۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۲۶۱۵۷
استاد حوزه علمیه:

ولایت بالاترین نعمت خداوند است

استاد حوزه علمیه گفت: بالاترین نعمتی که خداوند به ما داده نعمت ولایت است، هرگاه سخن از نعمت‌های خداوند به میان می‌آید در میان نعمات دنیوی و اخروی نعمت ولایت در درجه بالاتری قرار دارد و در اصل بقیه نعمات جلوه‌گر این نعمت هستند.
حجت الاسلام حسن قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن قاسمی استاد مدرسه علمیه امام رضا(ع) ظهر امروز در کلاس اخلاق که در این مدرسه علمیه برگزار شد با اشاره به اینکه بالاترین نعمتی که خداوند به ما داده است نعمت ولایت است اظهار داشت: خداوند کریم است و برای مقام کریم منت گذاشتن زیبنده نیست اما گاهی بندگان خدا از نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده است آگاه نیستند پس در اینجا منت گذاشتن جایز است تا شخص نسبت به نعمات الهی آگاهی پیدا کند.

 

وی ادامه داد: هرگاه سخن از نعمت‌های خداوند به میان می‌آید در میان نعمات دنیوی و اخروی نعمت ولایت در درجه بالاتری قرار دارد و در اصل بقیه نعمات جلوه‌گر این نعمت هستند، امام صادق(ع) در این راستا می‌فرمایند "در آن دنیا از نعمت ولایت از ما سوال می‌شود و خداوند از نعمت‌های دیگر می‌گذرد اما از نعمت ولایت چشم‌پوشی نمی‌کند".

 

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه خداوند در قرآن فقط در سه جا بر سر نعمات خود منت می‌گذارد خاطرنشان کرد: ابتدا نعمت ولایت است، سپس در رابطه با نعمت فرستادن پیامبر به امت اشاره می‌کند، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند"هیچ پیامبری به اندازه من سختی نکشیده است" زیرا پیامبر به درجه‌ای از حلم رسیده بوده که حجاب‌ها برای ایشان برداشته شده بود و مردم را تحمل می‌کرد.

 

استاد هادی مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه نعمت ائمه(ع) سومین نعمتی است که خدا برای آن منت می‌گذارد یادآور شد: امامت از روز غدیر با امام علی(ع) آغاز و تا امام خاتم ولی عصر(عج) ادامه دارد و خداوند این نعمت خود را از ما دریغ نکرده است، بعد از حکومت امام زمان(عج) نیز حکومت بقیه ائمه(ع) دوباره تجدید می‌شود زیرا این امامان در زمان حکومت خود مظلوم واقع شده‌اند.

 

وی در ادامه افزود: نعمت ولایت در کنار دو نعمت دیگر مکمل می‌شود زیرا تا زمانی که شما مومن نباشید حضور پیامبر(ص) و ائمه(ع) فایده‌ای ندارد چون نبوت پیامبر(ص) برای کسی مفید است که اهل دل و معرفت باشد و ایمان در واقع بستر بهره‌مندی از نعمت پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.

 

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه پیامبر باید علم و ایمان را در دل کسی جای دهد که اهل معرفت باشد ابراز داشت: جسم ما در حال رشد است اما باید تلاش کنیم که معرفت‌ها، دانش‌ها، اخلاق، منش و... ما نیز رشد کند، ولایت دقیقا با نفوس انسان کار دارد و پیامبر(ص) برای رشد و پویش انسان‌ها از سوی خدا نازل شد.

 

استاد هادی مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه خداوند پیامبر(ص) را برای ما فرستاد تا او را اسوه خود قرار دهیم تاکید کرد: اسوه یعنی الگو قرار دادن پس همه باید پیامبر(ص) را اسوه خود قرار دهیم، اعمال ما هروز رصد می‌شود پس باید تلاش کنیم با الگو قرار دادن پیامبر از انحراف جلوگیری کنیم و به راه راست برویم.

 

وی در پایان گفت: ما باید به سنت پیامبر(ص) همان چیزی که رهبری با عنوان سبک زندگی اسلامی معرفی می‌کند اهتمام بورزیم، ما باید عبادت و اطاعت از اهل بیت(ع) را مدنظر قرار دهیم، همانگونه که در ابتدای زیارت حضرت عباس(ع) نیز اطاعت را مطرح می‌کنند پس ما هم باید اطاعت از اهل بیت را داشته باشیم./202/816/ب1

ارسال نظرات