۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۳۲۶۷۹
آیت الله مهدوی:

توکل بر اهل بیت همان توکل بر خداوند است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ موجودی در عالم هستی با اهل بیت (ع) قابل قیاس نیست، چرا که همه موجودات در مقایسه با اهل بیت(ع) از هر نظر جایگاه پایین تر هستند.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: اگر جسمی در مقابل آیینه بایستد، همه ویژگی های آن جسم در آیینه پیدا است، با این تفاوت که وجود تصویر در آیینه وابسته به وجود جسم است ولی وجود جسم به وجود تصویر در آیینه وابستگی ندارد.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به توکل افزود: یکی از دلایل مهمی که خداوند را به عنوان بهترین وکیل مطرح می کند، واجب الوجود بودن خداوند است، یعنی خداوند تنها موجودی است که نیستی و عَدَم در او راه نداشته و ندارد، البته این مسئله را عقل انسان کاملاً درک می کند.

 

آیت الله مهدوی تصریح کرد: این واجب الوجود بودن هم در ذات و هم در صفات الهی هویدا است، هم صفات ذاتیه ای که از ذات او قابل انفکاک نیست و لحظه ای از او جدا نمی شود مثل علم و قدرتش و هم صفات فعلیه مثل خالقیت و رزاقیت که بعد از آفرینش عالم برای خداوند ایجاد شده است، البته باید متذکر شوم که صفات فعلیه ریشه در صفات ذاتیه دارد، یعنی خداوند با استفاده از علم و قدرتش عالم خلق کرده است هر چند از قبل چنین صفتی برایش وجود نداشته است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تبیین کرد: در زندگی شخصی امکان دارد بر دیگران نیز توکل کنیم ولی این توکل کردن باید با استمداد طلبی از خداوند باشد، مثلاً وقتی برای درمان بیماری به پزشک مراجعه می کنیم، در اصل داریم به او توکل می کنیم، ولی نباید فراموش کنیم که همان پزشک همه چیزش را از خداوند دارد.

 

وی ابراز کرد: مسئله ای که باید بدان توجه داشته باشیم توکل کردن بر کسی است که تمام وجودش توکل بر خداوند است، مثلاً می خواهیم بررسی کنیم آیا می شود بر اهل بیت (ع) توکل کرد یا نه.

 

آیت الله مهدوی با استناد به روایات معصومین (ع) اظهار کرد: هیچ موجودی در عالم هستی با اهل بیت (ع) قابل قیاس نیست چرا که همه موجودات در مقایسه با اهل بیت (ع) از هر نظر جایگاهی پایین تری دارند، حتی انبیاء قبل از پیامبر اسلام و اوصیای قبل از امیرالمؤمنین (ع).

 

امام جمعه موقت اصفهان به دعای امام زمان (عج) در ماه رجب که می فرمایند، فرقی بین ما و خداوند نیست مگر این که ما بندگان خداوند هستیم، اشاره کرد و ادامه داد: تنها موجوداتی که در حدوث صفات با خداوند تفاوتی ندارند، وجود نازنین اهل بیت (ع) هستند، تنها تفاوت بین خداوند و اهل بیت (ع) این است که خداوند واجب الوجود است و منشأ صدور صفاتش خودش است، ولی اهل بیت (ع) مخلوق خداوند بوده اند و منشأ صدور صفاتشان خداوند است.

 

وی تشریح کرد: اگر جسمی در مقابل آیینه بایستد، همه ویژگی های آن جسم در آیینه پیدا است، با این تفاوت که وجود تصویر در آیینه وابسته به وجود جسم است ولی وجود جسم به وجود تصویر در آیینه وابستگی ندارد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که می فرمایند، همه عالم مثل کف دست در اختیار ما اهل بیت (ع) است، ابراز کرد: اگر به آیات بیست و ششم و بیست و هفتم سوره جن که می فرماید«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً إِلاّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُول فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً» توجه کنیم در می یابیم که خداوند همه علمش را در اختیار بندگان پسندیده اش قرار می دهد، علمی که همه اتفاقات عالم از ازل تا ابد در آن وجود دارد.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر افزود: با توجه به نکاتی که عرض کردم متوجه می شویم که تقاضا کردن از اهل بیت (ع) و توکل کردن بر آن ها هیچ تفاوتی با تقاضا کردن از خداوند و توکل بر خداوند ندارد، چرا که اهل بیت (ع) خواسته های ما را از جانب خداوند برطرف می کنند و خداوند نیز تنها از مجرای اهل بیت (ع) به خواسته های ما پاسخ می دهد.

 

وی به علم نامتناهی اهل بیت اشاره کرد و گفت: وزیر حضرت سلیمان (ع) یعنی آسف با دانستن یک حرف از هفتاد و سه حرف اسم اعظم توانست کمتر از یک لحظه تخت بلقیس را خدمت حضرت سلیمان (ع) بیاورد، طبق روایتی از معصوم (ع)، اهل بیت (ع) به هفتاد و دو حرف از هفتاد و سه حرف اسم اعظم عالم هستند و در روایتی دیگر آمده علم آسف در قیاس با علم اهل بیت (ع) مثل رطوبت بال مگس است نسبت به آب دریاها، درک این مسائل به ما می فهماند که چرا همه کاره عالم هستی امام زمان (عج) هستند.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به جنگ احد تبیین کرد: زمانی که پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) یکه و تنها در مقابل دشمن جنگیدند و با توکل بر خداوند دشمن را به عقب نشینی وادار کردند، غاصبین خلافت حتی یک ضربت هم بر بدنشان اصابت نکرد، آن ها فرار کردند و خداوند از طریق جبرئیل وحی کرد تنها کسانی می توانند به دنبال پیامبر (ص) به مکه بروند که مجروح شده اند.

 

وی افزود: زمانی که تنها حدود نه نفر از یاران پیامبر (ص) به همراه امیرالمؤمنین (ع) برای سفر به مکه آماده شدند، پیکی از طرف اباسفیان برای ایجاد وحشت در میان اصحاب پیامبر (ص) آمد ولی همانطور که در آیه صد و هفتاد و سوم سوره آل عمران که می فرماید«الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ» به آن اشاره شده پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بدون ذره ای ترس بر خداوند توکل کردند و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان سپاهیان کفر شدند./867/202/ب2

ارسال نظرات