۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۳۶۰۶۵
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان؛

گناه اثر سنگینی بر روح و جان آدمی می گذارد

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به بیان پذیرش عذرخواهی دیگران در قبال خطایشان پرداخت و در ادامه اثر سنگینی گناه بر روح را تبیین کرد.
استاد زمانی شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهم ارزقني فيه فضل ليله القدر و صير امور فيه من العسر الي اليسر و اقبل معاذيري و حط عني الذنب و الوزر يارئوفا بعباده الصالحين» بیان داشت: خدايا در اين روز فضيلت شبهاي قدر را نصيب من گردان و تمام امور و کارهايم را از سختي به سوي آساني و آسايش روان گردان و عذرهايم را بپذير و گناهانم را محو و نابود ساز اي رئوف و مهربان در حق صالحان.

 

گشایش در امور

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در این دعا چهار خواسته مطرح شده که اول می گوئیم پروردگارا! در این روز به من فضیلت شب قدر را ارزانی دار! روز بیست وهفتم بر اساس روایات اهل سنّت روز قدر است ولی از نظر شیعه اگر چه این روز فضیلت دارد ولی قدر محسوب نمی شود. به جهت همین اهمیّت در شب بیست وهفتم دستور غسل وارد شده است.

 

وی افزود: در فراز دوم دعا می گوئیم خدایا در این روز امور مرا از دشواری به آسانی تبدیل نما! گشایش در زندگی برای همه مطلوب است. دشواریها سبب ناامیدی وخستگی می شود.

 

استاد زمانی ادامه داد: گاه در کسب و کار و گاه در ازدواج و گاه در تحصیل و گاه در عبادت و غیره مشکلی پیش می آید هر یک از این امور زندگی چنانچه با سهولت باشد زندگی را شیرین می کند واگر همراه سختی باشد آنرا تلخ می کند.

 

وی گفت: البتّه گاهی سختی‌ها از باب آزمون الهی است که درآن صورت اجر دارد ولی چه بسا ناشی از اشتباهات خود انسان است. درهر حال آرامش و آسایش در زندگی مطلوب است. مهربانی با خلق خدا و صدقه و خشنودی والدین و صله َرحم از اموری هستند که گشایش را به دنبال دارند.

 

عذرخواهی و پذیرش آن

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: درخواست سوم اینگونه است که بارالها! در این روز عذرهایم را بپذیر! خداوند متعال بنده ای را که از خطاهایش عذر خواهی می کند دوست دارد.و به ما نیز دستور می دهد که عذر دیگران را قبول نماییم.

 

وی افزود: این حقیقت ناشی از رحمت گسترده َ الهی است که با اندک بهانه ای جرمهای بزرگ را می بخشد از جمله اوصاف او پذیرنده عذراست در دعای جوشن کبیر می خوانیم «یا من یقبل عذر التّائبین» در روایت هم داریم « قَبُولُ عُذْرِ الْمُجْرِمِ مِنْ مَوَاجِبِ الْكَرَمِ وَ مَحَاسِنِ الشِّيَمِ » پذیرش عذر گنهکار از لوازم کرم و ازاخلاق نیکوست.

 

اثر گناه بر روح آدمی

استاد سطح عالی حوزه علمیه در فراز پایانی دعا بیان داشت: معبودا! در این روز گناهان وبارهای سنگینم را فرودآور! هر گناهی دارای سنگینی خاصّی بر روح وجان آدمی است اگر چه گرفتاران عالم دنیا آنرا حسّ نمی کنند.

 

وی افزود: همانگونه که اطاعت حضرت حقّ روح را سبک می گرداند سنگینی روح موجب سلب توفیق گشته و انسان را از کارهای خیر باز می دارد. در روایت است که « جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السّلام فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي قَدْ حُرِمْتُ الصَّلَاةَ بِاللَّيْلِ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَيَّدَتْكَ‏ ذُنُوبُكَ»(کافی/3/450) مردی خدمت امیرالمؤمنین علیه السّلام آمد وگفت:ای امیرالمؤمنین من از نماز شب محروم گشته ام؛امیرالمؤمنین فرمودند تو کسی هستی که گناهانت ترا زنجیر نموده است!

 

استاد زمانی گفت: بنابراین در پایان دعا اینگونه درخواست می کنیم که ای مهربان به بندگان شایسته! با ما آنگونه که مهربانیت می پسندد رفتار نما!آمین./933/302/ب3

ارسال نظرات