مجتهد برای صدور حکم باید مصادیق را بشناسد
![حجت الاسلام ابولقاسم علیدوست](/Original/1395/02/07/IMG19000094.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در همایش «اجتهاد، هست و باید ها» که عصر امروز سه شنبه در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ابزار داشت: باید گفت اجتهاد حکم شناسی و موضوع شناسی یا حکم شناسی و مصداق شناسی است، اگر فرض شود مجتهد بخواهد بگوید آن عمل حرام است باید بگوید چه چیزی(مصداق) حرام است، آیا ورود به مصادیق در عرصه اجتهاد قرار دارد؟ شاید برخی بگویند اینگونه نیست ولی باید توجه شود بسیاری از اوقات اجتهاد وارد تعیین مصادیق می شود و گاهی باید چنین شود.
وی افزود: شاید برداشت از نصوص لازم باشد ولی مراجعه به نصوص باید صورت گیرد، گاهی مصداق را که شارع است تعیین کرده ولی در عموم موارد مصداق شناسی جزء حوزه اجتهاد نیست، گستردگی اجتهاد تابع دو مبنا که گستره شریعت و تعیین ساحت های اجتهاد است را شامل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان اینکه عمده توقیتی که در قانون است شامل مصداق شناسی است، اظهار کرد: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» این موضوع را شامل شده و توقیع است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مساله اجتهاد قضایی و لزوم اطلاع از اصول فقه، تاکید کرد: اصول فقه به معنای اصول اندیشیدن است، بخش الفاظ اصول فقه به معنای منطق اندیشیدن و استنباط است، اگر فردی در مسائل قضایی مجتهد نباشد واقعا نمی تواند مسائل را حل کند.
وی افزود: اینکه شریعت جامع، جهانی و جاودان هست مشخص است اما موضوع این است که جامعیت به چه معنا است، برخی شاید بگویند جامعه به معنای ورود خاص است./202/811/ب1