به کثرت اعمال نباید مغرور شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین با بیان اینکه مرگ پایان حیات نیست بلکه تغییر مکان از این دنیا به جهانی دیگر است، گفت: موت و حیات مخلوق هستند، مانند روز و شب، روشنایی و تاریکی، شب به معنای عدم نور نیست چرا که خلق شده است و موت نیز به این صورت است، مهم ترین حق خدا برگردن ما که در حیات آخرت باید به آن پاسخگو باشیم خلوص است، پس مرگ تمام شدن کار ما نیست بلکه حیات دیگری است.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به سنجش عملکرد و اعمال انسان با میزان خلوص، تصریح کرد: عبد از خود مالک نیست و اختیاری از خود ندارد، یعنی حق مالکیت و قابلیت مالکیت ندارد، همه ما مدعی بندگی خدا هستیم اما آیا واقعا به این صورت هستیم یا اینکه همواره طلبکار خدا هستیم و خیال میکنیم مالک و صاحب همه چیز هستیم و اختیار همه چیز در دست ما است؟
وی گناه کردن را جنگ و مبارزه با خدا دانست و اظهار کرد: هر مقدار هم انسان گناه کرده است و نافرمانی از اوامر الهی در کارنامه خود دارد بازهم راه بازگشت دارد، میتوان با خواندن دو رکعت نماز و ابراز پشیمانی و اعتراف به گناهان راه بازگشت به سوی خدا را در پیش گرفت، اگر واقعا تصمیم به بندگی کردن داشته باشیم همه چیز برما بخشیده میشود البته این در مورد حق الله است و اگر کسی حق الناس برگردنش باشد باید در این دنیا این حق را از گردن خود بردارد.
آیت الله ناصری تأثیر خلوص بر اعمال را مانند کیمیا بر مس ذکر کرد و گفت: هر عملی که خلوص به آن اضافه شود موجب خشنودی خدا میشود و خدا با خلوص از ما راضی میگردد، اعمال اگر برمبنای ریا و خودنمایی باشد مقبول نخواهد بود، خلوص شرط پذیرش اعمال و اثرگذاری عبادات بر انسان است، عبد واقعی تمام عبادات و اعمالش بر اساس خلوص است.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ضمن تأکید بر فانی بودن دنیا و هرآنچه در دنیا است، خاطرنشان کرد: حضرت موسی زمانی که توانست از دلبستگیهایش بگذرد به او مقام عطا شد، انسان نباید تنها به فکر خانواده و فرزندان باشد، افراد فراموش میکنند فرزندانشان هم خدایی دارند که همه چیز را برای آنها فراهم خواهد کرد، انسان نباید از اعمال خود غافل شود و تنها به فکر خانواده باشد.
وی خلوص عمل را مهم تر از کثرت عمل دانست و تصریح کرد: روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که توصیه میشود به کثرت عمل دل نبندیم بلکه باید در خلوص جدیت داشته باشیم، خلوص میزان و ملاک سنگینی و ثواب اعمال انسان است و به همین دلیل است که انسان نباید به کثرت اعمال خود دل ببندد و از کثرت اعمال مغرور شود./202/1304/ب1