ائمه اطهار مصداق کلمات الهی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در جلسه تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با اشاره به آیه 27 این سوره «وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» اظهار داشت: کلمات حضرت حق تمام شدنی نیست، قلم ها از بین می رود و مرکب ها تمام می شود اما کلمات الهی تمام شدنی نیست.
وی با بیان اینکه واژه سبع در این آیه قرآن کریم به معنای کثرت است، خاطر نشان کرد: کلمات الهی تمام شدنی و قابل شمارش نیستند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه کلمه الله چیست که تمام شدنی نیست، به بررسی معانی کلمه در برخی از آیات قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: نکته ای که از آیات قرآن کریم می شود استفاده کرد، این است که تمامی افعال و آنچه که فعل حضرت حق تعالی می باشد، همگی کلمة الله هستند.
بررسی معنای کلمه در برخی از آیات قرآن کریم
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تکلم حضرت حق تعالی همان فعل اوست، به آیه 40 سوره نحل «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» اشاره کرد و افزود: این آیه بیانگر این است که خداوند اراده اش نافذ مطلق است و هیچ مانعی برای آن نیست و هر گاه چیزی را بخواهد و اراده و حکم کند، فقط کافی است امر به ایجاد کند تا بدون شک و قطعاً واقع شود.
وی تصریح کرد: فعل حضرت حق بر وجود او دلالت می کند و تمام آنچه که در این عالم است افعال ذات خداوند و دلالت بر ذات او می کند.
دادستان کل ویژه روحانیت در ادامه با اشاره به آیه «قل لو کان البحر مدادا لکلمات ربی لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربی ولو جئنا بمثله مددا» بگو اگر دریا مرکب از برای کلمات پروردگارم باشد، دریا تمام می شود؛ هر چند به مانند آن دریاها افزوده شود، خاطر نشان کرد: کلمه در این آیه به معنای نعمت های خداوند و پروردگار است.
وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْه» همانا مسیح، عیسى فرزند مریم فقط فرستاده خدا و کلمه او است که او را به مریم القا نمود، اظهار داشت: عیسی بن مریم به عنوان آفریده ویژه ذات حق در این آیه قران کریم، کلمه الله است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه کلمه در آیه «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ» به معنای سنت ها و قواعد الهی است، به آیه 124 سوره بقره اشاره کرد و افزود: اینکه ابراهیم خلیل الرحمن با آزمایش و امتحان به مقام نبوت، رسالت و امامت رسید، کلمه در این آیه به معنای آزمایش و امتحان الهی است.
وی با بیان اینکه حوادث، وقایع و اتفاقاتی که انسان با آن امتحان می شود کلمه الله است، به آیه 12 سوره تحریم «و مريم ابنت عمران التى احصنت فرجها فنفخنا فيه من روحنا و صدقت بكلمات ربها و كتبه و كانت من القانتين» اشاره کرد و اظهار داشت: تصدیق کلمات در این آیه قرآن کریم به معنای آیات الهی است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه 7 سوره انفال که کلمه در این آیه به معنای اراده خداوند است، خاطر نشان کرد: از مجموع ایاتی که بیان شد منظور از کلمه در این آیات لفظ خود کلمه نیست بلکه مخلوقات، سنت ها، قواعد، آیات الهی، آزمون های پروردگار متعال و جلوه های حضرت حق است.
وی با بیان اینکه یکی از جلوه های مهم آیات الهی وجود مقدس ائمه معصومین علیهم السلام است، به حدیثی از امام کاظم اشاره کرد که می فرمایند: مصداق کلمات اللّه ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست.
علم ذات مقدس حق تعالی نامتناهی است
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه یکی از جلوه های رحمت پروردگار، کلمات الهی است، به معنای کلمه در قرآن اشاره کرد و افزود: کلمه در قرآن، آنچه که از ایمان در این عالم از حوادث و وقایع وجود دارد می باشد.
وی در ادامه به آیه 26 سوره لقمان اشاره کرد و افزود: آیه 26 سوره لقمان بیانگر توحید در خالقیت، ربوبیت و ملکیت بود و آیه 27 سوره لقمان می خواهد عظمت و وسعت غیر متناهی بودن خداوند را بیان کند که کلمات تمام شدنی نیستند و علم ذات مقدس حق تعالی نامتناهی است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه قلم ها همه با هم جمع شوند متناهی هستند و فیض ذات حق تعالی نامتناهی است، به آیه «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ» اشاره کرد و بیان داشت: آنچه نزد شماست تمام شدنى است و آنچه نزد خداست ماندنى است که این ایه شریفه نشانگر علم نامتناهی حضرت حق است.
وی در ادامه به تفسیر آیه 28 سوره لقمان «وما خلقکم و لا بعثکم الا کنفس واحده ان الله سمیع بصیر» پرداخت و گفت: برخی از مشرکین و قریش تردید در معاد می کردند که خداوند چگونه ما همه را می تواند یک جا جمع کند.
تولیت آستان قدس رضوی با بین اینکه مشرکان به جهت کثرت تعداد مردگان و آمیخته شدن آنها با خاک، از نو زنده شدن مردگان را امری بعید و غیرممکن می شمردند، و شک در معاد داشتند، اظهار داشت: خداوند در جواب این مشرکین پاسخ داد که خلقت شما درست مانند خلق کردن یک نفر است.
وی با اشاره به اینکه ذات پروردگار متعال قدرت لایتناهی اوست و اراده او فعل اوست، به سمیع و بصیر در آیه 27 سوره لقمان اشاره کرد و افزود: مقصود از توصیف خداوند در این آیه یا به این معناست که خداوند به کسانی که شبهه و تشکیک در ذات مقدس الهی می کنند آگاه است و یا به این معناست که تمام دیدنى ها و شنیدنى ها پیش او حاضرند و هرگز خداوند از آنها غافل نیست، او با علم نامتناهى خود از آنها آگاه بوده و اطّلاع دارد.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پایان با تاکید به اینکه یکی از جلوه های حضرت حق ائمه معصومین هستند، به روایتی از کافی شریف جلد دوم صفحه 594 اشاره و اظهار کرد: این آیه شریفه که خداوند سمیع و بصیر می باشد، نشانه قدرت لایزال الهی است./201/859/ب1