۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۲۴۷۸۴
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(14)

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه: فقر معرفتی و نبود فرهنگ مهم‌ترین مانع اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک پارادایم جدید و مهم در انقلاب اسلامی ایران از فقر معرفتی رنج می‌برد، گفت: اقتصاد مقاومتی همچنین از لحاظ فرهنگ و ساختارهای قانونی دچار ضعف شدید است.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به وضعیت علمی، فرهنگی و ساختاری اقتصاد مقاومتی در جامعه کنونی اظهار داشت: در حوزه اقتصاد مقاومتی دو ضعف جدی در حوزه معرفتی و فرهنگی وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک پارادایم جدید و مهم در انقلاب اسلامی ایران از فقر معرفتی رنج می‌برد؛ این‌که شعار اقتصاد مقاومتی را سر دهیم اما نظریه در این باب نداشته باشیم، اتفاقی نخواهد افتاد.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: زمانی که نظام‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی از مدل‌های اقتصادی خود سخن می‌گویند، تلاش می‌کنند تا دانشمندان و متفکرانشان در آن زمینه نظریه پردازی کنند تا از چالش‌های اقتصادی خارج شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ابراز کرد: نظام اسلامی باید از عده‌ای به عنوان تئوریسن اقتصاد مقاومتی بهره ببرد و از طریق اساتید و دانش‌پژوهان فرهیخته حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه امام صادق، تئوری‌هایی در زمینه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد.

 

وی افزود: ضعف دوم در حوزه اقتصاد، ضعف فرهنگی است و حتی اگر تئوری‌های علمی شکل بگیرد، باز هم در عمل بدون فرهنگ سازی لازم، نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد:‌ علی رغم دو ضعف علمی و فرهنگی در زمینه اقتصاد مقاومتی، نکته مهم‌ترین نیز وجود دارد و آن ساختارهای اقتصاد مقاومتی است؛ این‌که با توصیه‌های اخلاقی مردم از مصرف گرایی، قاچاق و پرهیز از محصولات وارداتی پرهیز دهیم، کافی نیست بلکه باید ساختارهایی برای جلوگیری از مصرف‌گرایی و قاچاق تعریف شود.

 

وی یادآور شد: در مقوله قاچاق و واردات بی رویه مشکلات قانونی و ساختاری وجود دارد و نیروی انتظامی پس از اصلاح ساختار و قوانین باید به مبارزه با قاچاق بپردازند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این‌که نظام اسلامی با مشکل جدی در خصوص قاچاق و واردات بی رویه مواجه است، گفت: اگر ساختارهای اقتصاد مقاومتی تعریف و عملا اجرا شود، بسیاری از آسیب‌های اقتصادی برطرف می‌شود.

 

وی با بیان این‌که واردات بی رویه قانونی ضربه مهلکی به بخش خصوص و تولید داخلی وارد می‌کند، تأکید کرد: سال گذشته ایران خودرو و سایپا اقدام به واردات فولاد از چین کردند؛ در نتیجه شرکت‌های فولاد ایران ورشکست شدند و هم کیفیت تولید خودرو کاهش یافت و مردم رغبت به خریداری خودروهای چینی یافتند.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد:‌ این‌که رهبر معظم انقلاب تأکید بر اقتصاد مقاومتی دارند، بدین جهت است که ساختارهایی برای مبارزه با آسیب‌های مشخصی همچون واردات بی رویه، قاچاق صورت بگیرد.

 

وی‌ با بیان این‌که رونق اقتصادی از طریق تولید و بخش خصوصی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: حمایت از تولید داخلی زمانی اتفاق می‌افتد که وزارت‌هایی همچون وزارت صنایع، راه و نفت جلوی آسیب‌های قاچاق و واردات بی رویه را بگیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان گفت: مسأله ساختارهای بانک هم بسیار مهم است که اصلاح آن نیازمند اراده جدی از سوی دولت‌مردان و نظام قانون گذاری دارد./997/ت302/س

ارسال نظرات