۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۳۲۵۶۶۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

پایش نفس و خودمراقبتی از مهم‌ترین وظایف طلاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مردم طلاب و روحانیان را سخنگویان و کارشناسان دین دانسته و کار خوب و بد آن‌ها به حساب دین می‌گذارند، گفت: ازاین‌رو باید پایش نفس و خودمراقبتی یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب حوزه‌های علمیه باشد.
حجت الاسلام يعقوبي- همايش تجليل از ممتازان حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در همایش تجلیل از ممتازان حوزه علمیه استان، با اشاره به حدیثی از امام علی (ع)، اظهار کرد: بنا به فرموده امام نخست شیعیان قدر و قیمت هر کس به‌اندازه همت او است.

 

وی با بیان اینکه همت و تلاش معیار مناسبی برای مقایسه انسان‌ها است، افزود: بر اساس روایات اسلامی همت انسان‌ها شامل همت‌های جسمانی نظیر خوردن و خوابیدن و همت متعالی نظیر عبادت و پیروی از انبیای الهی و ائمه اطهار (ع) است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه تلاش در راستای کسب علم و عمل در زمره همت‌های متعالی است، خاطرنشان کرد: انبیا و اوصیای الهی اهل علم و عمل بودند ازاین‌رو طلاب نیز می‌بایست ابتدا با فراگیری علم راه و مسیر زندگی را آموخته و سپس آن را در عمل اجرا کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه قرآن برای افراد بلندهمت جایگاه و شأن ویژه‌ای قائل شده است، اظهار کرد: درزمینهٔ کسب علم نیز طلبه‌ای که نمره عالی دریافت کرده جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که هم مؤفقیت کسب کرده و هم الگوی دیگران شده است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس آموزه‌های قرآنی خداوند به ما بر اساس نیت، اراده و عزم و تلاش مقام داده و این‌گونه نیست که بدون حساب و کتاب به جایگاه معنوی برسیم ازاین‌رو باید برای کسب مدارج متعالی همت و تلاش داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مراجع و بزرگان حوزه علمیه زحمت، تقوا و اخلاص را عامل پیشتازی انسان برشمرده‌اند، گفت: داشتن اخلاص، توفیق درس خواندن و کسب علم و دانش را در فرد افزایش می‌دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مطابق روایات اسلامی فردی که 40 شبانه‌روز کار خود را بر اساس اخلاص برنامه‌ریزی کرده و انجام دهد سرچشمه‌های دانش از دل به زبان او جاری می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اگر انسان دارای دو خصلت باشد خداوند به او حیات معنوی و طیبه می‌دهد، اضافه کرد: طلبه‌ها برای عابد شدن تلاش می‌کنند اما در این راه باید هم شبیه ملائکه بود و هم راه انبیای الهی را دنبال کرد چرا که عابد شدن شرط لازم برای حیات طیبه است اما شرط کافی نیست.

 

وی افزود: برای کسب حیات طیبه باید هم عابد و هم عالم عامل شویم زیرا همه موجودات عالم تسبیح خداوند را داشته و به ذکر الهی می‌پردازند اما همه موجودات عالم، عامل به فرمان‌ها و آموزه‌های الهی نیستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مردم به طلاب و روحانیان به عنوان سخنگویان و کارشناسان دین نگاه می‌کنند، ادامه داد: مردم دین خود را از قول و عمل ما می‌آموزند به‌گونه‌ای که کار خوب و بد ما به حساب دین گذاشته می‌شود ازاین‌رو باید بسیار مراقب باشیم و در این راستا پایش نفس و خودمراقبتی از مهم‌ترین وظایف و رویکردهای ما باشد.

 

 

نماینده ولی فقیه با تأکید بر تهذیب و خودسازی بیشتر در بین طلاب، افزود: باید همت‌ها برای تعالی روحی و معنوی افزایش یابد و در این راه نیز اگرچه شاکر بودن اصل است اما نباید قانع بود چرا که انسان با همت خود اوج گرفته و پرواز می‌کند.

 

وی در خاتمه با اشاره به ممتاز شدن 184 نفر از طلاب مدارس علمیه استان، خاطرنشان کرد: این میزان موفقیت در حوزه‌های علمیه استان ستودنی بوده و نشان‌دهنده کار و تلاش فراوان در این نهاد است.

 

در این آیین از 184 طلبه ممتاز حوزه‌های علمیه شهرستان‌های هشت‌گانه استان خراسان شمالی با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات