۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۱۹۸۴۱
مدیرکل همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه؛

نگرش اخلاقی و تربیتی در مدارس ضعیف است/ مدارس امین فرصتی برای تربیت دینی دانش آموزان

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه از فعالیت بیش از 500 طلبه در 670 مدرسه استعداد درخشان سراسر کشور خبر داد و افزود: متأسفانه بزرگ‌ترین آسیبی که بر اساس بررسی های صورت گرفته در میان دانش آموزان این مدارس صورت گرفته، غرور و تکبر کاذب است.
حجت الاسلام مردان پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مردان پور، مدیرکل همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه امروز در کارگاه آموزشی توجیهی مدیران و مبلغان مدارس امین، تعلیم و تربیت را مهم ترین رسالت انبیاء الهی دانست و گفت: با مطالعه سیره علمی و عملی انبیاء الهی خواهیم دید مهم ترین و تنها رسالت آنها تبلیغ، تعلیم و تربیت بوده است.

 

وی با بیان این که فقها، علمای دینی و روحانیت امروز ادامه دهنده راه و مسیر انبیاء الهی هستند، افزود: روحانیت در طول تاریخ مرزبانان عقیده و مدفعان حقیقی دین و شریعت محمدی بوده اند.

 

حجت الاسلام مردان پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که راه رسیدن به رشد و هدف نهایی اختیاری است و با اجبار به دست نمی آید، خاطرنشان کرد: اگر قدرت بینشی و فکری، عواطف و گرایشات مخاطب بالا باشد می‌تواند به مسیر نهایی دست یابد.

 

وی ادامه داد: دانش زمانی می تواند به کمال برسد که اختیاری آن را قبول کند و توانایی انجام آن را نیز بر اساس اختیار داشته باشد، اگر دانش شناخت کامل را نداشته باشد و در رفتار و عواطف ضعیف باشد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

 

استاد حوزه علمیه افزود: آن چیزی که انسان را بر اساس حب ذات به نتیجه مطلوب می رساند داشتن لوازم بر اساس اختیارات و قدرت بینشی، عاطفی و رفتاری بالا است.

 

حجت الاسلام مردان پور با تأکید بر این که باید لوازم انجام عمل اختیاری را برای دانش آموزان در مدارس فراهم کنیم، گفت: انسان در مسیر تغییر و تحول انکارناپذیر است و از زمان تولد تا مرگ همواره در حال تغییر است و نمی‌توان جلوی این تحول را گرفت.

 

مدیرکل همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه به برکات و موفقیت طرح مدارس امین در دو عرصه علمی و تربیتی اشاره کرد و گفت: اگر دانش‌آموزان به درستی و براساس مبانی دینی و اسلامی تربیت شوند، امنیت اجتماعی تأمین می شود.

 

وی با بیان این‌که مخاطبان ما در همه ابعاد جسمی، عقلانی، روحی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در حال تغییر هستند و این وظیفه ما را سنگین تر می‌کند، افزود: مربی کسی است که این تغییر و تحول را مدیریت و هدایت کند، ایجاد تغییر و تحول در اختیار ما نیست چون انسان حب به ذات دارد و با اراده خود تغییر می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که یک مربی در فضای تبلیغی برای رسیدن به مقصد کمال نیازمند ابزاری است، گفت: داشتن قدرت تدبیر، مدیریت و رهبری نخستین ابزار برای مدیریت صحیح در این بخش است.

 

حجت‌الاسلام مردان پور افزود: اگر مربی نتواند مدیریت، تدبیر و رهبری کند نمی‌تواند در عرصه مهم به نتیجه مطلوب دست یابد.

 

وی توان همگرایی را دومین ابزار موردنیاز مربی در این باره دانست و با بیان این که همسان‌سازی عناصر مرتبط در این عرصه بسیار مهم است، گفت: در مدرسه چند عنصر مهم نظیر مدیر مدرسه، کادر انسانی و اجرایی، مربی و معلمان، دانش‌آموزان، محتوا، فضای فیزیکی و اولیاء و مربیان وجود دارد که یک مربی و مبلغ باید در جهت همسان سازی و همگرایی این عناصر مهم گام بردارد. 

 

استاد حوزه علمیه استمرار در تربیت را نیز سومین ابزار مهم در عرصه تبلیغ و تربیت در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: موعظه و نصیحت های یک مبلغ در مدرسه باید دوام داشته باشد.

 

وی تدریج در تربیت را نیز چهارمین ابزار تبلیغی در مدارس دانست و با بیان این که بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی در مدارس در یک مدت کوتاه قابل رفع نیست، تصریح کرد: باید در جهت حل و فصل این موضوع  مباحث تربیتی تداوم پیدا کند.

 

حجت الاسلام مردان پور صبر و تحمل یک مربی و مبلغ در مدارس نیز نکته مهم دیگر درعرصه تربیت اخلاقی دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: مربی و یا مبلغ اگر صبور نباشد ممکن است در برابر رفتارهای دانش آموزان برخی رفتارهای خلاف اصول انجام دهد که این موضوع مسیر تربیت را دچار اخلال می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که متأسفانه مدارس ما تنها نگرش آموزشی دارند، گفت: متأسفانه این یک بعدی شدن موجب شده برخی رذایل اخلاقی در میان دانش‌آموزان رشد کند.

 

وی در ادامه سخنان خود از فعالیت بیش از 500 طلبه در 670 مدرسه استعداد درخشان سراسر کشور خبر داد و افزود: متأسفانه بزرگ‌ترین آسیبی که بر اساس بررسی های صورت گرفته در میان دانش آموزان این مدارس صورت گرفته، غرور و تکبر کاذب است.

 

حجت الاسلام مردان پور با بیان این که متأسفانه دانش آموزان ما در مدارس ممکن است از لحاظ علمی رشد خوبی داشته باشد اما در حوزه مسائل اخلاقی و رفتاری رشد نخواهند کرد، گفت: علم بدون اخلاق به درد جامعه اسلامی نمی خورد.

 

استاد حوزه علمیه گفت: انسان دو بعد جسم و روح دارد که هر دو همزمان باید پرورش داشته شوند و اگر تنها جسم تربیت شود و رشد کند و روح تقویت نشود ضربات سنگینی هم به خود فرد و هم به اجتماع وارد خواهد کرد و رسیدن به کمال حقیقی نیز در گرو رشد صحیح روح انسان است./950/202/ب2

ارسال نظرات