۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۴۳۱۳۷۴
آیت‎الله مظاهری:

استفاده از ماه رمضان در گرو انس با قرآن و دعا است

حضرت آیت‎الله مظاهری با اشاره به اهمیت انس با قرآن و دعا، گفت: راز و نیاز با خداوند و دعا در ماه مبارک رمضان، بسیار اهمیت دارد، خدا دوست دارد انسان به مقام رشد برسد و با ملائکه سر و کار داشته باشیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله مظاهری، چهارشنبه بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم با اشاره به ضرورت این که انسان نباید در ماه رمضان گناه کند، گفت: اگر کسی در ماه رمضان گناه کند، روزه او روزه پوک میشود، روزه صحیح است و نیاز به قضا و کفاره ندارد اما این روزه مؤثر و مقبول خداوند نیست، چون خداوند فرموده که من از اهل تقوا قبول میکنم.

 

وی با بیان این که همه ما باید آشنای به احکام دین باشیم، افزود: ما باید از نظر احکام به رساله مسلط باشیم و از نظر اعتقادات خوب بتوانیم، نبوت و ولایت و معاد جسمانی را اثبات کنیم و همچنین از نظر اخلاق باید آشنایی کامل به اخلاق داشته باشیم، چه باید کرد که صفات رذیله نداشته باشیم، انسان باید آشنایی کامل به این علم داشته باشد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اکنون زمان ما، زمان شبهه است و دشمنان ایجاد شبهه در دین میکنند، باید جوانان ما به ویژه دانشگاهیان و دبیرستانیهای ما آشنای به اسلام باشند و از اوجب واجبات است که از نظر احکام و اخلاق و اعتقادات اسلام عزیز را صحیح بشناسیم و این رکن است، خداوند جاهل مقصر را دوست ندارد.

 

وی ادامه داد: ما باید هم خودمان هم وابستههایمان آشنایی کامل به اسلام عزیز داشته باشیم و اسلام عزیز مرکب از اعتقادات، احکام و اخلاق است، باید همه از گناه اجتناب داشته باشیم تا شیعه واقعی باشیم، پس این دو رکن را باید رویش کار کنیم، اگر در شبانهروز روی دوری از گناه و آشنایی با اسلام تلاش کنیم، هم مؤمن و هم متقی میشویم.

 

حضرت آیتالله مظاهری با تأکید بر این که انس با قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: مرحله اول انس با قرآن خواندن قرآن است، ما باید به ویژه در ماه رمضان تا جایی که میتوانیم قرآن بخوانیم، این زبان ما باید انس با قرآن داشته باشد، مرحله دوم این است که معنای قرآن و آیات قرآن را بدانیم.

 

وی گفت: گاهی برخی افراد به جای انس با قرآن، حرفهای لغو و بیهوده میزنند، این سخنان اشکال دارد، اگر که این سخنان غیبت و تهمت نباشد، تعریف از خود نباشد و گناه باشد، حرف بیخودی است، به جای این حرفهای بیخودی انسان قرآن بخواند، در ماه مبارک رمضان درباره امام سجاد(ع) گفتهاند که چهل ختم قرآن انجام میدادند و این خواندن قرآن را قرآن از ما نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در همه ایام سال از ما میخواهد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که دانستن معنا و تفسیر قرآن را نیز قرآن از ما میخواهد، ابراز کرد: خیلیها هستند که نمیتوانند آیه را معنا کنند و آن چه را که اهلبیت(ع) میخواهند دریابند، قرآن میفرماید کسانی که نمیتوانند در قرآن تدبر کنند بر دلهایشان قفل است و خوشبختانه تفسیرهای فراونی وجود دارد، مرحله سوم انس با قرآن عمل به قرآن است، قرآن کتاب عمل است و انسان میسازد و قرآن در دل انسان نور ایجاد میکند.

 

وی گفت: راز و نیاز با خداوند و دعا در ماه مبارک رمضان، بسیار اهمیت دارد، خدا دوست دارد انسان به مقام رشد برسد و با ملائکه سر و کار داشته باشیم، تا میتوانیم دعا کنیم، موقع افطار و خواب دعا کنیم، هنگام بیدار شدن از خواب دعا کنیم، در راه دعا کنیم، اگر هم بیکار هستیم دعا کنیم، دعا خصوصیت عجیبی دارد و آن این است که کلام صاعد است و حتما مستجاب است.

 

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: گاهی با استفاده از مفاتیح و گاهی مکالمه و خودمانی با خداوند سخن بگوییم، بعضی وقتها به جای غصه خوردن و به جای این که حرص بخوریم از خداوند بخواهیم و بگوییم خدا خدا، با خداوند راز و نیاز کنیم، همیشه به ویژه در ماه مبارک رمضان و مخصوصا در شبهای قدر به دیگران دعا کنیم، حتی درباره هدایت دشمنان دعا کنیم، دعا کنیم این بلاها و گرفتاریها از مسلمانان رفع شود./201/914/ب1

ارسال نظرات