۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۹۷۶
رییس بنیاد فارس‌المؤمنین:

دنیاطلبی و غفلت از حیات ابدی، مورد مذمت خداوند است

خبرگزرای رسا ـ حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: رضایت به دنیا در مقابل آخرت مورد مذمت خداوند باری تعالی است و خداوند در قرآن می‌فرماید شما به زندگی دنیا در مقابل زندگی ابدی آخرت راضی شدید، این آیه بیانگر آن است که خداوند این رضایت را مورد مذمت خود قرار داده است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه و سخنران برجسته علوم دینی شامگاه سه شنبه شش بهمن در برنامه یاد خدا با موضوع اجتناب از دنیا، گفت: باطن دنیا در آخرت همانند پیرزنی زشت مجسم می‌شود در حالی که انسان‌ها او را نمی‌شناسند.

 

وی با اشاره به اینکه رضایت به دنیا در مقابل آخرت مورد مذمت خداوند باری تعالی است، بیان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید شما به زندگی دنیا در مقابل زندگی ابدی آخرت راضی شدید؛ این آیه بیانگر آن است که خداوند این رضایت را مورد مذمت خود قرار داده است چرا که این انتخاب خارج از عقل و شعوری است که خدا به انسان عطا فرموده است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه خداوند در قرآن برای کافران عذابی شدید وعده داده است، ابراز کرد: کافران کسانی هستند که دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و اینان کسانی هستند که به سختی به صراط بر می‌گردند.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در قرآن خداوند می‌فرماید کسانی که ایمان و امید به ملاقات ما ندارند به دلیل این است که به زندگی دنیوی رضایت داده‌اند؛ اینان با کوچکترین سلامتی و ثروتی آخرت را فراموش کرده و خود را صاحب نعمت‌های دنیوی موجود می‌دانند.

 

وی با اشاره به مذمت زندگی دنیوی که نهایت آن عذاب الهی است، گفت: انسان از زندگی دنیوی در برابر زندگی اخروی بهره کمی می‌برد و دنیا با همه نعمت‌هایش برای مومن زندان است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی عنوان کرد: لوازم مورد نیاز برای سفر معنوی انسان به سوی آخرت شامل بیداری و عدم غفلت در این مسیر، وجود نفس مطمئنه، عشق به خدا، تقوا، راهنمایانی همچون انبیاء و ائمه اطهار، وجود مقصدی به نام لقاءالله، هدف و شناخت موانع مسیر است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به شناخت موانع ادامه داد: موانع درونی شامل نفس عماره است که انسان را از سیر الی الله باز می‌دارد و موانع بیرونی شامل نفس، شیطان و دنیا است.

 

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که فرمود اگر انسان این خصوصیات را در وجود خود جمع کند وساطت به بهشت و گریز از جهنم را فراهم کرده است، گفت: شناخت خدا و اطاعت از او، شناخت شیطان به عنوان مانع راه، شناخت حق و پیروی از او (حضرت علی ع)، شناخت باطل و عدم اطاعت از او (دشمنان حضرت علی ع)، شناخت دنیا و ترک آن و شناخت آخرت و اشتیاق به سوی آن سبب نجات انسان می‌شود./813/202/2

ارسال نظرات