۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۱۷۸۷۱
آیت الله نمازی:

واگذاری امت اسلامی در عصر غیبت به ولی فقیه، عقلی و فطری است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت نقش رهبر در جامعه اسلامی، گفت: در حقیقت حاکمیت و رهبری از ناحیه شرع بوده و مشروعیت دارد در این راستا آرای عمومی مطرح نیست و رهبری منصوب الی الله است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی عصر امروز در مدرسه علمیه میرزا حسین و در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان، فقه سیاسی و فقه حکومتی را از مصادیق کاربردهای مکتب توحیدی دانست و گفت: برخلاف آن‌چیزی که غربی‌ها و برخی روشنفکران داخلی مطرح می‌کنند مکتب توحیدی تنها مکتب عبادت نیست، آنها می‌گویند دیانت برای شما و سیاست برای ما است که این برخلاف تعالیم مکتب توحیدی اسلام است.

 

وی کسانی که اسلام را غیر سیاسی و تنها منحصر در مسائل دینی می‌دانند نا‌آگاه نسبت به اسلام توصیف کرد و افزود: فقه سیاسی ابعاد مختلفی دارد، نخستین مرحله موضوع رهبری، اساس سیاست‌گذاری، اداره و تشکیل حکومت است، در فرهنگ اهل سنت هرکس حاکم شد باید از اوامر وی اطاعت کنند و اینها را ولی امر می‌‌دانند در حالی که در نگاه توحیدی حقیقت و ماهیت رهبری و حاکمیت جامعه خلاف نگاه اهل سنت است.

 

رهبری منصوب الی الله است

امام جمعه کاشان در ادامه افزود: در حقیقت حاکمیت و رهبری از ناحیه شرع بوده و مشروعیت دارد در این راستا آرای عمومی مطرح نیست و رهبری منصوب الی الله است، در باب سیاست نصب رهبری آسمانی بوده و زمینی نیست، رهبر باید دارای علم‌الاسماء باشد، بنابراین رهبر انتخابش آسمانی است و رهبر باید ابزار رهبری را داشته باشد.

 

آیت‌الله نمازی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: خداوند خطاب به حضرت داوود(ع) فرمودند که شما را به‌عنوان نماینده بر روی زمین قرار داده‌ام تا براساس حق بین مردم حکومت و داوری کنیم و در داوری کردن نباید از نفس خود پیروی کنیم، بنابراین رهبری در نظام توحیدی آسمانی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که موضوع جهاد یکی از مباحث فقه سیاسی بوده و جزء احکام حکومتی است، اظهار کرد: در همین راستا باید رهبر اعلام صلح یا جنگ کند، امر به ‌معروف و نهی از منکر نیز جزء احکام حکومتی و فقه سیاسی است، مرحله نخست آن قلبی، دوم زبانی و سوم یدی بوده که مرحله یدی نیز جزء احکام حکومتی است.

 

اسلام برای رهبری جامعه در عصر غیبت برنامه دارد

وی با بیان‌ این‌که مجلس خبرگان، رهبر را تعیین نمی‌کند بلکه رهبر منصوب من الله است، گفت: زمانی که جامعه از رهبر معصوم محروم است پس تکلیف این یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان چیست؟ اینکه بگوییم هیچ کسی مدیریت امت اسلامی را به ‌عهده نداشته باشد این ‌کار سبب هرج و مرج می‌شود و این به‌معنی نقص اسلام است، مگر می‌شود اسلامی که برای کوچک ترین مسائل تدبیری دارد برای رهبری امت اسلامی در عصر غیبت برنامه‌ای نداشته باشد.

 

آیت‌الله نمازی با اشاره به اینکه از نظر شرع و عقل و تعالیم اسلامی برنامه ریزی دیگران برای امت اسلامی قابل قبول نیست، تصریح کرد: برنامه ریزی دیگران برای امت اسلامی مردود است، ولی واگذاری امت اسلامی به رهبر و ولی فقیه در عصر غیبت قبل از اینکه شرعی باشد عقلی است و قبل از اینکه عقلی باشد فطری است.

 

ما تابع تصمیم ولایت هستیم

امام جمعه کاشان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ملاک خبرگی برای خبرگان چیست و چرا هاشمی با داشتن موضوعاتی هم‌چون فتنه 88 و دادگاه دختر و پسرش هنوز مورد حمایت برخی از خبرگان است و ملاک خروج از فقه چیست؟، افزود: ما هرچقدر هم دلسوز انقلاب و نظام باشیم دلسوزتر از مقام معظم رهبری نیستیم امت نباید از امامت جلوتر باشند و جلوتر از ایشان حرکت کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: به‌هرحال برخی دلایلی وجود دارد که شاید برای ما روشن نباشد و مقام معظم رهبری می‌خواهند در مجرای زمان این موضوع به‌پایان برسد و حالت تقابل بین اقشار جامعه به‌وجود نیاید، به‌هرحال باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هاشمی منصوب مقام معظم رهبری و رییس تشخیص مصلحت نظام است، کشور را نمی‌شود با احساسات کنترل کرد و ما تابع تصمیم ولایت هستیم./1304/202/ب1

ارسال نظرات