خاصی ندارند.


دکتر محمدی نیز در این نشست تصریح کرد: اگر نگاهی به انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می‌شویم تحولاتی که این انقلاب را ایجاد کرده است حرکتی عظیم بوده و من طی پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیدم که در 4 سطح ملی، منطقه‌ای، جهانی، تاریخی و تمدن این انقلاب قابل بررسی است.


وی با بیان اینکه در گذشته و در دنیای پست مدرن به مدت 300 سال همه افکار به این سمت بود که دین به تاریخ سپرده شده است و جایی در دنیای مدرن ندارد، افزود: حتی این دیدگاه در بین ما مسلمانان هم جا افتاده بود ولی امام خمینی (ره) در دنیایی که سکولاریسم گسترش یافته بود حکومت دینی را ایجاد کرد و توانست با گرفتاری‌ها و بحران‌های مختلفی مواجه شود و بلکه روز به روز پیش رود.


شیخ عبدالله ابراهیم صالح، نائب دبیرکل سازمان عمل اسلامی بحرین، مهمان دیگر این برنامه بود. وی در سخنانی کوتاه اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم در زمانه‌ای وارد دنیا شدیم که قرار است مبداء اتفاقات بزرگی در نظام خداوند باشد. هر کدام از ما در مسیر انقلاب اسلامی سعی کنیم، اجر آن نزد خدا محفوظ خواهد بود.


او خاطرنشان کرد: در این دوران هر کدام از ما در قبال حوادثی که در حال رخ دادن است، وظایف و رسالت‌هایی را برعهده داریم که یکی از آنها حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی است و این همان مسیری است که انبیای الهی به خواست خداوند به‌دنبال تحققش بودند.


شیخ ابراهیم صالح افزود: پرچمی که امام خمینی(ره) آن را برافراشتند، هر کدام از ما در قبال آن مسئولیت داریم و باید انقلاب اسلامی را با همان شعارهایی که امام خمینی (ره) مطرح کردند، حفظ کنیم. ما در بحرین باید انقلاب اسلامی را حمایت کنیم و در راستای اهداف آن حرکت کنیم.


شرف‌الدین مرتضی، نماینده کمیته جوانان انقلابی یمن هم با حضور در این سمینار، با اشاره به آیه ﴿ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا﴾؛ «همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»، تأکید داشت: تمام امت اسلامی باید مقید به این آیه باشند و وحدت خود در برابر دشمنان و دفاع از ارزش‌ها را حفظ کنند؛ اولویت اول جبهه حق، وحدت بین امت اسلامی است.


وی خاطرنشان کرد: دشمن در قبال برهم زدن وحدت مسلمانان برنامه‌های طولانی مدتی دارد، و امام خمینی (ره) به ما نشان دادند که می‌توان وحدت اسلامی را در تمام جهان اسلام برقرار کرد.


در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم حمید اسداللهی و نمایندگان جبهه مقاومت اسلامی از کشورهای مختلف تقدیر شد./1323/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات