۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۳۳۲۴۵
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت ترویج بیشتر فرهنگ قرآنی قرض‌الحسنه در جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تلاش بیشتر در راستای ترویج بیش از پیش فرهنگ و سنت قرآنی قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی، افزود: افزایش قرض‌الحسنه در جامعه مصداق بارز احسان و نیکوکاری است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جمع مردم و نمازگزاران در مسجد انقلاب بجنورد، با اشاره به موجبات رحمت پروردگار، احسان و نیکوکاری را یکی از موجبات نزول رحمت خداوند دانست و افزود: یکی از صفات خداوند در دعای جوشن کبیر محسن است؛ یعنی خداوند برای انسان کارهای نیک انجام داده و جود و احسان او سراسر دنیا را فراگرفته است.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده رسول گرامی اسلام خدا محسن بوده و بندگان را نیز به احسان دعوت می‌کند، ادامه داد: احسان به معنای این است که کار خیر و نیک را بدون داشتن توقع انجام دهیم زیرا اگر در مقابل انجام کار خیر توقعی از طرف مقابل داشته باشیم، احسان نکرده‌ایم بلکه معامله‌ای را انجام داده‌ایم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت حدیث «خَصلَتانِ وَ لَیسَ فَوقَهُما خَیرٌ مِنهُما الایمانُ بِاللهِ وَالنَّفعُ لِعِبادِ اللهِ» از حضرت محمد (ص)، افزود: پیامبر اکرم می‌فرماید: دو خصلت وجود دارد که برتر از آن دو را نمی‌توان یافت؛ ایمان به خداوند و سود رساندن به بندگان خدا و بر این اساس ایمان و اعتقاد به خدا و سود و خیر رساندن به بندگان هم‌وزن هم هستند به‌گونه‌ای که ایمان در یک کفه ترازو و نفع و خیر رساندن به دیگران در کفه دیگر قرار می‌گیرد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر (ع) می‌فرماید: خداوند در روی زمین دو نوع بنده دارد؛ بنده‌هایی همانند قطره‌های باران و بنده‌هایی چون ملخ که بنده‌های همچون باران زندگی بابرکت و سالمی داشته و دیگران هم در سایه آن‌ها زندگی می‌کنند به‌گونه‌ای که همانند قطره‌های باران هم پاک بوده و هم پاک‌کننده هستند.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی باران می‌بارد فرقی نمی‌کند زمین کفر باشد یا اسلام و بر خوب و بد می‌بارد، تصریح کرد: البته باران در هر سرزمینی ببارد، محصول نمی‌دهد بلکه باید در جایی ببارد که شوره‌زار نباشد ازاین‌رو باید تلاش کرده و جود و احسان و نیکوکاری را بیش از گذشته در جامعه خود جاری و ساری کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه یکی از مصادیق بارز احسان و نیکوکاری قرض‌الحسنه است، اضافه کرد: قرض‌الحسنه زیرمجموعه احسان بوده چراکه نه سود و بهره داشته و نه در قبال آن از بدهکار کار اضافی خواسته می‌شود زیرا هر دوی این کارها ربا محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه ثواب بیشتری از صدقه دارد، ادامه داد: بر اساس احادیث اسلامی پول دادن به فقیر 10 برابر ثواب دارد اما در قرض‌الحسنه خداوند 18 برابر ثواب برای قرض‌دهنده می‌نویسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تلاش بیشتر در راستای ترویج بیش از پیش فرهنگ و سنت قرآنی قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی، افزود: افزایش قرض‌الحسنه در جامعه مصداق بارز احسان و نیکوکاری است.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: حضرت محمد (ص) فرمود: «مـنْ اَقْرَضَ اَخاهُ الْمُـؤْمِنَ بِـكُلِّ دِرْهَمٍ اَقْرَضَهُ وَزْنَ جَبَلِ اُحُدٍ وَجَـبَلَ رِضْـوانٍ وَطُورِ سَيْـناءَ حَسَنـاتٍ فَاِنْ رَفَقَ بِهِ فِـى طَلَبِهِ يَعْبَـرُبِهِ عَلَى الصِّراطِ كَالْبَرْقِ الْخـاطِفِ الّـلامِعِ بِغِيْـرِ حِسابٍ وَلاعَذابٍ»؛ كسى كه به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمى كه قرض داده هم‌وزن كوه احد و كوه رضوان و كوه سينا حسنات خواهد داشت و اگر براى وصول آن مدارا كند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: همچنین رسول گرامی اسلام در حدیث دیگری تأکید کرده که اگر کسی احتیاج داشته باشد و به در خانه مسلمانی بیاید و درحالی‌که طرف مقابل می‌تواند کمک کند اما این کار را نکند خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند.

 

به گفته وی بر اساس روایات اسلامی هیچ مسلمانی به مسلمان دیگر به قرض نمی‌دهد مگر اینکه خداوند به او هم ثواب صدقه و هم کار نیک را بدهد ازاین‌رو قرض‌الحسنه یک ثواب و مهلت دادن به بدهکار نیز ثواب بزرگ‌تری است که باید روزبه‌روز در جامعه ما بیشتر اجرایی شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه بعضی کارها همانند قرآن به سر گذاشتن و مهلت دادن به بدهکار برای پرداخت قرض برای ما سایه‌بان روز قیامت درست می‌کنند، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام بر جنازه کسی که مرده بود اما قرض خود را نداده بود نماز نخواند به همین دلیل نیز باید قبل از تقسیم ارث و میراث، دین میت را پرداخته و به وصیت وی عمل کنند./9314/202/ب3

ارسال نظرات