۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۴۲۶۲۱۸
معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه:

حوزه علميه پرچم دار مبارزه با ظلم و ستم است

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور گفت: براي تبيين پايه هاي تمدن جديد اسلامي در جهان نيازمند حضور روحانيت به عنوان سخنگويان دين هستیم، از اين رو پرچم دار مبارزه با ظلم و ستم در جهان روحانيت و حوزه هاي علميه است.
حجت الاسلام محمود ملك دار حجت الاسلام محمود ملك دار تقدير از آيت الله عبدالنبي نمازي جانباز دفاع مقدس به مناسبت روز جانباز

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمود ملك دار معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور بعد از ظهر امروز در نهمين همايش معاونين امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور در مشهد اردهال كاشان با تبريك مواليد شعبانيه و روز پاسدار و جانباز گفت: درطول تاريخ انبيا و اوليا، پيامبر اسلام و ائمه معصومين(س) هميشه جدال بين حق و باطل وجود داشته است.

 

وي افزود: آيات و روايات زيادي در رابطه با دشمن و دشمن شناسي و كيفيت برخورد با دشمن آمده است كه همه اينها گواه براين است كه اين نبرد و اين رويارويي در هميشه تاريخ از جمله در زمان حاضر نيز وجود دارد.

 

به گفته وي، يكي از مسائلي كه رهبر معظم انقلاب در سخنراني هاي متعدد و مناسبت هاي متعدد به آن اشاره و تأكيد دارد، دشمن شناسي و مقابله با دشمن و ايستادگي و مقاومت در برابردشمن است.

 

حجت الاسلام ملك دار با اشاره به اينكه، دشمنان امروز شاهد شتاب و پيشرفت روزافزون انقلاب و اسلام است يادآور شد: اين پيشرفت به اندازه اي شتاب دارد كه زمينه ساز تمدن برزگ اسلامي شده و تبديل به زنگ خطري براي دشمنان شده است تا دشمني خود را با انقلاب و اسلام مضاعف و چندين برابر كنند.

 

به گفته وي، دشمن مي داند با شكل گيري تمدن بزرگ اسلامي، بساط استكبار و ظلم و ستم برچيده خواهد شد و زمينه ظهور عدل و عدالت و حاكميت مطلق الهي فراهم خواهد شد.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور ياد آور شد: دشمني و مقابله دشمن امروز نه تنها با انقلاب اسلامي است، بلكه در هر نقطه از جهان كه نداي دين و اسلام بلند باشد اين برخوردها نيز وجود دارد.

 

حجت الاسلام ملك دار با اشاره به اينكه، شدت و افزايش جنايات و قتل عام در منطقه اي و سوريه به ويژه روزهاي اخير در حلب با وضعيت خطرناكي روبرو است، گفت: وضعيت فعلي در سوريه به دليل وجود پايگاه حزب الله در لبنان و سوريه در خط مقدم مقابله با رژيم صهيونيستي براي تدوين تمدن بزرگ اسلامي است.

 

وي با طرح اين سؤال كه در برابر اين دشمن چه كسي بايد بايستاد و اين تمدن بزرگ اسلامي را چه كسي بايد براي مردم جهان تدوين كند گفت: همان طوريكه تاريخ پر افتخار روحانيت نشان داده است پرچم دار اين مبارزه در برابر ظلم و بي عدالتي در طول تاريخ روحانيت و حوزه هاي علميه بوده است.

 

به گفته وي، كسي كه توانست اسلام را از سوی سخنگويان دين حفظ كند، روحانيت و حوزه هاي علميه است و امروز نيز پرچم دار مبارزه با ظلم و زور روحانيت و در راس آن يك مرجع تقليد و يك رهبر بصير و تيز بين، يعني رهبر معظم انقلاب است.

 

حجت الاسلام ملك دار گفت: براي تبيين پايه هاي تمدن جديد اسلامي در جهان نيازمند حضور روحانيت به عنوان سخنگويان دين است، از اين رو تبيين دين و تبيين تمدن اسلامي و پرچم دار مبارزه با ظلم و ستم در جهان روحانيت و حوزه هاي علميه است.

 

روحانيت براي انجام رسالت خود نيازمند پشتيباني است

وي افزود: اين حوزه و اين روحانيت با اين رسالت مهم  به مانند دفاع  مقدس كه يك نفر رزمنده در خط مقدم نيازمند 7 نفر پشتيبان در پشت جبهه بود، امروز نيز روحانيت براي انجام رسالت خود نيازمند پشتيباني است.

 

به گفته وي براي مقابله روحانيت با دشمن در خط مقدم نيازمند پشتيباني و حمايت است كه بخش بزرگي از اين پشتيبان و مأموريت بر عهده شما معاونان امور طلاب و دانش آموختگان سراسركشور به عنوان پرچمداران مبارزه و سخنگويان دين است كه اهميت كار شما را مي رساند.

 

وي افزود: معاونت امور طلاب و دانش آموختگان كشور با ساختاري جديد در سراسر كشور در حال فعاليت است و به همت شما كارهاي مهمي را در چند سال گذشته انجام داده است. 

 

حجت الاسلام ملك دار در ادامه تشكيل 7 معاونت آموزش، پژوهش، تبليغ، تهذيب، اداري و مالي، آمار و معاونت امور طلاب و دانش آموختگان خبر داد و افزود: براساس مصوبه شوراي عالي حوزه هاي علميه طي 7  سال گذشته يك ساختار نسبتا خوب و جامع و چابكي به تصويب رسيد كه در آن 7 معاونت ديده شده است.

 

وي با اشاره به نياز حوزه در فعاليت هاي بين المللي گفت: امروز چشم جهان به حوزه و روحانيت دوخته شده است از اين رو معاونت جديدي نيز با عنوان معاونت اموربين الملل تأسيس شد كه فعاليت ها و ارتباطات قابل توجهي در اين بخش داشته است.

 

وي افزود: معاونت امور طلاب داراي دو بخش معاونت امور طلاب و دانش آموختگان است كه امور طلاب بخش شهريه و تغذيه مدارس علميه را برعهده دارد.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور همچنين اسكان طلاب، امور مشمولين و نظام وظيفه را يكي ديگر از وظايف اين معاونت اعلام كرد و گفت: از سال گذشته صدور كارت شناسايي طلاب سراسر كشور آغاز شده است كه اين كارت شناسايي در رابطه با وضعيت نظام وظيفه طلاب و كاربردهاي بسيارديگري دارد.

 

حجت الاسلام ملك دار با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود 27 نهاد از نهادهاي كشوري از سرباز طلبه استفاده مي كنند گفت: طلاب در اين نهادها در قالب فعاليت هاي فرهنگي فعاليت مي كنندو بعد از دو سال كارت دائم نظام وظيفه دريافت مي كند.

 

وي، بخش ايثارگران، شاهد، بسيج، راهيان نور و اردوهاي طلاب در سراسر كشور را از ديگر وظايف اين معاونت اعلام كرد و گفت: سالانه حدود 10 هزار اردو نفر، در اردوها شركت و بحث اسكان و تغذيه و اياب و ذهاب آنها توسط اين معاونت پشتيباني مي شوند.

 

يكي از تأكيدات رهبر معظم انقلاب اهتمام طلاب به ورزش است

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور، بهداشت، سلامت مداري و تربيت و بدني و ورزش را از ديگر فعاليت اين معاونت ذكر كرد و يادآور شد: يكي از تأكيدات رهبر معظم انقلاب اهتمام طلاب به ورزش است، چرا كه نشاط و سلامت جسمي طلاب است كه مي تواند موفقيت هاي تحصيلي طلاب را تضمين كند.

 

حجت الاسلام ملك دار همچنين با اشاره به فعاليت اين معاونت در بخش دانش آموختگان گفت: خروجي حوزه براي روحانياني كه قصد خدمت به نظام در نهادهاي مختلف نيروهاي مسلح و سازمان هاي دولتي و غير دولتي را دارند شناسايي و مصاحبه مي شوند.

 

به گفته وي، در حال حاضر حدود 5 هزار طلبه در قم مصاحبه شدند و توانايي آنها بررسي و براي خدمت به نظام در هر نقطه اي كه درخواست شود آماده هستند.

 

وي با اشاره به انجام تست سلامت جسمي طلاب هنگام گزينش در مدارس گفت: سنجش سلامت طلاب با مشاركت مركز خدمات حوزه هاي علميه امسال براي سومين سال متوالي انجام شده است، از اين رو سنجش سلامت يك از فرايند پذيرش براي ورود طلاب به حوزه هاي علميه است كه آئين نامه اي آن در شوراي معاونين حوزه هاي علميه تصويب و از سوی آيت الله بوشهري ابلاغ شد.

 

حجت الاسلام ملك دار در ادامه از ساخت يك زائرسرا ويژه طلاب سراسر كشور در مشهد مقدس با ظرفيت 250 اتاق خبرداد و گفت: طلاب سراسركشورمي توانند از طريق سايت براي ثبت نام اقدام كنند.

 

وي از بيمه طلاب حوزه هاي علميه توسط مركز خدمات حوزه خبرداد و افزود: طلاب ضمن بيمه عادي از بيمه تكميلي نيز بهره مند هستند كه يكي از مزاياي بيمه طلاب بازنشستگي است.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه كشور از تصويب طرح راه هاي تأمين منابع درشوراي معاونان خبر داد و افزود: يكي از راه هاي تأمين منابع مالي موضوع وقف است كه اگر وقف به درستي احياء شود حوزه هاي علميه خودكفا خواهند شد كه براي تحقق آن در قالب معاونت موقوفات و اوقاف طرح آن  براي تصويب به شوراي عالي رفت.

 

وي همچنين از فعاليت هاي بخش شاهد و ايثار و بسيج به عنوان يكي از افتخارات معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه نام برد و افزود: تجليل از ايثارگران و راهيان نور در برنامه هاي امسال بود.

 

حجت الاسلام ملك دار يادآور شد: روحانيت اين افتخار را دارد كه با 4 هزار و 500 شهيد روحاني و به همين تعداد جانباز و ايثارگر كه بيشترين شهيد و جانباز نسبت به درصد جمعيت روحانيت  است به مناسبت هاي مختلف از آنها تجليل مي شود.

 

شايان ذكر است، در اين مراسم، از آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان به عنوان جانباز هشت دفاع مقدس تقدير و تجليل به عمل آمد./201/1307/ب1

ارسال نظرات