۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۳۲۵۲۸۶
مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مطرح کرد؛

بزرگ ترین اولویت حوزه، انقلابی بودن است/ جای خالی تبیین و گفتمان سازی مطالبات رهبری در حوزه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: امروز مسائل ساختاری و سازمانی در حوزه بیش از آنچه باید مورد توجه قرار گرفته در حالی که آنچه در تحقق مطالبات رهبری در متن حوزه کارساز است، الگوسازی، گفتمان سازی، مطالبه عمومی و جریان سازی است.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، گفت: این که رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه مادر نظام است برای روشن کردن اصالت و عمق ذاتی این امر است.

 


رابطه حوزه و نظام اعتباری نیست
وی تصریح کرد: تعامل، تعلق و رابطه حوزه با نظام، اعتباری نیست چرا که حوزه ما نظام ساز شده و نظام هم اسلامی است و طاغوتی نیست؛ نمی شود نظامی متعلق به خاستگاه اسلامی دینی نباشد و پایگاهی به نام حوزه داشته باشیم که تعلق خاطر به نظام نداشته باشد.

 


متحجران، لیبرال دموکرات ها و استفاده کنندگان ابزاری از حوزه؛ سه جریان نگران کننده در حوزه
حجت الاسلام گنابادی نژاد درباره خطر جریان های سکولار در حوزه و مصادیق آن ها خاطرنشان کرد: سه جریان مهم زاویه دار با نظام در حوزه وجود دارند که نسبت به آن ها جای نگرانی هست؛ نخست، متحجرین و مقدس مأبان که در قالب شیعه انگلیسی سر در گرو استعمار و پیاده سازی نقشه های آنان دارند یا مانند انجمن حجتیه خواهان دین بدون مسؤولیت در عرصه اجتماع هستند.

 


استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: دومین جریان که به لحاظ عده کم اما نفوذشان جدی است، معتقدین به تفکر لیبرال دموکراسی و غرب زده هایی هستند که می خواهند با خاستگاه اندیشه لیبرال ایفای نقش کنند و در پی سکولاریزه کردن دین برابر نسخه های غربی و معرفی دین با الگوهای لیبرالی هستند.

 


وی اضافه کرد: جریان سوم که در درازمدت حاصل تفکرشان به فاصله گرفتن و ضدیت با نظام می رسد، کسانی هستند که از حوزه استفاده ابزاری دارند این در حالی است که به فرموده رهبری، حوزه مادر نظام و تعلق ذاتی، مبنایی و طرفینی بین حوزه و نظام برقرار است.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: این که ظرفیت های حوزه را برای زد و بندهای سیاسی و جناحی و خارج از مسیر هویت حوزه و تدابیر مربوط به کلان نظام و اولویت های ولی فقیه هزینه کنیم از آسیب های جدی است که آثار بسیار مخربی برای حوزه و نظام به دنبال خواهد داشت.

 


تحول و انقلابی بودن؛ رئوس مطالبات رهبری از حوزه
مدیرمدرسه علمیه سلیمانیه مشهد درباره مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه یادآور شد: ایشان تحول را در کلان حوزه لازم می دانند تا بتواند در شرایط زمانی آینده ایفای نقش به هنگام داشته باشد وگرنه منزوی می شود یا می میرد بنابراین حوزه اگر برای حیات و آینده خود نگران است باید نسبت به تحول اقدام کند.

 


وی، انقلابی بودن را دیگر مطالبه رهبر معظم انقلاب مطالبه انقلاب از حوزه عنوان و با اشاره به بیانات رهبری در قم و خراسان شمالی و دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای قم درباره اهمیت حوزه و حوزویان، تصریح کرد: بزرگ ترین اولویت حوزه، انقلابی بودن است و بدین منظور باید چند مورد در دستور کار قرار گیرد.

 


ویژگی های حوزه انقلابی
حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: از جمله این موارد، توجه به رشد علمی طلاب از طریق اولویت دادن به اساتید انقلابی است(به عنوان کسانی که بیشتری نقش را در شکل گیری اندیشه طلاب دارند).

 


استاد حوزه علمیه مشهد، متون درسی و برنامه ها را از دیگر موارد قابل توجه در حوزه انقلابی برشمرد و گفت: متأسفانه هنوز یک برنامه درسی خوب، مؤثر و متناسب که نیازهای علمی فکری یک طلبه انقلابی را تأمین کند وجود ندارد.

 


وی با اشاره به فرازی از آخرین پیام امام خمینی(ره) به بسیج در سال 66 درباره بسیج طلاب و دانشجویان، ادامه داد: فرهنگ و روحیه انقلابی از دیگر ویژگی های حوزه علمیه انقلابی است؛ اکنون ضمن حق شناسی نسبت به تلاش های انجام شده باید از مسؤولان سؤال کنیم درباره راهبردی و سازماندهی بسیج حوزه و دانشگاه چه کرده اند.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: ما در نقش آفرینی نهادهایی همچون بسیج، سازمان و دفتر تبلیغات به عنوان نهادهای دینی و حوزوی می توانند در ارتقای فکری طلاب مؤثر باشند دچار خلأ هستیم.

 

 

نفوذ؛ حربه کارساز دشمن برای نابودی روحانیت
مدیرمدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در تبیین هدف دشمنان از القا و طرح مباحثی همچون آخوند حکومتی و حکومت آخوندی، اظهار کرد: امام(ره) در تعبیر دقیقی در منشور روحانیت می فرمایند نخستین مأموریت استکبار بعد از پیروزی انقلاب، نابودی روحانیت بود که از طریق دو حربه دنبال شد؛ ابتدا با ارعاب و زور و شکنجه این هدف را دنبال کردند که نتیجه ای نداشت و کارساز نشد.

 

 

وی گفت: دومین حربه، خدعه و نفوذ با پرچمداری شعار جدایی دین از سیاست بود که متأسفانه این حربه کارگر شد تا جایی که در دوره ای دخالت در سیاست را دون شأن فقیه می دانستند و امروز سه جریان متحجرین، لیبرال ها و استفاده کنندگان ابزاری از حوزه، پرچمدار نفوذ در حوزه هستند.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که دشمن در ابتدای انقلاب با این که تنها به بخشی از توانمندی حوزه و انقلاب پی برده بود اینگونه نسبت به نابودی آن ها اهتمام داشت، امروز که این توانمندی بیش از پیش روشن شده، طبیعی است که توطئه های دشمن برای تخریب و کاهش اثر این نهاد ارزشمند در جامعه نیز به مراتب بیشتر شود.

 


استاد حوزه با اشاره به فرازی از منشور روحانیت امام خمینی(ره) که می فرمایند: «امروز نیز همچون گذشته شکارچیان استعمار، در سرتاسر جهان به سراغ شیر‌دلان روحانیت مخالف شرق و غرب و متکی به اصول اسلام ناب محمدی رفته‌اند و از این پس نیز جهان اسلام هر از چند‌گاهی شاهد انفجار خشم جهانخواران علیه یک روحانی پاکباخته است»،  گفت: به فرموده ایشان، امروز در جهان اسلام هر از چند گاه شاهد انفجار خشم جهانخواران علیه روحانیان پاکباخته همچون شیخ زکزکی در نیجریه، سیدحسن نصرالله در لبنان، شیخ نمر در عربستان و علمای یمن هستیم.

 


نقش طلاب در انقلابی شدن حوزه، جریان سازی است نه ریاست و مدیریت
وی درباره نقش اساتید، طلاب و مسؤولان حوزه در شکل گیری جریان انقلابی در حوزه یادآور شد: نقش نهادهای دینی، برنامه ریزان، مدیران، سیاستگزاران وطلاب حوزه در شکل گیری جریان انقلابی در فضای حوزه بسیار مهم و سازنده است.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشت که به فرموده رهبری نقش طلاب، نقش ریاستی و مدیریتی نیست بلکه جریان سازی است بر این اساس اگر طلاب در میدان باشند و افق حوزه و طلبه انقلابی را در کنار اساتید دنبال کنند بسیار کارساز خواهد بود.

 


شیوه های مقابله با جریان های غیرانقلابی در فضای حوزه
مدیرمدرسه علمیه سلیمانیه مشهد درباره شیوه های مقابله با جریان های غیرانقلابی در فضای حوزه گفت: از اقداماتی که در این زمینه باید در اولویت قرار گیرد، اهتمام ویژه نسبت به رشد ارتقای علمی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی  طلاب انقلابی است چرا که عدم برخورداری طلاب انقلابی از امتیاز علمی لازم، میدان را برای ورود گروه مقابل باز می کند.

 


وی، اشراف کامل به مبانی اسلام ناب(که شاخصه آن اندیشه امام و رهبر معظم انقلاب است) را دومین راه مقابله با جریان های غیرانقلابی حوزه دانست و افزود: امروز در شرایطی هستیم که عده ای دنبال تحریف اندیشه امام هستند؛ در تریبون ها و قلم زنی ها و مذاکرات از امام یاد اما ایشان را به نفع مقاصد خود تحریف می کنند.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: مادامی که حوزویان نتوانند نقش انقلابی خود را به خوبی ایفا کنند در جلوگیری از سوء استفاده دیگران از امام(ره) هم ناتوان خواهند بود.

 


وی گفت: امسال بیش از ربع قرن از زعامت رهبر معظم انقلاب سپری می شود؛ در لبنان سمینار علمی تبیین شخصیت ایشان برگزار شد که طی آن افکار ایشان برای اندیشمندان جهان جالب توجه بود اما ما در داخل در این زمینه اقدام مؤثر و فراگیری را شاهد نبوده ایم.

 


استاد حوزه علمیه اضافه کرد: یکی از دلایل این که همواره افکار مترقیانه ای از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده اما تبیین نشده و مورد اشراف و آگاهی طلاب و فضلای حوزه قرار نگرفته این است که بخش زیادی از نیروهای انقلابی مورد سوء استفاده بازی های سیاسی قرار می گیرند و تریبون اغیار می شوند.

 


ضرورت ارتقای فرهنگ بسیج و روحیه جهادی میان طلاب
حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: ترویج و تقویت فرهنگ جهادی از دیگر شیوه های رویارویی با جریانات غیرانقلابی است؛ اگر پیش از انقلاب و نیز پس از آن، طلاب در کنار امام قرار گرفتند برگرفته از روحیه و فرهنگ جهادی و ایثار و شهادت بود بنابراین باید حتما نسبت به ارتقای این فرهنگ اهتمام داشته باشیم.

 


وی، ارتقای فرهنگ بسیج میان طلاب را امری بسیار لازم و ضروری برشمرد و گفت: مسؤولان بازسازی جدی در حوزه مأموریت خود در این زمینه داشته باشند.

 


شبکه طلاب انقلابی باید شبکه ای بهنگام، صریح و قاطع نسبت به همه جریانات زاویه دار با نظام باشد
حجت الاسلام گنابادی نژاد، مرزبندی به هنگام با کسانی که فعالیت های غیراصیل و انحرافی( که مورد امضای انقلاب نیست)، دارند را چهارمین راه مواجهه با جریانات غیرانقلابی حوزه عنوان و تأکید کرد:  شبکه طلاب انقلابی باید شبکه ای بهنگام، صریح و قاطع و شفاف نسبت به همه جریانات زاویه دار با نظام باشد چنان که در طی تاریخ نیز هر جا طلاب انقلابی به موقع در صحنه بودند موفقیت های خوبی را شاهد بوده ایم.

 


موانع تحقق مطالبات رهبری در حوزه
وی در ارزیابی عملکرد نهادهای حوزوی در پیگیری دغدغه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب چه در تبیین استراتژی و نقشه راه و چه حمایت های کاری، مالی و مدیریتی اهتمام فوق العاده ای به مسائل حوزه داشته و دارند اما وضعیت امروز نقطه مطلوب و خوبی نیست که به عملکرد غیرقابل دفاع نهادهای مربوطه و نبود توجه جدی به رهنمودهای رهبری باز می گردد.

 


 توجه به مسائل ساختاری و سازمانی به جای گفتمان سازی
استاد حوزه یادآور شد: از آسیب های موجود این است که مسائل ساختاری و سازمانی در حوزه بیش از آنچه باید مورد توجه قرار گرفته است و در عوض بسیاری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفتمان سازی نشده در حالی که آنچه در تحقق مطالبات ایشان در متن حوزه کارساز است، الگوسازی، گفتمان سازی و مطالبه عمومی و جریان سازی است.

 


حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: چه خوب بود مدارس، فضلا و محققانی نمونه در تراز اندیشه امام و رهبری داشتیم البته هستند اما در تراز کمی و کیفی مورد انتظار نیستند.

 


وجود فاصله میان ارکان اثرگذار حوزه با بدنه آن و نفوذ اشرافی گری
وی، وجود فاصله میان ارکان اثرگذار حوزه با بدنه آن و نفوذ اشرافی گری را از دیگر آسیب ها عنوان و اظهار کرد: حوزه امروز نسبت به کسانی که دیروز با صراحت به خود اجازه می دادند از رژیم منحوس و خبیث پهلوی و شاه آن به عنوان شاه شیعه حمایت کنند ولی امروز برای حمایت از نظام، انقلاب و صیانت از خون شهدا و ایثارگری جانبازان و آزادگان دچار تردید و احتیاط می شوند، بی تفاوت شده است./930/300/ب1

ارسال نظرات