لزوم تئوری سازی و آیندهپژوهی ایجابی برای رویارویی با رسانههای ضدانقلاب

پیام فضلی نژاد، سردبیر ماهنامه عصر اندیشه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سیر فعالیت رسانههای دیجیتال در ایران اظهار داشت: نخستین رسانههای دیجیتال فارسی زبان فعالیت خود را از ابتدای دهه 80 در قالب سایتهای ضدانقلابی همچون گویانیوز آغاز کردند.
وی ادامه داد: پس از آغاز فعالیت سایتهای ضدانقلاب، حلقههای وبلاگی ضدانقلابی همچون حلقه ملکوت نیز فعالیت خود را در فضای دیجیتال آغاز کردند.
سردبیر ماهنامه عصر اندیشه گفت: حلقههای وبلاگی ضدانقلاب دو عرصه را در فضای دیجیتال گرفتند؛ نخست سایتهای مرکزگرایی بودند که امروز مدلشان را در فضای جغرافیایی رسانههای موجود میبینیم؛ عرصه دیگر سایتهای مرکزگریز همچون وبلاگهایی هستند که به صورت شهروند خبرنگار عمل میکردند.
فعالیت حلقههای وبلاگی ضدانقلاب تا پایان دولت هشتم
وی عنوان کرد: تمام این عرصهها تا پایان دولت آقای خاتمی در دست جریان ضد انقلاب بود و حتی زمانی که دولت آقای خاتمی هم وارد فضای رسانههای دیجیتال شد، نتوانست حرکتی در برابر فضای ضدانقلاب داشته باشد.
فضلی نژاد ابراز کرد: با راه افتادن شرکتهایی همچون پرشین بلاگ و تأسیس وبلاگهای انقلاب، نه تنها حرکت جدی در برابر رسانههای دیجیتال ضدانقلاب صورت نگرفت، بلکه فضایی برای نفوذ رسانههای ضدانقلاب در داخل کشور هم فراهم شد؛ تا جایی که معاون شرکت پرشین بلاگ جاسوس از کار درآمد و از ایران فرار کرد.
وی خاطرنشان کرد: از همان اوایل دهه 80 رسانههای ضدانقلاب منتظر واکنش جریان انقلاب در فضای جدید دیجیتال بودند؛ اما متأسفانه جریان انقلاب تا سال 84 نه در رسانههای مکتوب و نه در رسانههای دیجیتال، صاحب وزنه و قدرت نبود.
برهم خوردن معادله رسانههای دیجیتال از سال 84
سردبیر ماهنامه عصر اندیشه یادآور شد: از سال 76 تا 84 که جریان تجدیدنظر طلب برانداز رسانهها را در اختیار داشت، یک زنگ خطر و تجربه خوبی برای جریان انقلاب بود تا اینکه جریان انقلاب از سال 84 به صورت جدی، عالمانه و دغدغه مند وارد عرصه رسانه شد و معادلهها را به هم زد.
وی اظهار داشت: امروز رسانههای فارسی زبان خارج از کشور با اینکه چگالی چند صد برابر نسبت به رسانههای داخلی دارند، اما از یوزرهای بسیار محدودتری برخوردارند و وزن آنان به صورت مجموع در برابر رسانههای انقلابی، کمتر است.
فضلی نژاد گفت: جریان انقلاب که از سلایق و دیدگاههای سیاسی متفاوت برخوردارند، برنده فضای رسانههای دیجیتال بوده و توانسته در دهه گذشته، معادله نفوذ رسانهای را عوض کند.
اختصاص یک میلیارد دلار بودجه برای حمایت از رسانههای ضدانقلاب از سوی آمریکا
وی ادامه داد: از 29 بهمن سال 1384 که اولین لایحه بودجه 200 میلیون دلاری کنگره آمریکا برای حمایت از رسانههای مجازی ضدانقلاب فارسی زبان تصویب شد، تاکنون بیش از یک میلیارد دلار بودجه رسمی از آمریکا صرف فعالیتهای رسانههای ضدانقلاب شده است.
فضلی نژاد ابراز کرد: اگر جمع بودجههای آمریکا و سایر کشورهای معاند را جمع کنیم، در 10 سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد دلار هزینه شده است؛ اما رسانههای انقلاب ما بودجهای نسبت به این مبلغ هنگفت ندارند.
وی افزود: آقایانی که در دولت میگویند اگر قدرت و سلاح و اطلاعات و رسانه و خبرگزاری را یک جا جمع کنید، ابوذر و سلمان را هم فاسد میکند، بگویند که در برابر حجم 10 میلیارد دلاری رسانههای نفوذی و ضدانقلاب، چه مقدار بودجه برای جنگ نرم به رسانههای انقلاب اختصاص دادهاند؟
لزوم اختصاص بودجه برای تئوریسازی ایجابی
سردبیر ماهنامه عصر اندیشه خاطرنشان کرد: برای مقابله با هجمه رسانههای ضدانقلاب باید بودجهای دو برابر بودجه آنها هزینه شود زیرا علاوه بر دفاع، لازم است حمله و تهاجم متقابل نیز از سوی رسانههای انقلابی صورت بگیرد.
وی گفت: دولت باید با همت بیشتری به دنبال تئوری سازی ایجابی برای دفاع از آرمانها و تعریف یک بازی رسانهای علیه دشمن باشد.
فضلی نژاد ادامه داد: ما در کنترل بازی رسانهای دشمن و خنثی سازی آن در بسیاری موارد موفق بودهایم اما این کافی نیست؛ٰ باید آسیبشناسی کنیم و طوری بازی را طراحی کنیم که دشمن را وارد زمین خود کرده و او را شکست دهیم.
وی عنوان کرد: رسانههای ما نباید صرفا در زمین دشمن بازی کرده و نهایت برد کنند؛ لازم است یک بازی رسانهای با ابزار مشروع ایجاد کرده و معادله را تغییر دهند.
سردبیر ماهنامه عصر اندیشه بیان کرد: نظام اسلامی هم اکنون به یک آینده پژوهی درباره رسانههای انقلابی و ضدانقلاب نیاز دارد.
وی اظهار داشت: کلینتون میگوید نه تنها زندگی مردم را از طریق اپلیکیشنهای موبایلی اداره میکنیم بلکه سرویسهای نظامی خود را در سراسر دنیا تبدیل به سرویسهای مدنی میکنیم که پایه اپلیکیشنهای نظامی را تشکیل دهند.
لازمه ورود به برخی بازیهای رسانهای دشمن، باخت است
فضلی نژاد عنوان کرد: امروز دشمن با اقداماتی ما را در بازی قرار میدهد که از همان اول در آن بازی بازنده هستیم؛ به طور مثال ناگهان با ظهور دادن تلگرام، هموطنان ایرانی را از تمام شبکههای اجتماعی به سوی این اپلیکیشن سوق داده و آنان را در یک بازی گسترده رسانهای قرار میدهد.
وی با تأکید بر اینکه باید درباره فعالیتهای رسانهای دشمن آینده پژوهی داشته باشیم، گفت: لازم است دائم فضاها را رصد کنیم تا غافلگیر نشویم و حتی با آینده پژوهی، تئوریهایی داشته باشیم که مخاطبانمان ریزش نکنند.
سردبیر ماهنامه عصر اندیشه افزود: امروزه معمولا پس از ظهور یک رسانه و جذب شدن مخاطب ایرانی به سوی آن، یک رسانه داخلی شبیه سازی میکنیم تا مخاطبان را دوباره به سوی خود جذب کنیم؛ این یک بازی از پیش باخته است.
وی یادآور شد: ما نباید دچار دردسر شویم که بعد به فکر راه حل برون رفت باشیم اما باید در آینده پژوهشی فضایی بسازیم که مخاطب در زمین بازی ما قرار گیرد./997/301/ب2