۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۳۲۲۱۲۲
آیت الله نمازی:

نماز جمعه ذکر خدا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که اهل بیت(ع) نماز جمعه را تعریف و بیان کرده اند و در قرآن نیز لزوم و وجود نماز جمعه تشریح شده، گفت: نماز جمعه ذکر خدا است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، سه شنبه شب در ششمین جلسه شورای سیاست گذاری نماز جمعه شهرستان کاشان با اشاره به این که نماز جمعه، نماز جمعه است و نماز جمعه در فقه تعریف خاص خودش را دارد گفت: شاکله نماز جمعه و مهندسی نماز از دو خطبه تشکیل شده است.

 

وی با بیان این که خطبه اول نماز جمعه موعظه و توجه دادن افکار عمومی به مسائل اخلاقی و مسائل مبتلابه جامعه است افزود: امروز یکی از مسائلی که جامعه ما را تهدید می کند و جامعه از آن رنج می برد هویت اخلاقی است که مسأله اصلی ما است.

 

به گفته وی، تعریف نماز جمعه این است که افراد از برخی وابستگی ها، علقه ها و از گرایش های ماده و مادیت هجرت کنند.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: اگر به لوح های فشرده ای که از خطبه های نماز جمعه سال گذشته تهیه شده است مراجعه شود متوجه خواهید شد تمام خطبه های اول نماز جمعه کاشان مباحث مبتلابه جامعه اعم از مسائل اخلاقی، اجتماعی، وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر، وظایف والدین نسبت به اولاد، وظایف انسان نسبت به ارحام، وظایف انسان نسبت به همسایگان و در مسائل اقتصادی، بحث ربا و گرانفروشی اختصاص داده است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان افزود: هیچ خطبه ای از خطبه های اول نماز جمعه را نمی توانید پیدا کنید که بحث جامعه نباشد؛ تمامی مباحث خطبه های اول نماز جمعه مسائل اجتماعی است.

 

وی افزایش آمار طلاق در جامعه را یکی از مباحث خانواده و اجتماعی دانست و گفت: انتخاب همسر از سوی جوانان بدون در نظر گرفتن شرایط یکدیگر منجر به طلاق می شود از این رو، این مسائل از کمبودهای اجتماعی ما است.

 

به گفته وی در نظام فقهی ما ترسیم و تشریح شده تا در خطبه اول دعوت به خدا و تقوا شود که همه چیز در همین تقوا است بنابراین اخلاق در همه مباحث سیاسی، مدیریت اجتماعی و مدیریت سیاسی نقش دارد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هیچ خطبه ای از نماز جمعه را نمی توانید پیدا کنید که یک بحثی شده باشد که در جامعه مبتلابه نباشد.

 

آیت الله نمازی با بیان این که، خطبه دوم نماز جمعه نیز مباحث سیاسی مبتلابه جامعه است یاد آور شد: بنده خودم را مقید می دانم سخنرانی رهبر معظم انقلاب را با مسؤولان و گروه ها و احزاب بیان کنم، اما وقت و زمان خطبه محدود است و از حوصله مردم خارج است و باید رعایت حال مردم شود.

 

وی افزود: سخنرانی های رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از طولانی شدن خطبه تقسیم به چند هفته می شود از جمله سخنرانی مهم هفته گذشته معظم له که دارای چهار محور اصلی نفوذ، اقتصاد مقاومتی، جهش علمی و مصون سازی فرهنگی بود که چنانچه هر هفته یک محور بحث شود مردم فراموش می کنند، از این رو  مجبوریم تمام فرمایشات معظم له را در یک خطبه و یا دو خطبه بیان کنم که هفته گذشته اقتصاد مقاومتی، جهش علمی و مصون فرهنگی مطرح شد و بحث نفوذ به هفته بعد موکول شد.

 

به گفته وی خطبه های نماز جمعه در مسجد حبیب بن موسی گاهی از یک ساعت نیز فراتر می رفت اما امروز خطبه اول حداکثر 10 دقیقه در بحث اخلاقی تذکر داده می شود و خطبه دوم را که اختصاص به مسائل سیاسی و اجتماعی و امنیت و جهان اسلام است مردم باید مطلع باشند، چرا برخی به دلیل مشغله کاری مقید نیستند اخبار رسانه ملی را دنبال کنند و مطلع باشند، بنابراین باید در خطبه ها برای مردم گفته شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: بنده مقیدم در خطبه اول مسائل مبتلابه اخلاقی و اجتماعی و در خطبه دوم مسائل مبتلابه سیاسی داخلی و خارجی را بیان کنم.

 

شایان ذکر است، در ششمین جلسه شورای سیاست گذاری نماز جمعه شهرستان کاشان، پیشنهادات مهمی در رابطه برگزاری نماز جمعه مطرح و مصوب شد./1307/202/ب1

ارسال نظرات