۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
کد خبر: ۳۱۸۳۵۲
در حاشیه نمایشگاه قرآنی مسجد جمکران تبیین شد؛

ارتباط واژه‌های قرآن و فقه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در نمایشگاه قرآن، فقه و زندگی گفت: فقه و قرآن، تفسیر را تشکیل داده و با برنامه هایی که برای بشریت ارائه می دهند، متضمن سعادت آنها هستند؛ ائمه معصوم(ع) بزرگ‌ترین مفسران قرآن کریم هستند.
حجت الاسلام محمد کياني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کیانی مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی شب گذشته در نمایشگاه قرآن، فقه و زندگی که در شبستان دارالقرآن کریم مسجد مقدس جمکران برگزار شده بود، به سخنرانی پرداخت.

 

وی درباره ارتباط واژه های قرآن و فقه توضیح داد: دو نام قرآن و فقه کمتر در کنار هم دیده شده و ارتباط این دو واژه، مورد پرسش است؛ قرآن کریم همه برنامه های الهی را برای سعادت بشر آورده و فقه، احکام شرعیه ای است که با اصول و قواعد خود می خواهد سعادت بشریت را تأمین کند.

 

مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی ادامه داد: قرآن کریم بنیان گذار دانش فقه بوده و آیات بسیاری در این زمینه آمده است و در واقع، حجّیت فقه ما از قرآن کریم گرفته شده است.

 

حجت الاسلام کیانی افزود: اگر با دقت نگاه کنیم متوحه می شویم که فقه و قرآن تفسیر را تشکیل می دهند و اهل بیت(ع) به عنوان بزرگترین مفسرین قرآن کریم و همچنین بزرگترین بیان کننده احکام الهی بودند.

 

وی ابراز کرد: درکتاب بحارالانوار آمده است که حضرت علی(ع) می فرمایند،«قرآن شامل امرو نهی است و احکام و سنت ها در آن مشخص شده و مثل ها در آن آمده است، احکام در آن تشریع شده تا مردم نسبت به حدود الهی عذری نداشته باشند و حجت بر آن ها تمام شود».

 

مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در حدیث دیگر می فرمایند که کتاب خداوند در دسترس شماست، حلال و حرام آن پیداست، واجب و مستحب آن هویداست.

 

حجت الاسلام کیانی تأکید کرد: هیچ گاه نمی شود که اسم قرآن باشد و غفلت کنیم از چیزی که متضمن حلال و حرام است؛ پس اگر کسی بخواهد راه سعادت را پیش بگیرد، متضمن آن قرآن است و ائمه(ع) نیز متضمن قرآن هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: کتاب قرآن و عترت دو بال سعادت هستند که برای پرواز باید در کنار هم باشند؛ این نمایشگاه نیز تبلوری از همین روایات است که با نام قرآن، فقه و زندگی در حال فعالیت است.

 

مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی درباره نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حد یک نمونه اولیه از قرآن، فقه و زندگی است که در حاشیه آن نیز مسابقاتی با موضوع احکام برگزار می شود.

 

حجت الاسلام کیانی در پایان به تشریح فعالیت های مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی پرداخت و اظهار داشت: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، یکی از مؤسسات زیر مجموعه شورای عالی حوزه های علمیه است که رسالت پژوهش و آموزش احکام را بر عهده دارد./840/پ202/س

 

ارسال نظرات