۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۳۲۷۵۳
کارشناس مسائل شرعی مطرح کرد؛

حکم فرو بردن بخار آب سونا و حمام برای روزه‌دار

حجت‌الاسلام اکبری به بررسی حکم فرو بردن بخار آب مانند بخار موجود در حمام و سونا برای روزه دار پرداخت و گفت: براساس فتوای برخی از مراجع احتیاط واجب این است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام شرعی استان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی حکم فرو بردن بخار آب مانند بخار موجود در حمام و سونا برای روزه دار پرداخت و گفت: فَتوا حضرت امام خمینی(ره) به همراه آیات عظام بهجت، فاضل و نوری همدانی در این رابطه نقطه مشترکی دارد که عبارت است از«احتیاط واجب این است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند.»

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در نظری دیگر از حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله سیستانی با حکمی متفاوت روبرو هستیم، اظهار کرد: در بیان جواب این حکم از سوی این دو مرجع عالیقدر جهان اسلام چنین آمده است«فرو بردن بخار آب روزه را باطل نمی کند مگر آنکه بخار آب به گونه ای باشد که در دهان جمع شود و فرو برد به طوری که عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود؛ در چنین حالیتی روزه را باطل می کند.»

 

وی در ادامه به بیان حکم حضرت آیت الله بهجت در جواب این سؤال پرداخت و گفت: آیت الله بهجت به صراحت فرموده اند«بخار غلیظ روزه را باطل می کند، ولی غیر غلیظ اشکالی ندارد.» این در حالی است که آیت الله فاضل لنکرانی می فرماید احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند و مقصود بخاری است که مانند دود است و از نزدیک دیده می شود و مشتمل بر ذرات آب است اما بخار داخل حمام معمولی اشکالی ندارد.»

 

حجت‌الاسلام اکبری در بیان جواب آیت الله مکارم شیرازی در مضوع حکم این سؤال گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال فرموده اند«احتیاط واجب این است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند ولی رفتن به حمام اشکال ندارد؛ هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد.»

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان حکم فقهی آیت الله شبیری زنجانی پرداخت و گفت: معظم له در باب حکم این مساله به صراحت فرموده اند«اگر غبار و مانند آن که بخار را هم شامل می‌شود به گونه‌ای باشد که به فرو بردن آن خوردن گفته شود؛ در صورتی که احتمال می‌داده غبار و بخار به حلق او خواهد رسید؛ احتیاط واجب این است که روزه آن روز را تمام نماید و قضای آن را هم بجا آورد.»

 

حجت‌الاسلام اکبری در آخر به بیان حکم فقهی آیت الله نوری همدانی پرداخت و گفت: آیت الله نوری همدانی در پاسخ صریح به این مساله فرموده اند«احتیاط واجب است که از بخار غلیظ اجتناب کند. ولی اگر بخار غلیظ به حدی برسد که در دهان تبدیل به آب می شود؛ روزه‌اش را باطل می کند.»

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه فرو بردن سر در آب از مسائلی است که معمولاً برای روزه داران در روزهای گرم تابستان مبتلا به است، گفت: از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در حکم فقهی این مساله به صراحت آمده است«اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه‌‌ی آن روز را قضا کند.»

 

وی افزود: از ولی امر مسلمین جهان نکته‌ای بر حالات مختلف این مساله مترتب است چرا که در مبانی فقهی معظم له در رابطه به مساله مطرح صراحتاً آمده است«در حکم مسأله‌ی قبل فرقی نیست میان این که در هنگام فرو بردن سر در آب؛ بدن او نیز در آب باشد یا این که بدن او در بیرون باشد و فقط سر را در آب فرو ببرد.» این در حالی است که«اگر نصف سر را در آب فرو ببرد و سپس بیرون بیاورد و نصف دیگر سر را در آب فرو کند روزه‌اش باطل نمی‌شود.»

 

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اگر تمام سر زیر آب برود ولی مقداری از موها بیرون بماند روزه باطل می‌شود، گفت: اگر مکلف شک کند که تمام سر زیر آب رفته یا خیر روزه‌اش صحیح است. بر این اساس اگر روزه‌دار بی‌اختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد روزه‌اش باطل نمی‌شود؛ ولی باید فوراً سر را از زیر آب خارج کند./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات