۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۳۱۱۹۲
آیت الله مهدوی:

نظارت استصوابی جزء لاینفک قانون اساسی است/ مسؤولان حق ندارند مالیات مردم را صرف کنسرت موسیقی کنند

آیت الله مهدوی با انتقاد از عملکرد شهرداری اصفهان در برگزاری کنسرت های موسیقی در سطح شهر گفت: شما در امر اداره امور شهر وکیل مردم اصفهان هستید و حق ندارید پول هایی که از طریق مالیات از مردم دریافت می کنید بدون اجازه آن ها در کارهای اشتباه خرج کنید.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امشب در جمع طلاب اصفهان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: واژه توکل به معنای اعتماد بر کسی توأم با باز کردن راه برای او است.

 

وی افزود: امیدوارم در ماهی که شب های آن بهترین شب ها و روزهای آن بهترین روزها است، خداوند از برکات فراوانی که در این ماه قرار داده، همه شما را متنعم کند و از خداوند درخواست می کنم که ما را به عنوان میهمانان این ماه بپذیرد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از معصوم(ع) که می فرمایند، «با گفتن الحمد لله شکر همه نعمت ها را به جای بیاورید»، ادامه داد: ضمانت بقای نعمت های الهی تشکر از خداوند است، هر چند نمی توان شکر نعمت های الهی را به جای آورد ولی با تکیه بر این روایت، الحمد لله می گوییم و بابت ورود به این ماه مبارک از خداوند تشکر می کنیم.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه در تبیین مبحث وسیع توکل ابراز کرد: واژه توکل به معنای اعتماد بر کسی توأم با باز کردن راه برای او است و خودِ واژه اعتماد به معنای ستون گرفتن است، البته اعتمادی که در واژه توکل نهفته است، اعتماد معنوی است.

 

وی تصریح کرد: در توکل علاوه بر اعتماد به شخص وکیل تلاش شخص موکل بسیار مؤثر است، این مهم ترین و اساسی ترین تفاوت واژه توکل و تفویض است، چرا که در تفویض بر خلاف توکل، انسان بدون اِعمال نفوذ، بر دیگری اعتماد می کند.

 

آیت الله مهدوی در تشریح ارتباط خداوند و بنده ابراز کرد: بر اساس آیه پنجاه و هشتم سوره فرقان که می فرماید «وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا» و آیه چهل و چهارم سوره غافر که می فرماید «فَسَتَذْکُرُونَ ما أَقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ» در ارتباط خداوند و بنده، هم توکل وجود دارد و هم تفویض، البته نود و نه درصد مواقع انسان باید بر خداوند توکل کند و در یک درصد مواقع باید کارها را بدون دخالت خود، به خداوند واگذار کند.

 

امام جمعه موقت اصفهان برای توضیح بیشتر در زمینه مباحث توکل و تفویض با بیان مثالی ادامه داد: فرض کنید زنی در حال ازدواج با مردی است، آن زن هم می تواند برای تعیین مقدار مهریه وکیلی انتخاب کند و هم می تواند تعیین مقدار مهریه را به همسر خود واگذار کند، که در روش اول او با اِعمال نظر خود در تعیین مقدار مهریه مداخله می کند ولی در روش دوم با تفویض تعیین مقدار مهریه به همسرش، نظر خود را در این مسأله اِعمال نمی کند.

 

وی تبیین کرد: در مسائلی مانند ازدواج، معاملات، معالجات، کسب معاش و به طور خلاصه در همه کارهایی که انسان می تواند از عقلش برای رسیدن به هدف استفاده کند، باید بر خداوند توکل کرده و تلاش کند ولی در مسائلی مانند زمان و شرایط مرگ و به طور خلاصه فعالیت هایی که از حوزه اختیارات انسان خارج است، باید کارها را به خداوند تفویض کنیم.

 

آیت الله مهدوی اساس خلقت عالم وجود را بر اساس حکمت الهی دانست و گفت: به دلیل این که عالم وجود بر اساس حکمت الهی خلق شده، ما باید در بیشتر مواقع بر خداوند توکل کنیم تا این که بدون انجام هیچ کاری کارها را به طور کامل به او بسپاریم.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با انتقاد از عملکرد شهرداری اصفهان در برگزاری کنسرت های موسیقی در سطح شهر اظهار کرد: شما در امر اداره امور شهر وکیل مردم اصفهان هستید، مردم متدین اصفهان از برگزاری چند ده میلیونی کنسرت های موسیقی در سطح شهر راضی نیستند، شما حق ندارید پول هایی که از طریق مالیات از مردم دریافت می کنید بدون اجازه آن ها در کارهای اشتباه خرج کنید.   

 

وی ادامه داد: افرادی که در وزارت امور خارجه فعالیت دارند نیز وکلای مردم هستند، وزیر امور خارجه وکیل مردم است و باید در حوزه قانون اساسی با کشورهای خارجی مجالست و گفت و گو داشته باشد، اگر کسی نمی تواند تابع قانون باشد، باید استعفا بدهد، نمایندگان مجلس هم وکلای مردم هستند و همگی باید نظر استصوابی شورای نگهبان را در زمینه تصویب قوانین بپذیرند، چرا که نظر استصوابی شورای نگهبان در زمینه تصویب قوانین و همچنین تأیید افرادی که برای نمایندگی مجلس کاندید شده اند، جزء بندهای قانون اساسی است، قانون اساسی که مردم به چارچوب آن رأی مثبت داده اند.

 

آیت الله مهدوی در پایان امام زمان (عج) را همه کاره عالم هستی معرفی کرد و افزود: نام حضرت میکائیل از کلمه مِوکال مشتق شده، این ملک جزء چهار ملک مقرب است و وکیل ارزاق مردم از جانب خداوند است، این ملک به همراه سه ملک مقرب دیگر، برای تعیین محدوده وکالت خود، شب قدر خدمت امام زمان (عج) می رسند./867/201/ب3

ارسال نظرات