فعالیتهای گسترده یک عالم اهل سنت برای مقابله با وهابیت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر عصام العماد، وهابی شیعه شده، مدرس جامعة المصطفی العالمیة و فارغالتحصيل دانشگاه امام محمد بن سعود عربستان سعودي عصر امروز در نشست علمی تقابل اهل سنت با وهابیت که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با بیان این که علمای اهل سنت به وهابیت گاهی نگاه برونی و گاهی نگاه درونی داشته اند اظهار داشت: نگاه درونی به وهابیت یعنی آن که یک شخص در میان جامعه وهابی زندگی کرده و با آنان رفت و آمد داشته ولی به جهت علم و عمل به سوی آن ها گرایش پیدا نکرده است، این شخص بهتر می تواند از کسی که فقط اندیشه وهابیت را در کتاب ها خوانده است با نگاهی بیرونی در مورد وهابیت نظر دهد.
نگاه درونی به وهابیت
وی ادامه داد: شخصیت هایی از علمای اهل تسنن در جامعه وهابیت بوده اند و در یک مقطع زمانی در مدرسه و مسجد و دانشگاه با وهابیت هم زیستی و مسالمت داشته اند که یکی از این شخصیت ها امام کوثری است؛ شخصیت برجسته جهان اهل تسنن و اهل ترکیه است، کتاب های ایشان نقد از درون دارد چون از نزدیک با وهابیت آشنایی پیدا کرد و با وجود این که با آن ها در ارتباط بود جذب وهابیت نشد.
العماد با اشاره به افراد دیگری که در این حوزه نگاه درونی داشته اند، عنوان کرد: افراد دیگری که بر نقد اندیشه های وهابیت تلاش کرده اند افرادی مثل امام محمد غزالی است که در عربستان سعودی استاد دانشگاه و امام جماعت مسجد وهابی ها بود و با حمایت دولت آل سعود در عربستان فعالیت می کرد ولی جذب وهابیت نشد چرا که این افراد در حوزه علمیه سنتی اهل تسنن درس خواندند و صاحب نظر در علوم حدیث و قرآن بودند.
امام کوثری شخصیت برجسته جهان اهل تسنن برای مقابله با وهابیت
وی در ادامه به معرفی شخصیت برجسته اهل تسنن در زمینه تقابل درونی با وهابیت یعنی امام کوثری پرداخت و گفت: اولین ویژگی او این بود که از درون وهابیت را می شناخت چرا که با آن ها زندگی کرده است به همین دلیل با حالت تهاجمی به اعتقادات آن ها وارد نمی شود؛ کوثری بنیان گذار یک مدرسه جدید نقد درونی وهابیت بوده است و مقالات متعددی توسط شاگردان ایشان در سراسر جهان جمع شده است و در حقیقت شخصیتی بی نظیر است و با این که ترک زبان بود در عربی هم حرف اول می زند و قلم زیبایی داشت.
مدرس جامعة المصطفی العالمیة با بیان این که ویژگی دیگر امام کوثری آشنایی با متون اسلامی بود گفت: او با اکثر مخطوطات در سراسر جهان اسلام آشنایی کامل داشت و اضافاتی که در نسخه های خطی و قدیمی بود را نیز مطالعه کرده بود و زهد ایشان نیز مثال زدنی بوده است؛ در آن زمان آتاتورک و طرفداران او در ترکیه سعی کردند که او از لائیک ها حمایت کند ولی قبول نکرد واز ترکیه به مصر رفت و در آن جا منزلی را اجاره می کند و برای وهابیت مشکلات بزرگی ایجاد کرد.
وی عنوان کرد: وهابیت بعد از هفتاد سال بعد از مرگ امام کوثری هنوز مقالات بر ردّ او می نویسد و کتاب هایی علیه او در سرتاسر دنیا در بین وهابی ها تدریس می شود؛ ویژگی دیگر او احترام به آل محمد بوده است همچنانکه در کتابی محبت و عشق او به امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به شکل روشن نشان داده شده است و خود او به صراحت می گوید: امام علی مدینة العلم و مظلوم ترین انسان تاریخ است.
مقالات فراوان کوثری علیه ناصبی ها
العماد با بیان این که کوثری علیه ناصبی نیز مقالات متعددی نوشته است، تصریح کرد: کسانی که در دنیا کتاب علیه وهابیت نوشته اند یا از شاگردان او و یا شاگرد شاگردان او بوده اند؛ امام کوثری در مباحث رجالی صاحب نظر بود و به همین دلیل یحیی المعلمی الیمانی کتاب کاملی در نقد اندیشه های علامه کوثری در علوم حدیث نوشته است، کوثری ثابت کرد احادیثی که در کتب اهل تسنن در مورد جسمانیت خدا بیان شده نادرست است و می گوید در آن زمان عده ای از دشمنان اسلام احادیثی در باب صفات جسمانی خدا به رسول اکرم(ص) نسبت دادند و اعراب جاهل پذیرفته و به کتب حدیثی تزریق کردند.
وی ادامه داد: امام کوثری صحیح بخاری و رجال بخاری را تفکیک و در رجال بخاری تشکیک می کند و معتقد است عده ای در کتاب های مشهور اهل تسنن دست برده و در طول زمان نظریات خود را به اسم بخاری وارد کرده اند؛ شما نگاه کنید وقتی وهابی ها می گویند در بخاری به امام صادق(ع) طعنه زده شده است او محکم می ایستد و بیان می کند این ها مسائلی است که در رجال بخاری مطرح شده که همه آن ها معتبر نیست.
این استاد حدیث و تاریخ با بیان این که وهابیت علیه دو مذهب تشیع و تصوف ظلم های زیادی کرده است، خاطرنشان کرد: در تشیع که مشخص است ولی تصوف اهل سنت که به معنای عرفان و معنویت است را نیز تخریب کرد و امام کوثری سعی در احیای این امر داشت؛ یکی از شاگردان کوثری می گوید یکی از علل جنگ، کم شدن تصوف در است، تصوف به تعبیر او عرفان ومواعظ اخلاقی است که و وقتی از آن جدایی صورت می گیرد، عالم اخلاق و کرامات از بین می رود.
صوفیه تحریف نشده باید احیا شود
وی ادامه داد: شیعه شاید علیه صوفی گری کتاب می نویسند، این درست است چرا که شیعه صوفیه تحریف شده را طرد می کند ولی ما صوفی پاک و برگرفته از نهج البلاغه نیز داریم و در جهان اهل تصوف ضربه زدن به آن یعنی ضربه زدن به اخلاق و نیجریه و سودان به همین دلیل ضربه خوردند؛ برای آن ها برای تصوف جایگزینی وجود ندارد.
العماد با بیان این که صوفی ها در مسائل اخلاقی هزار و 500 سال تلاش کردند، افزود: وهابیت این تصوف را خراب کرده و وحشی گری را به راه انداخته است؛ عارف وصوفی در جهان اهل تسنن یعنی خدا شناس است و به همین جهت یکی از بزرگان اهل تسنن از امام علی(ع) به عنوان امام العارفین یاد می کند و در جواب معترضین می گوید اگر همه کلمات امام علی(ع) که در کتاب های ما صوفی ها در مورد خداشناسی آمده است، جمع آوری شود از کتاب نهج البلاغه بزرگ تر می شود و همه ما خدا را از طریق امام علی(ع) شناختیم.
وی در پایان یادآور شد: امروز رسانه جهان اهل تسنن آل سعود است و آن ها برای معرفی مذهب ضاله خود افرادی مثل البانی را معرفی می کنند ولی در میان اهل تسنن واقعی شخصیت های خوب معرفی نشدند و ما می توانیم با کنفرانس هایی برای شناسایی افرادی مثل امام کوثری که راه ورود از تسنن به تشیع را هموار کردند گام بلندی در جهت مقابله با وهابیت برداریم./1330/پ202/ی