۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۲۸۷۹۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

علم عالمانی ارزش دارد که در خدمت به بشریت باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر دین اسلام درباره فضیلت علم و عالم سخن به میان آورده درباره آن عالمانی است که علم خود را به کار گرفتند تا به وظایف خود در قبال بشریت عمل کنند.
فیاضی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در مراسم رونمایی «شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: در قرآن آیات فراوانی داریم که به تفکر و تعقل اهمیت داده است، شیعه نیز به این امر به عنوان دستور قرآنی پایبند است.

 

وی افزود: خداوند متعال دو نعمت عقل و پیامبران را به انسان‌ها هدیه کرده است، هر آنچه عقل فهم کند پیامبران آن را بیان می‌کنند اما بخشی از پیام‌های انبیا را نیز عقل نمی‌فهمد، ابوعلی سینا در اثبات ضرورت نبوت به مساله استناد می‌کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دستورات الهی به واسطه پیامبران مکمل عقل است، عنوان کرد: به کمال رسیدن عقل انسان از طریق پیامبران امکان پذیر است، ضرورت نبوت با همین دلیل عقلی اثبات می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به اعتبار عقل بیان داشت: بر اساس آنچه ملاصدرا مطرح کرده انسان‌ها با توجه به کمالات علمی و عملی که کسب می‌کنند با هم تفاوت دارند، اگر چه همه انسان‌ها در ابتدا یک نوع هستند اما با گسترش اطلاعات آنها با یکدیگر متفاوت می‌شوند.

 

وی افزود: بر اساس آیات و روایات ائمه معصومین(ع) کمال انسانی در این است که شخص علم را کسب کرده و آن را وسیله رضای الهی و تزکیه نفس خود قرار دهد در غیر این صورت علم ارزش ذاتی ندارند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر دین اسلام درباره فضیلت علم و عالم سخن به میان آورده درباره آن عالمانی است که علم خود را بکار گرفتند تا به وظایف خود در قبال بشریت عمل کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی در پایان با اشاره به حدیثی از امیرمومنان علی (ع) خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند: هر کس از شیعیان ما عالم به دین باشد و ضعفای شیعه را از ظلمت جهل به نور علم بیاورد، علمی که عنایت ما هم به او بوده، روز قیامت خواهد آمد در حالی که در سر او تاجی از نور است که برای اهل محشر می‌درخشد./202/807/ب1

 

ارسال نظرات